۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۷۳۱۱۳۲
نگاهی به آثار برگزیده همایش کتاب سال حوزه؛

اثری برای ارتقاء کارآمدی نظام اسلامی

اثری برای ارتقاء کارآمدی نظام اسلامی
کتاب «روش شناسی علوم سیاسی بر اساس رابطه عقل و نقل» به عنوان اثر شایسته تقدیر همایش کتاب سال حوزه معرفی شده که اثری با هدف کنکاش در ارتقای کارآمدی نظام اسلامی است.

حجت الاسلام هادی جلالی اصل نویسنده کتاب «روش شناسی علوم سیاسی بر اساس رابطه عقل و نقل» که در همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شده، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، گفت: از زمان طرح ایده تا تکمیل اثر نزدیک ۵ سال زمان طی شد و نگارش اثر نیز حدودا سه سال به طول انجامید.

وی در ادامه افزود: چالش اساسی هر نظام سیاسی کارآمدی است که از آن به عنوان مشروعیت ثانویه یاد می‌شود و ارتقاء کارآمدی در نظام اسلامی نیازمند تبیین جایگاه نقل از یک سو و جایگاه عقل و تجربه بشری از سوی دیگر است؛ تبیین صحیح جایگاه عقل و تجربه بشری منجر به افزایش کارآمدی نظام شده و تبیین صحیح جایگاه نقل نیز نه تنها از نظر مرجعیت دین، خطر عرفی شدن را کمتر می‌کند، بلکه با توجه به مبانی کلامی شیعه یعنی عصمت و تبعیت احکام از مصالح و مفاسد، مسیر کارآمدی بالاتر نظام اسلامی را هموار خواهد کرد.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به جایگاه عقل و تجربه بشری عنوان کرد: در این اثر تلاش شده است که جایگاه عقل و تجربه در کنار نقل و شرع سنجیده شود و به تبع کشف این رابطه، رابطه کارشناس و فقیه نیز مشخص می‌شود.

وی با اشاره به دغدغه خود در زمینه های یاد شده، اظهار داشت: اگر بخواهیم نظام کارآمد داشته باشیم نیازمند این هستیم از همه ظرفیت‌های حوزوی و دانشگاهی استفاده کنیم و در این راستا نیاز بود جایگاه متخصصین حوزوی و دانشگاهی در اداره یک نظام اسلامی تبیین شود تا مشخص شود چگونه می‌توان از ظرفیت هر کدام از حوزه و دانشگاه بدون غفلت از ظرفیت دیگری استفاده کرد. در این صورت می‌توان فراتر از تعارفات موجود، بحث وحدت حوزه و دانشگاه را عینیت بخشید.

حجت الاسلام جلالی ادامه داد: با توجه به این دغدغه ها، در این کتاب به تبیین رابطه عقل و نقل در سنخ‌های مختلف مسائل علوم سیاسی پرداختم و این رابطه را در دو حوزه مباحث توصیفی و تجویزی و در ضمن هفت سنخ، مورد بررسی قرار دادم و در نهایت الگویی از رابطه عقل و نقل بر اساس سنخ‌های مختلف مسائل علوم سیاسی ارائه کردم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته این سنخ شناسی اختصاصی به علوم سیاسی ندارد و در حوزه‌های مختلف علوم انسانی قابلیت تطبیق دارد. بنده با توجه به حوزه تخصصی خود، این الگو را بر علوم سیاسی تطبیق کردم، اما اندیشمندان در رشته‌های مختلف علوم اسلامی، می‌توانند از این الگو برای فهم دقیق‌تر رابطه عقل و نقل استفاده کنند.

اثری برای ارتقاء کارآمدی نظام اسلامی

ارسال نظرات