۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۷۲۵۹۹۵
حجت الاسلام والمسلمین عباسی:

هنوز به نهضت ترجمه دست نیافته‌ایم

هنوز به نهضت ترجمه دست نیافته‌ایم
رئیس جامعةالمصطفی گفت: مجموعه بین المللی جامعةالمصطفی برای تأثیرگذاری علمی در سطح بین المللی باید بتواند در عرصه ارائه آثار علمی سخنی برای گفتن در جهان داشته باشد.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عباسی در آیین افتتاحیه برنامه‌های هفته پژوهش جامعةالمصطفی، تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، از دست اندرکاران برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش جامعةالمصطفی تقدیر نمود و ابراز داشت: در نهادهایی مانند جامعةالمصطفی به عنوان یک مرکز علمی آموزشی و پژوهشی، تحقیق و پژوهش حداقل در دو قالب دنبال می‌شود. اول پژوهش‌های ضمن آموزش است.

رئیس جامعةالمصطفی افزود: هم اکنون در نظام فعلی المصطفی، سهم قابل توجهی از نظام آموزشی برای پژوهش و امر تحقیق در نظر گرفته شده است که همواره این سهم رو به افزایش بوده است. در حالی که حدود دو دهه قبل خبری از پایان‌نامه نویسی و کارهای تحقیقی نبود، به مرور این مسائل در شرایط آموزشی المصطفی اوج گرفت و البته هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب باید گام‌های بیشتری برداشته شود.

وی پرداختن به کارهای تکراری یا کم اهمیت در فعالیت‌های علمی و پژوهشی را یکی از آسیب‌های پژوهشی دانست و گفت: امروز مراکز پیشرو علمی بخش بزرگی از نیازهای پژوهشی جوامع را در قالب تحقیقات نظام آموزشی خود پوشش می‌دهند. در این زمینه، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی ما نیازمند ارتقا است و این مهم، برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر مسئولان مراکز و کارگزاران واحدهای پژوهشِی، استادان گرامی و دانش‌پژوهان را می‌طلبد که تحقیقات خود را به سمت مسائل گره‌گشا و ناظر به مسائل جاری جهت دهند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی، پژوهش‌های مستقل را بخش دوم پژوهش‌های المصطفی برشمرد و یادآور شد: هم استادان و هم دانش‌پژوهان در تولید این گونه تحقیقات و پژوهش‌ها مشارکت دارند. تالیف و ترجمه کتاب و تدوین مقالات علمی که شکل جدیدی از سنت حاشیه‌نویسی حوزه‌های علمیه به شمار می‌آید، در کنار شیوه‌های جدیدی مانند کرسی‌های نظریه پردازی، امروز در دستور کار مراکز ما قرار دارد. در این بخش نیز نیازمند کارهای جدی فراوانی هستیم.

image-20221217055045-1.png

وی یکی از فرصت‌هایی که با توجه به تنوع ملیتی و فرهنگی در اختیار المصطفی قرار دارد را ظرفیت زبانی و ترجمه و بازتولید دانش دانست و خاطرنشان کرد: ترجمه یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال و بومی‌سازی یافته‌های علمی است. در تاریخ تمدن اسلامی نیز مسلمانان در یک دوره و مقطع، به مسئله ترجمه اهتمام ویژه‌ای نشان دادند. در این ادوار، مراکزی همچون بیت الحکمه، به جایگاهی برای بازتولید و بومی‌سازی دانش سایر ملل و اقوام تبدیل شد. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بارها اظهار داشتند ما هیچ ابایی از شاگردی و فراگیری یافته‌های دیگران نداریم. دانش‌آموزی و شاگردی برای یافتن دانش، کار پسندیده‌ای است اما نباید همواره در این جایگاه باقی ماند و باید در کنار آن به تولید کننده دانش نیز مبدل شویم.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: باید ظرفیت بی‌نظیر المصطفی برای انتقال زبانی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. ما با وجود ظرفیت عظیم در پژوهشگران المصطفی، هنوز به نهضت ترجمه دست نیافته‌ایم. البته نمونه موفق این مسئله، در ترجمه و بازتولید آثار به زبان عربی در المصطفی به خوبی دیده می‌شود که باید در سایر زبان‌ها نیز الگو قرار گیرد.

وی، تولید یک اثر عمیق و ماندگار علمی را نیازمند مراجعه به هزاران سند علمی دانست و ابراز داشت: ما به لحاظ زیرساختی نیز راه درازی در پیش داریم. یکی از مهم‌ترین ابزارهای پژوهش از گذشته تا به امروز، کتابخانه‌ها و میزان کتب و اسناد علمی است که در اختیار پژوهشگران قرار دارد. ما از این جهت تا رسیدن به یک جایگاه مطلوب فاصله زیادی داریم که باید به همت مسئولان پژوهشی جبران گردد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با تاکید بر اینکه ارزیابی مراکز علمی بر اساس تولیدات علمی و خروجی‌های پژوهشی آنان صورت می‌گیرد، اذعان داشت: مجموعه فاخر و بین المللی جامعةالمصطفی برای تاثیرگذاری علمی و پژوهشی در سطح بین المللی، باید بتواند در عرصه ارائه آثار علمی سخنی برای گفتن در جهان داشته باشد. نمایشگاهی که امروز به همت همکاران ما طراحی شده است و هر ساله برگزار می‌شود، برای نمایش مسیر طی شده ماست تا بتوانیم دستاوردهای خود را در آینه این نمایشگاه ارزیابی نماییم.

رئیس جامعةالمصطفی در پایان با تأکید بر ضرورت طراحی نظامنامه جامع پژوهش، تصریح کرد: برخورداری از نقشه راه برای فعالیت‌های پژوهشی المصطفی و داشتن یک نظام نامه جامع پژوهشی، ضرورتی است که سالهاست بر آن تاکید می‌شود و امیدواریم این هدف‌گذاری‌های کلان و طراحی مسیر حرکت به زودی محقق گردد و در آینده، معیار ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی ما قرار گیرد.

گفتنی است در ادامه این مراسم، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی واحدهای جامعةالمصطفی به دست حجت الاسلام والمسلمین عباسی افتتاح گردید.

رونمایی از کتاب «فاطمه، رازماندگاری امامت» به قلم حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی و بازدید از غرفه های نمایشگاهی، از دیگر برنامه های رئیس جامعةالمصطفی در این مراسم بود.

ارسال نظرات