۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۷۳۸۴۲۴
آیت الله میرباقری:

فتنه و امتحان در مسیر حرکت مؤمنین قطعی است

فتنه و امتحان در مسیر حرکت مؤمنین قطعی است
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با تاکید بر قطعی بودن فتنه و امتحان در مسیر حرکت الهی، هدف خداوند از ایجاد فتنه و آزمایش برای مومنین را خالص سازی جبهه حق عنوان کرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری طی سخنانی در اولین جلسه از مراسم عزاداری دهه اول محرم در هیئت ثارالله(ع) که در مدرسه علمیه امام‌کاظم(ع) برگزار شد، به تبیین روایتی از حضرت سیدالشهدا(ع) پرداخت و اظهار کرد: زمانی که کاروان امام حسین(ع) از مکه مکرمه به سمت کوفه در حرکت بود، در منزلی به نام «ثعلبیه»که تقریبا میانه مسیر مکه و کربلا قرار دارد، دستور توقف دادند، در این میان شخصی به سمت حضرت اباعبدالله(ع) آمد و از معنای آیه شریفه «یوم ندعوا کلَ اُناس بإمامِهم» سؤال کرد. امام(ع) ضمن پاسخ به سوال سائل، فرمودند: در عالم دو جریان امامت وجود دارد، در پیشانی یک جریان، امامی است که دعوت به بهشت می­‌کند و در رأس جریان مقابل، امامی است که دعوت به آتش می­‌کند و در ادامه این دو دعوت، دو اجابت هم شکل می‌­گیرد، که ثمره یک اجابت، ورود به وادی جنت است و ثمره اجابت دیگر، ورود به وادی آتش است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه عنوان کرد: در واقع امام حسین(ع) با این پاسخ دقیق، از تقابل امامت خودشان در مقابل بنی امیه سخن به میان آوردند که ثمره همراهی با جریان امامتِ حق، ورود به وادی جنت از همین دنیاست و در مقابل، نتیجه دلدادگی به جریان مقابل امامت، وارد شدن به وادی سعیر و دوزخ در همین دنیاست.

آیت الله میرباقری در ادامه با اشاره به ریشه‌­های تاریخی این دو جریان در آیات قرآن کریم، به بیان این نکته مهم پرداخت که این دو جریان از آغاز خلقت انسان جاری بوده و در قیامت نیز همین دو جریان وجود دارد و تقسیم بندی عادلانه­‌ای شکل می‌­گیرد که همه اهل قیامت نیز آن را می‌­پذیرند به این صورت که هر شخصی در این دنیا به هرکدام از این جریان‌ها تولی داشته است در قیامت نیز با همان جریان همراه خواهد شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه به بیان مختصات این دو امامت و امت بر اساس آیات قرآن و روایات پرداخت و گفت: قرآن کریم به حیاتی که ذیل این دو جریان امامت شکل می­‌گیرد، تعبیر می‌­کند به حیات دنیا و حیات آخرت. در واقع می‌­توان گفت که حیات دنیا محیط ولایتِ ائمه جور است و حیات آخرت، محیط ولایت ائمه معصومین(ع) است. البته گاهی در قرآن کریم، دنیا در مقابل عالم برزخ و قیامت هم به کار می‌­رود ولی در اینجا بحث در باب حیات دنیا در مقابل حیات آخرت است که حیات دنیا و حیات آخرت در همین دنیا جریان دارد.

وی با تأکید بر این نکته که حیات دنیا و حیات آخرت در همین عالم ارض شروع می‌شود، اضافه کرد: در زیارت جامعه کبیره، اهل‌بیت(ع)، به «ارکان البلاد» توصیف شده­‌اند؛ و به این معناست که حیات امت مؤمنین در گرو پیوندشان با امام است. همان‌طور که فرموده‌اند، «ارواحکم فی الارواح»، یعنی عناصر وجودی مؤمن از حیات امام تجلی پیدا می‌­کند و در واقع اصل حیات مؤمن مربوط به اتصال او با امام است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: در امت باطل هم همینگونه است که محور و رکن امت باطل، همان امامی است که امت باطل حول آن شکل می­‌گیرد و مناسبات این امت و جامعه همان مناسبات ضلالت است که از جانب امام آن نشر داده می­‌شود.

آیت الله میرباقری با توجه به آیه شریفه «کلا نمد هولاء و هولاء» بیان داشت: خداوند متعال هم جریان حق و هم جریان باطل را در همین عالم ارض امداد می­‌کند و تمام امکاناتی که برای رشد نیاز دارند در اختیار آنها قرار می‌­دهد، البته اینگونه نیست که دستگاه شیطان در عرض دستگاه نبی‌اکرم(ص) باشد بلکه دستگاه ابلیس در ذیل دستگاه نبی‌اکرم (ص) قرار دارد و در اصل برای رشد جبهه حق است و این رشد در درگیری این دو جریان حاصل می‌شود. 

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در فرازهای پایانی سخنرانی خود به تبیین مختصات این دو جریان در آیات شریف قرآن‌کریم پرداخت و افزود: یکی از مختصات اصلی در جریان جبهه حق این است که فتنه و امتحان در مسیر حرکت مؤمنین قطعی است و تنها راه ورود به وادی ایمان گذر از حیات دنیا است و این حیات چیزی جز لهو و لعب نیست. خداوند متعال در سوره مبارکه عنکبوت، به فتنه ‌های ایجاد شده در مسیر رسیدن به وادی ایمان اشاره می‌­فرماید و هدف آن را خالص‌سازی در جبهه حق بیان می­‌کند؛ یعنی آنانی که فقط ادعای ایمان دارند از جریان مؤمنین واقعی باید جدا شوند.

وی در پایان اظهار کرد: آنانی که وارد ولایت طاغوت می‌­شوند و از ولایت حق جدا می‌­شوند، در واقع وارد خانه عنکبوت می­‌شوند که علاوه به سستی و ناپایداری این خانه، روابطی که در آن شکل می‌گیرد روابطی بر پایه محبت و مودت نیست بلکه روابط آن بر اساس عداوت، منفعت و سود است به‌طوری که معمولا عنکبوت تنها در آن زندگی می­‌کند.

ارسال نظرات