۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۷۳۹۰۸۴
حجت الاسلام لک علی‌آبادی مطرح کرد؛

انتخاب موضوع منبر از منظر رهبری

انتخاب موضوع منبر از منظر رهبری
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه گفتن مسائل اعتقادی بی فایده در زندگی، لازم نیست، تصریح کرد: فقها فرموده اند که پرداختن بیش از حد به این مسائل لازم نیست.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا،کتاب «همرزمان حسین علیه‌السلام» متن ده جلسه از منبرهای مقام معظم رهبری در سال 1351 در هیئت انصار الحسین تهران است با موضوع بررسی نقش سیاسی اجتماعی اهل بیت علیهم السلام نسبت به انقلاب پیامبر اکرم (ص). ایشان بر این باورند که تمام امامان شیعه قیام کرده‌اند و وارد میدان رزم شده‌اند و همرزمان امام حسین علیه السلام هستند فقط میدان‌ مبارزه‌شان متفاوت است.

حجت الاسلام رضا لک علی‌آبادی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم معتقد است که علاوه بر بهره‌مندی از محتوای غنی، در منبرهای مقام معظم رهبری ظرفیت‌های تبلیغی فراوانی به عنوان الگوی تبلیغی وجود دارد. از این رو تحلیل تبلیغی کتاب همرزمان حسین علیه‌السلام به واکاوی نگرش‌ها و روش‌شناسی منبر، بررسی تحلیل‌های اجتماعی، چگونگی برداشت از آیات و روایات و نکته‌های ناب تبلیغی از دیدگاه مقام معظم رهبری مورد می‌پردازد.

حجت الاسلام لک علی‌آبادی درباره نکات انتخاب موضوع منبر اظهار داشت: اگر مخاطب دانش آموز باشد، موضوعات غافل گیر کننده جذاب تر می باشد، اما در جلساتی که ابعادی از دین تبیین می شود و یا مخاطب می خواهد با اندیشه سخنران آشنا شود، باید موضوع به صورت صریح گفته شود.

استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به اینکه رهبری در منبرهای که داشتند از بیان موضوعات ضرورت امامت، جانشینی پیامبر صل الله و علیه و آله و  شرایط و اوصاف امامت به دلیل مجهول نبودن صرف نظر کردند، ابراز کرد: بحث منبر از دیدگاه رهبر معظم انقلاب باید تحقیق شده باشد.

وی موضوع خوب از نظر رهبری را علمی و دارای فایده برای زندگی دانست و اظهار داشت: بحث های اعتقادی دو گونه است، بعضی تاثیر مستقیم در زندگی انسان می گذارد، مانند بحث معاد و بعضی دیگر فایده مستقیم ندارد، مانند دانستن نام ملکی که شب اول قبر از ما سوال می پرسد.

حجت الاسلام لک علی‌آبادی افزود: مسائل اعتقادیی که در زندگی اثری ندارند، پرداختن به آن لازم و ضروری نیست و اعتقاد اجمالی به هرچه که پیامبر صل الله علیه و آله فرموده اند، کفایت می کند و فقها گفته اند: پرداختن بیش از حد به این مسائل لازم نیست.

استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه از نظر رهبری هر سوال که به ذهن انسان می رسد باید به نقش آن در آینده توجه شود، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب می فرمایند؛ اگر سوال ذهنی در آینده جهت بخش می باشد و تاثیر دارد باید پیگیری شود و در غیر اینصورت باید رها شود.

حجت الاسلام لک علی‌آبادی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب می فرمایند امروز آن روزی نیست که ما هر مسئله ای را بخواهیم بفهمیم و هر مشکلی را حل کنیم به خاطر اینکه ما هنوز مسائل اولی و ضروری زندگی دچار ناشناسی و عدم معرفت هستیم.

وی با تاکید بر اینکه رهبری می فرمایند می شود به اعتقاد اجمالی اکتفا کرد و واقعیت را همانگونه که هست، قبول کرد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب برای اثبات این مطلب می فرمایند در زمانی که امام صادق علیه السلام به خاطر تقیه امام بعدی را معرفی نکردند، زراره در جواب کسانی که به او می گفتند که امام بعد کیست؟ می گفت: هر کسی که منطق قرآن بگوید او امام است.

حجت الاسلام لک علی‌آبادی با اشاره به اینکه حرف ها جزئی، فرعی و غیر ضروری که تا 100 سال دیگر به آن نیازی نیست در منابر لازم نیست، گفت: مطالبی که به درد اجتماع نخورد و انسان را به خدواند تبارک و تعالی نزدیک نکند، بیان کردن آن فایده ای ندارد.

ارسال نظرات