۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰
کد خبر: ۷۳۵۵۱۶
مو به مو؛

آیت الله فیاضی خواستار شد: ضرورت بازخوانی بیانات امام راحل

آیت الله فیاضی خواستار شد: ضرورت بازخوانی بیانات امام راحل
عضو مجلس خبرگان رهبری با تشریح آیات تبری در قرآن کریم، خواسته خداوند را دوری مؤمنین از کفار و برخورد سخت با آن ها دانست به طوری که نباید در مقابل کفار کوتاه آمد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین خبرگزاری رسا، آیت الله غلامرضا فیاضی رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی پنجشنبه 11 خردادماه در همایش تحریف ظالمانه که در مجتمع فرهنگی نور برگزار شد، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، تبری را یک واجب فراموش شده عنوان کرد و گفت: در فرمایشات ائمه آمده کسی که ولایت اهل بیت را داشته باشد اما تبری نکند این ولایت سودی برای آن فرد نخواهد داشت؛ کسی که تبری ندارد تمایلی به کفار داشته که همین تمایل ولایت را از فرد سلب می کند.

وی در ادامه با اشاره به تلاش خود در جمع آوری آیات تبری در قرآن اظهار داشت: تصور می کردم که 20 آیه برای موضوع تبری در قرآن وجود داشته باشد اما پس از انجام تحقیق 700 آیه را در این موضوع احصا کردم و آن ها را در سه دسته تقسیم کردم.

آیت الله فیاضی ادامه داد: در دسته اول آیاتی هستند که فلسفه تبری و دوری از قرآن را معرفی می کنند و خود این آیات بیش از 20 تقسیم بندی دارند؛ برخی آیات کفار را مانند حیوان می دانند که انسان برای تأمین سعادت خود سراغ حیوان نمی رود؛ آیات قرآن کفار را بدترین جانوران می دانند و حتی در تعبیری دیگر بدترین مخلوقات خدا نام گرفته اند.

رئیس مجمع عالی حکمت اسلامی در ادامه تقسیم بندی آیات تبری در قرآن اظهار داشت: فطرت انسان از انسان متکبر متنفر است و قرآن کریم کفار را متکبر معرفی می کند و آیات فراوانی به این موضوع اشاره دارد؛ دسته سوم نیز آیاتی هستند که کفار را کور، کر و لال معرفی می کنند که هیچ احمقی به خود اجازه نمی دهد دنبال کور، کر و لال برود.

وی همچنین در ادامه کفار را نفهم و بی بهره از عقل معرفی کرد و اظهار داشت: آیاتی که فلسفه تبری را بیان می فرمایند کفار را بی عقل، حیوان، مرده و متکبر معرفی می کنند که هیچ کدام از این ویژگی ها به انسان نفع نمی رساند؛ آیاتی دیگر کافر را در تاریکی و دروغگو معرفی می کنند.

آیت الله فیاضی با اشاره به آیات قرآن کریم اظهار داشت: کافر خیر انسان مؤمن را نمی خواهد و از صدمه دیدن مؤمنین خوشحال می شود؛ کافر به دروغ قسم می خورد که خیر انسان را می خواهد و خداوند به این تصریح می کند از این رو باید حرف خدا را سرلوحه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه چه کسانی داعش را مجهز کردند و به آن ها سلاح دادند، اظهار داشت: داعشیان کارهایی کردند که حیوان هم انجام نداد و این از پستی و سنگدلی کافران است؛ کافر می خواهد مؤمن را از ایمان برگردانده و به کفر برساند؛ کافر مفسد است و می خواهد مؤمنین را از هم جدا کند زیرا اختلاف افکنی موضع روشن کفار است.

عضو هیأت امنای مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی کفار را توطئه گرانی معرفی کرد که قدرت بی نهایت خداوند توطئه های آن ها را خنثی می کند.

رئیس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به دسته بندی خود از آیاتی که ضرورت تبری را بیان می کند سخن گفت و اظهار داشت: آیات قرآن انسان را به رویگردانی از کفار دعوت می کند و آیاتی دیگر تصریح می کند که باید علیه کفار درشت و سخت برخورد کرد؛ آیات قرآن تأکید دارند که در مقابل کفار نباید کوتاه آمد و به سازش و صلح دعوت کرد.

وی با بیان اینکه مرتبطین با کفار ارتباط خود را با خدا خدشه دار کرده اند، افزود: کسی که سراغ کفار برود منافق است و این امر نیز در قرآن تصریح شده است؛ منافقین کسانی هستند که با کفار ارتباط برقرار کرده و می خواهند به آن ها نزدیک شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دسته سوم آیات تبری را آیات پاسخ دهنده به شبهات منافقین معرفی کرد و تأکید کرد: وقتی حضور کفار در مسجد الحرام منع شد منافقین گفتند که تجارت آن ها خدشه دار می شود که در پاسخ آیه آمد روزی به دست خداوند است.

وی با اشاره به سخنان امام خمینی در خصوص نظام شاهنشاهی که این دوران را بدترین دوره مملکت دانست و اظهار داشت: امام خمینی بیان می کند نظام شاهنشاهی به گونه ای ما را غربی کرد که داشته های خود را از یاد بردیم؛ امام خمینی فرهنگ غرب را برگرفته از شرق می داند که تبلیغات دامنه دار آن را متعالی معرفی می کند که با صورت های مختلف در مملکت موجود است.

آیت الله فیاضی در پایان سخنان خود بخشی از صحیفه نور را خواند و به مطالعه بیانات امام خمینی تأکید کرد؛ بخش قرائت شده توسط وی در ادامه آمده است:

آنکه ما یادمان است [در این‌] پنجاه و چند سال، بدترین اوقات را مملکت ما گذراند، بدترین اوقات تاریخ ما بود؛ یعنی از همه اطراف به ما هجوم آورده بودند، به مملکت ما هجوم آورده بودند. همه قشرها را بعد از مطالعه در خدمت گرفته بودند؛ و ما را ازخودمان بکُلی تهی کرده بودند. باید ما، نه ما تنها، شرق باید، شرق که خودش را که گم کرده پیدا کند. اینها با تبلیغات خودشان ما را همچو به غرب برگرداندند و غربزده کردند که همه چیز خودمان، همه مفاخر خودمان، یادمان رفت، برای خودمان دیگر چیزی قائل نیستیم. همین چند روز پیش از این یک آقایی - که من نمی‌شناسمش - آمد اینجا نشست همچو تُند تُند هِی شروع کرد گفتن که آقا ما محتاجیم به آنها، ما محتاجیم به آنها، ما از آنها همه چیز باید بگیریم! من اصلاً جوابش را ندادم. یک همچو مغزهایی است! ما تا نفهمیم که محتاج به آنها نیستیم، نفهمیم که آنها محتاج به ما هستند نه ما محتاج به آنها، نمی‌توانیم اصلاح بشویم. شرق همه چیز دارد. فرهنگش از فرهنگ غرب بهتر است، فرهنگ غرب از شرق رفته است، همه چیزش از غرب بهتر است، فقط تُهیش کردند از خودش. فقط تبلیغات دامنه داری که به وسیله نوکرهای اینها - که الآن هم موجودند در مملکت ما، الآن هم با صورتهای مختلف در مملکت ما موجودند، و مع الأسف اشخاصی دامن می‌زنند به اینکه اینها را بزرگ کنند ما را از خودمان تهی کردند به طوری که ما خیال می‌کنیم هر چیز که هست از آنجاست. ما تا خودمان را پیدا نکنیم، تا شرق خودش را پیدا نکند، تا این گمشده پیدا نشود، نمی‌توانیم سر پای خودمان بایستیم. باید از مغزهای ما اسم «غرب» زدوده بشود، در مقابلِ آن وقت که هر خیابانی که می‌خواستند بیشتر ترویجش کنند [اسمش را می‌گذاشتند] خیابان «روزولت»! خیابان نمی‌دانم زهرمار! هِی از آنها. هر دواخانه‌ای که می‌خواستند بیشتر مشتری پیدا بکند، یک اسمی از خارجی رویش می‌گذاشتند. هر دوایی را که می‌خواستند، دوا را خودشان درست می‌کردند، لکن می‌خواستند ترویج بشود، یک اسمی از آنها رویش می‌گذاشتند. هر پارچه‌ای را که می‌بافتند، اصفهان پارچه می‌بافت، لکن اسمِ آنها را رویش می‌گذاشتند! ما همه چیزمان را باختیم. حالا دزدها را بیرون کردیم، اما خودمان را پیدا نکردیم.باید خودمان را پیدا کنیم. شرق باید درِ غرب را ببندد؛ در غرب را به روی خودش‌

ببندد. تا غرب راه به اینجا دارد، شما به استقلال خودتان نمی‌رسید. و تا این غربزده‌هایی که در همه جا موجودند از این مملکت نروند یا اصلاح نشوند، شما به استقلال نخواهید رسید. اینها نمی‌گذارند، ما باید خودمان را پیدا کنیم تا بتوانیم سرِ پای خودمان بایستیم و بفهمیم ما هم موجودی هستیم.

غرب به ما یک چیزی که مفید به حال ما باشد نخواهد داد و نداده است. غرب هر چه به این طرف فرستاده آنهایی بوده که برای خودش مفید نبوده است؛ حالا مُضرِّ به حال ما باشد یا نباشد مطرح نیست.

من این را مکرر گفته‌ام، و از بس متأثر شده‌ام این را باز مکرر می‌کنم، که در چند روز پیش از این، چند وقت پیش از این، در مجله، در روزنامه، خواندم که دواهایی که در امریکا قدغن شده است که استعمال بکنند آنجا لکن مجازند که به دنیای سوم (بفرستند! شما ببینید با ما اینها چه نظری به ما می‌کنند! ما را مثل یک موجود زنده شاید فرض نمی‌کنند! والله برای هر موجود زنده، انسان اینطور حاضر نیست که یک دوایی که مُضر است بفرستد و به حیوان بدهد. شما ببینید که ما با چه موجوداتی مقابل هستیم! با چه موجودات کثیفی در امریکا ما مواجه هستیم. امریکا و - ملت را نمی‌گویم، دولت را می‌گویم - دولتهای ابرقدرت با ما چه معامله می‌کنند. و ما باز خاضع آنها هستیم! باز برای آنها کار می‌کنیم. بشکند قلمهایی که برای اینها دارد کار می‌کند! و بشکند زبانها و بِبُرَّد زبانهایی که به نفع اینها دارد صحبت می‌کند و ملت را می‌خواهد تباه کند! شما فکر کنید که دوایی که آنجا نباید استعمال بشود، بفرستند به دنیای ثالث، بفرستند پیش ما. جهنم! ما هر چه به سرِمان آمد از آن دواها مانع ندارد؛ آنها پولش را بگیرند! از اول همین بوده است. چیزهایی که به حال ما مفید باشد به ما ندادند.

صحیفه امام خمینی ج 10 ص392

ارسال نظرات