۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۷۳۵۵۰۰
امام جمعه ساوه تبیین کرد؛

اندیشه های ناب امام خمینی و دافعه ایشان نسبت به تفکرات غربی

اندیشه های ناب امام خمینی و دافعه ایشان نسبت به تفکرات غربی
حجت الاسلام رحیمی با اشاره به فرارسیدن ایام رحلت امام خمینی(ره) برخی از اندیشه های ناب و مبانی فکری امام راحل و نکاتی کلیدی در اندیشه ایشان را تبیین کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جعفر رحیمی خطیب جمعه ساوه سفارش به تقوا را با ایه 200 سوره ال عمران اغاز کرده و افزود : قران کریم در سوره مبارکه بقره از امام زمان (عج) به عنوان غیب یاد کرده است ((الم ذَلِكَ الْكِتَابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ)) یکی از ویژگی ها و خصائص اهل تقوا این است که ایمان به امام زمان (ع) دارند. طبق تفسیر شریف علی بن ابراهیم قمی یومنون بالغیب به عنوان یک مصداق عالی ، یعنی "والذین مومنون المهدی " یعنی آنان که به وجود امام زمان (ع) اعتقاد دارند و حضرت را باور کرده اند. پس، قران کریم از امام زمان (ع) به عنوان غیب یاد کرده است. اما این غیب چه معنا دارد ؟ آیا معنای غایب بودن این است که احدی از اولیا در عصر و زمان غیبت به محضر نورانی حضرت نمی رسند ؟ این که معنای غلط و باطلی برای غیبت امام زمان (ع) است امام زمان غایب است یعنی اینکه مردم اورا می بینند اورا زیارت می کنند و لکن او را نمی شناسند . پس غیبت به معنای عدم شناخت است نه به معنای ممکن نبودن ملاقات ، نه به معنی ندیدن امام زمان (ع) و به عنوان شاهد به دو حدیث اشاره می کنیم .

وی در ادامه افزود: اما حدیث اول در بحار الانوار که حسین بن روح سومین نماینده امام زمان (ع) می فرماید ((وااله ان صاحب هذا الامر لیحضر الموسم کل سنه یری الناس و یعرفهم و یرونه ولا یعرفونه)) به خدا قسم اقا امام زمان (ع) هر سال در ایام حج در مکه در عرفات ، در مشعر ، در منی حاضر می شموند .هر سال به مکه مشرف می شوند همه مردم او را می بینند اما او را نمی شناسند . حدیث دوم : سدیر صیرفی می گوید با عده ای از اصحاب و یاران امام صادق (ع) در محضر مبارک و نورانی آن حضرت بودیم سخن از امام زمان به میان امد که امام صادق (ع) این جمله رابه سدیرصیرفی وابی بصیر و دیگران فرمود (( ان فی صاحب هذا الامر لشبها من یوسف )) صاحب این امرو انقلاب بی نظیر شباهتی به حضرت یوسف دارد . قران کریم از قول حضرت یعقوب می فرماید ((يَا بَنِيَّ اذْهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلاَ تَيْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ)) آنگاه امام صادق (ع) فرمود : وقتی برادران یوسف پیغمبر زاده و خردمند بودن و نسلشان از نسل انبیاء بود و قبلاً هم یوسف را دیده بودند و او را نشناختند ، از این مردم چه انتظار که با این همه گناه با همه رذایل اخلاقی ، می خواهند امام زمان را ببینند و بشناسند ؟

حجت الاسلام رحیمی با اشاره به مناسبت های رحلت امام خمینی (ره) و قیام 15 خرداد اشاره کرد و تصریح کرد: در احادیث و روایات ما درباره فضیلت سوره اسراء امده است ((من قَرَأَ سُورَةَ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي كُلِّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ لَمْ يَمُتْ حَتَّى يُدْرِكَ الْقَائِمَ)) چرا این سوره این خاصیت را دارد : یک علتش این است که خداوند منان در این سوره مبارکه وعده داده است اسرائیل به دست ایرانیان ، به دست بسیجیان ، و به فرماندهی رزمندگان و بسیجیان قم فتح می شود و اگر یهودی به سوراخ موش هم رفته باشد از سوراخ موش بیرونش می کنند و به سزای عملش می رسانند . امام صادق (ع) فرمودند : ( هم و الله اهل قم ، هم والله اهل قم – جلد60 بحار ) البته در مورد آیه 4 و 5 سوره بنی اسرائیل انواع حرفها زده شده است که یکی از ان اقوال همین است که بیان شد یعنی امام صادق فرمودند: به خدا قسم این ها اهل قم هستند . فرماندهی رزمندگان به عهده اهل قم است حر کت می کنند میروند و اسرائیل را شکست می دهند و آخر الامر هم باید اسرائیل به دست ایرانی فتح گردد .لازم به ذکر است منظور از قم ، یعنی فرهنگ قم ، فرهنگ ولایت و امامت که امام امت و مقام معظم رهبری سنبل این فرهنگ هستند.

وی در ادامه افزود: در اندیشه ناب امام نکاتی کلیدی بود: 1-در اندیشه امام مردم، محوری ترین پایه و اساس بودند،امام اعتقاد داشتند قدرت منهای ملت ،یک قدرت پوسیده است.2-امام جمهوری اسلامی را بهترین مدل برای اداره کشور می دانستند و ولایت فقیه را بزرگترین پشتوانه برای کشور و مردم می دید و لذا بزرگترین هنر امام این بود که ولایت فقیه مهجور و مستور در کتابها را بیرون کشید و بر عرصه جامعه آورد .3-نکته دیگر و شاخصه مهم دیگر در مشی امام و خط امام مساله محاسبات معنوی و الهی است ، امام در تصمیم گیری و تدابیر خود ، محاسبات معنوی را در درجه اول قرار می داد یعنی انسان برای هر کاری که می خواهد بکند در درجه اول هدفش کسب رضای الهی باشد ،کسب پیروزی نباشد.

حجت الاسلام رحیمی ابراز کرد: امام آن وقتی که تنها بود مبتلا به ترس نشد ،مبتلا به یاس نشد ،آن وقتی هم که همه ملت ایران یکصدا نام او را فریاد زدند ،بلکه ملتهای دیگر هم به او عشق ورزیدند و این را ابراز کردند ،دچار غرور نشد. 4.نکته دیگر جاذبه و دافعه امام بود ،امام همیشه نسبت به تفکر غربی و فکر لیبرالی دافعه داشت ...و 5.بیت الغزل اندیشه امام این بود که می فرمود: ما می توانیم و براستی امام به لطف الهی و با حضور قدرت این مردم و جوانان چه زیبا فعل توانستن را در میان مردم صرف کرد و در یک هم افزایی امت و امام جامعه عقب مانده دوران ستم شاهی را به رشد و توسعه بالایی رساندندو امام استاد ممکن کردن ناممکن ها بود.

وی در ادامه افزود: ششمین اندیشه ناب امام خمینی را عدم انعطاف در مقابل دشمنان دانست و بیان داشت: امام راحل در مقابل دشمن انعطافی نداشت و اعتمادی به دشمن نمی کرد. وی در مقابل دشمن مثل کوه می ایستاد. و از آمریکا بعنوان شیطان بزرگ یاد می کرد. البته این نامگذاری دو نکته لطیف را در بر دارد. 1- عنوان شیطان سرچشمه تمام ناپاکی ها و رذیلت ها در جهان هستی است. 2- شیطان دشمن آشتی ناپذیر خدا و انسان است و مقابله شیطان با انسان تا روز قیامت ادامه دارد. در حقیقت حضرت امام با این نامگذاری بر وجه آشتی ناپذیری خود با آمریکا تاکید می کند و آن را سازش ناپذیری بین اسلام و کفر می داند. 7.امام در هر زمان به وظیفه دینی و اخلاقی خود عمل می کرد. امام خود را عبد و غلام حلقه به گوش خداوند می دانست و هر وظیفه دینی را احساس می کرد. با شجاعت و قاطعیت انجام می داد. و در این وظیفه شناسی امید و توکل خالص به خداوند داشت.

حجت الاسلام رحیمی اظهار داشت: هشتمین اندیشه ناب امام خمینی این است که ایشان در مقابل توطئه دشمن می فرمود: ان کید الشیطان کان ضعیفا. 9.امام در مورد جنگ می فرمود: انا فتحنالک فتحا مبینا. 10. امام در مورد زندگی ذلت آمیز و زندان عزت آمیز، زندان را انتخاب می کرد و می فرمود (رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ) 11. در اندیشه سیاسی امام قبل از آنکه دین معنویت باشد امام سیاستش عین دیانتش بود و می فرمود اسلام دین سیاست است و در تفکر وی "من ساس بغیر فقه ،فقد ارتطم فی الوبا" به تعبیر مقام معظم رهبرى، «آنچه زمامداران مختلف، مایه امتیاز آن‏ها مى‏شد، اغلب آن صفات را ما در امام مجتمع مى دیدیم. 12.او، هم عاقل بود، هم دوراندیش بود، هم محتاط بود، هم دشمن شناس بود، هم به دوست اعتماد مى‏كرد و هم ضربه‏اى را كه به دشمن وارد مى‏كرد، ضربه‏اى قاطع بود. همه آن چیزهایى كه براى یك انسان لازم است تا بتواند درچنین جایگاه حساس و خطیرى انجام وظیفه كند و خدا و وجدان خود را راضى بكند، در این مرد جمع شده بود.» آرى، امام یك حقیقت همیشه زنده تاریخ است كه به ما چگونه ایستادن را آموخت.

امام جمعه ساوه در پایان به آغاز سی و پنجمین سال رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای اشاره کرد و افزود: امروز یک بیماری شایع به نام حجاب معاصرت در میان ماو راویان و تحلیلگران تاریخ وجود دارد ، چه بسیار تاریخ نویسان و تحلیل گران که در پرده و حجاب معاصرت ،از ضبط و تحلیل مهمترین وقایع تاریخی هم عصر خود غفلت ورزیده اند . امروز اگر ما با یک عینک واقع بینی به واقعیات نگاه کنیم می بینیم که این رهبر عزیز به شایستگی توانسته اند سکان انقلاب اسلامی را هدایت کنند و اگر بخواهیم مروری بر درایت ها و مدیریت های معظم له داشته باشیم دهها و صدها کتاب هم جوابگو نخواهد بود. اگر امروز در آستانه تبدیل شدن به یک کشور پیشرفته و تاثیرگذار در جهان هستیم اگر بحران های داخلی و خارجی ،مهار و مدیریت شده است ،جز عنایت های الهی و تدبیر مقام معظم رهبری و ولایت مداری مردم نمی توان دلیل دیگری برای آنها متصور کرد. در یک بررسی کوتاه می توان فهمید این سکاندار کشتی انقلاب اسلامی ،علیرغم طوفانهای تند سیاسی در منطقه جهان ،انقلاب را به سلامت به ساحل نجات رهنمون کرده است و دشمنان نظام از این درایت و هوشمندی، انگشت حیرت به دهان گرفته اند.

ارسال نظرات