۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
کد خبر: ۷۱۷۶۰۵

پنجاه و سومین سالگرد به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی

پنجاه و سومین سالگرد به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی
شخصیت ها و کارشناسان فلسطینی در پنجاه و سومین سالگرد به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی با اشاره با ادامه تجاوز های این رژیم علیه مقدسات تاکید کردند که مسجدالاقصی و قدس جز با تلاش و جهاد در راه خدا آزاد نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ایرنا، امروز (یکشنبه) پنجاه و سومین سالگرد به آتش کشیدن مسجد الاقصی توسط یک صهیونیست است؛ حادثه ای که در اثر آن رواق شرقی این مسجد به طور کامل در آتش سوخت و آسیب های دیگری نیز به آن وارد شد.

با گذشت ۷۴ سال از تاسیس رژیم صهیونیستی (۱۹۴۸) در سرزمین فلسطین و تلاش بی وقفه صهیونیست ها و گروه های افراطی یهودی جهت سیطره بر مسجدالاقصی و تلاش برای ایجاد معبد ادعایی در این مسجد مقدس مسلمانان و به رغم سکوت و همراهی برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، اما جریان مقاومت و جهاد برای آزادسازی سرزمین فلسطین ادامه دارد.

۵۳ سال پیش در چنین روزی (در ۲۱ آگوست ۱۹۶۹) "مایکل روهن" صهیونیست، رواق شرقی را به آتش کشید و تمام اشیای موجود در این رواق از جمله منبر تاریخی این مسجد در آتش سوخت؛ این آتش سوزی حتی به گنبد نقره ای نیز رسید.

این جنایت صهیونیست ها، انقلابی خشمناک در سراسر جهان اسلام به وجود آورد. یک روز پس از این اتفاق هزاران مسلمان فلسطینی نماز جمعه را در بخش بیرونی مسجد الاقصی برپا کردند و تظاهراتی گسترده تمام بیت المقدس را فرا گرفت و از پیامدهای این حادثه برگزاری اولین نشست در سطح سران کشورهای اسلامی در شهر رباط پایتخت مغرب بود.

"علی ابو راس"، کارشناس امور بیت المقدس در این باره می گوید، گذشت ۵۳ سال از آتش سوزی مسجد الاقصی و منبر آن توسط رژیم اشغالگر اسرائیل در ادامه سلسله اقدامات ضربه زدن به مسجد الاقصی و مقدسات اسلامی است که از سال ۱۹۴۸ آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد.

وی می افزاید، عملیات یهودی سازی و سیطره بر مقدسات مسلمانان در قدس اشغالی از سوی گروه های صهیونیستی مورد حمایت موسسه های نظامی و امنیتی و سیاسی هیچ گاه متوقف نشد و تعرض های مکرر علیه قدس و مقدسات مسلمانان از سوی صهیونیست ها برای فشار آوردن به ساکنان اصلی آن و بیرون راندن فلسطینیان همچنان ادامه دارد.

این کارشناس فلسطینی می گوید، صهیونیست ها هنوز هم برنامه های آماده ای برای ویرانی مسجد الاقصی و قدس و برپایی معبد ادعایی بر روی این مکان دارند و آن ها تنها دنبال فرصت هستند تا مسجد الاقصی را از بین ببرند و ویران کنند.

وی در ادامه با اشاره به خیانت برخی از کشورهای عربی در همراهی با رژیم صهیونیستی افزود: مردم فلسطین برای محافظت از مسجد الاقصی روی کشورهایی که توافق ابراهیم را امضا کردند حساب باز نکرده است، زیرا این توافقات علنی به صهیونیست ها کمک کرد که جنایت های بیشتری در قدس مرتکب شوند.

ابو راس درخصوص نقش سازمان ها و نهادهای عربی - اسلامی و اتحادیه عرب در محافظت از مسجد الاقصی نیز گفت: نقش این سازمان ها در سطح مطلوب نیست و آن ها برای توقف جنایت های دشمن صهیونیستی و بازداشتن این رژیم برای رسیدن به اهداف خود باید در تمامی سطوح از مسجد الاقصی حمایت کنند.

شخصیت های فلسطینی در سالگرد به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی چه گفتند؟

شیخ "عکرمه صبری"، خطیب مسجد الاقصی نیز در این باره تاکید کرد: آتش سوزی های مسجد الاقصی و قدس هنوز متوقف نشده است و قدس و مسجد آن در مرحله بسیار دشوار و مهم قرار دارند.

وی افزود: عملیات تعرض و مصادره املاک مردم بیت المقدس و یهودی سازی آن منطقه توسط رژیم صهیونیستی و همچنین غصب زمین های فلسطینیان و در ادامه زندان، تبعید و تبعیض شهروندان فلسطینی به طور بی سابقه ای از سوی رژیم اشغالگر قدس ادامه دارد.

شیخ صبری در عین حال خاطرنشان کرد: دفاع از قدس و مسجد الاقصی تا آزادی آن ها بر هر مسلمانی واجب است.

وی تصریح کرد: جز با تلاش و جهاد در راه خدا مسجد الاقصی آزاد نمی شود و حقوق غصب شده فلسطینیان بازگردانده نمی شود.

شیخ "یوسف جمعه سلامه" وزیر پیشین اوقاف و امور دینی فلسطین نیز به نوبه خود درباره تلاش صهیونیست ها برای تسلط بر مسجد مبارک الاقصی و تقسیم‌ آن هشدار داد.

وی تاکید کرد که همه مسلمانان جهان در قبال دفاع و پاسداری از مسجد مبارک الاقصی مسئولیت دارند.

"داوود شهاب" از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در سالگرد به آتش کشیده شدن مسجد مبارک الاقصی، نسبت به  نقشه قدیمی صهیونیستها برای تقسیم زمانی و مکانی این مکان مقدس هشدار داد و گفت که این وضعیت نیازمند تلاش بیشتر برای پاسداری از مسجد الاقصی و حضور گسترده و همیشگی فلسطینی ها در آن است.

وی همچنین خواهان حمایت گسترده تر جهان اسلام از شهروندان فلسطینی در قدس اشغالی برای پاسداری از مسجد الاقصی و مقابله با توطئه های اشغالگران علیه این مسجد مبارک شد.

ارسال نظرات