۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۷۴۰۲۲۴

تقدیر چند قطب، مرکز و انجمن علمی معماری و شهرسازی از آیت الله اعرافی

تقدیر چند قطب، مرکز و انجمن علمی معماری و شهرسازی از آیت الله اعرافی
چند قطب، مرکز و انجمن علمی معماری حوزوی و دانشگاهی در نامه ای اقدام آیت الله اعرافی در راستای توجه به مسئله معماری و شهرسازی اسلامی را تحسین کردند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، قطب علمی معماری اسلامی؛ مجمع محققین معماری و شهرسازی اسلامی؛ هسته ملی معماری و شهراسلامی؛ مرکز تحقیقات معماری وشهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران؛ پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی دانشگاه قم، انجمن اسلامی مهندسین استان قم و کارگروه معماری و شهرسازی اسلامی بسیج مهندسین استان قم در نامه‌ای اقدام آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه به خاطر تأسیس ستادهای راهبری مرکز مدیریت حوزه علمیه از جمله ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی را تحسین کردند.

متن نامه به این شرح است:

بسمه تعالی

‏حضرت آیت الله اعرافی دامت برکاته، رئیس معزز مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه

سلام علیکم

ضرورت توجه به میدان نظر و عمل و به طور خاص سیاستگذاری کلان کشور از چشم‌انداز آموزه‌های دین و در جهت تحقق اسلام همانگونه که از حوزه انتظار می رود منجر به تدبیر و اقدام تحسین برانگیز و دوراندیشانه حضرتعالی در تاسیس ستادهای راهبری مرکز مدیریت حوزه علمیه از جمله ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی گردیده است.

در همین راستا اقداماتی همچون نامه علمی و مشفقانه آن جناب به رییس جمهور محترم در مورد برخی آسیب‌های طرح نهضت ملی مسکن و ارایه طریق در این خصوص موجب خرسندی عموم مردم به ویژه جامعه دانشگاهیان و نخبگان علمی کشور گردیده است؛ چرا که به تعبیر مقام معظم رهبری:

«اسلام فقط معرفت نیست... اسلام فقط توحید به معنای علم توحید با همان عمق و معرفتِ عرفانی و فلسفی و [مانند] اینها نیست...این بخشی از اسلام است؛ بخش دیگرِ اسلام عبارت است از محقّق کردنِ این حقایق در متن جامعه، در متن زندگی مردم، یعنی هدایت؛ این بخشی از اسلام است دیگر [آیا] انبیا آمدند تا معارف دین را فقط بیان کنند یا نه، معارف دین را در جامعه محقّق کنند؟ حتماً این دوّمی است.» (بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با طلاب، اردیبهشت۱۳۹۸)

امید می‌رود اینگونه سیاستها و فعالیت ها و پیوند مناسب آن با بدنه دانشگاهی و کارشناسی اجرا که برای اولین بار مصداق آن در تبصره ماده ۲۰ قانون جهش تولید مسکن بروز پیدا نمود، منجر به یک نظام علمی جهادی مبتنی بر مبانی و آموزه‌های اسلامی و در عین حال کارآمد، برای حل مسائل نظام باشد. این مهم هر چند که منجر با اصطکاک‌هایی با برخی الگوهای کارشناسی وارداتی با آبشخور نظام نجددخواه و سرمایه داری خواهد شد ولی به فضل الهی شکل گیری نهاد علم تراز تمدن اسلامی را نوید خواهد داد.

مقام معظم رهبری طی رهنمودی بر نقش مهم حوزه در این رابطه تاکید می فرمایند:

«در زمینه‌ی مسائلی که ارتباط مستقیمی با دین ندارد، مثل علوم طبیعی و مانند آن که مستقیماً ارتباطی با زیربنای فکریِ دینی ندارد، جهت‌گیری اینها را هم حوزه بایستی معیّن کند؛ یعنی جهت‌گیری حرکت علمی را حوزه‌ها باید معیّن کنند، چون این کارِ دین است؛ دین است که به علم جهت میدهد. علم میتواند در خدمت بشر باشد، میتواند علیه بشر باشد؛ میتواند در خدمت عدالت باشد، میتواند در خدمت ظالمین و مستکبرانِ طواغیتِ عالم باشد؛ کمااینکه الان هست. این جهت دادن به علم هم به عهده‌ی حوزه است. » (بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با طلاب، اردیبهشت۱۳۹۸)

در پایان ضمن اعلام تشکر وافر و حمایت از اقدامات حضرتعالی، درخواست داریم مدیریت حوزه علمیه با گسترش و تداوم ساختارمند اقداماتی از قبیل تشکیل ستادهای راهبری و بها دهی افزونتر به آن و نیز مکاتبات با نهادهای تقنینی و اجرایی، جایگاه محوری خود را در شکل دهی به نهاد علم جهادی تقویت نماید و مأمنی برای هم افزایی و پیوند حوزویان، دانشگاهیان و کارشناسان باشد.

و من الله التوفیق

رونوشت:

  • رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی
  • رئیس محترم جمهور
  • رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

نویسندگان نامه:

  • قطب علمی معماری اسلامی
  • مجمع محققین معماری و شهرسازی اسلامی
  • هسته ملی معماری و شهراسلامی
  • مرکز تحقیقات معماری وشهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران
  • پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی دانشگاه قم
  • انجمن اسلامی مهندسین استان قم
  • کارگروه معماری و شهرسازی اسلامی بسیج مهندسین استان قم
ارسال نظرات