۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۷۴۲۷۲۳

فاز عملیات نفوذ اجتماعی با محوریت زنان در اغتشاشات چه بود؟

فاز عملیات نفوذ اجتماعی با محوریت زنان در اغتشاشات چه بود؟
برخی از عناصر فعال در حوزه زنان داخل کشور که در راستای براندازی جمهوری اسلامی فعالیت می‌کردند، با استفاده از راهنمایی‌های عناصر خارج نشین معاند، در ایام اغتشاشات سال ۱۴۰۱ اقدامات میدانی انجام دادند که توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) تحت ضربه قرار گرفتند.

هفته گذشته خبری منتشر شد با این عنوان که با پیگیری‌های اطلاعاتی مشترک سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، تعدادی از اعضای یک شبکه سازماندهی اغتشاشات، شناسایی و تحت ضربه قرار گرفتند.

اعضای این شبکه که با حمایت مالی وزارت امور خارجه آمریکا، هدایت موسسات بدنام و معاندی همچون موسسه «خانه آزادی» و موسسه «خشونت پرهیزی برای دموکراسی» (NID) و با مدیریت یکی از عناصر سیاسی خارج‌نشین، مشغول شبکه‌سازی زنان و برنامه‌ریزی برای نقش‌آفرینی در اغتشاشات بودند، با برگزاری دوره‌های مجازی و رایگان برای فعالان حوزه زنان و جامعه مدنی، عناصری از داخل و خارج از کشور را تحت آموزش قرار می‌دادند.


«مهدیه شادمانی» از چرایی محوریت قرار دادن بانوان در اغتشاشات سال گذشته می‌گوید

اگر نفوذ را تسخیر و مهار دستگاه محاسباتی و نظام تصمیم‌گیری یک فرد، گروه یا دولت تفسیر کنیم، شاید بتوان در طی سال‌های اخیر، جامعه زنان را به دلیل نقش موثر این قشر در خانواده و جامعه، سوژه‌های مناسبی در جهت امیال دشمن با هدف بی ثبات سازی از درون مطرح کرد؛ به طوری که با عملیاتی کردن سناریوهای نفوذ، بسیاری از بازیگران حوزه زنان از جمله کنشگران و فعالان حاضر در سازمان‌های مدنی به صورت ناخواسته، به عنوان بازیگر نفوذی عمل کرده و به واسطه پیگیری مطالبات معارض، نیازسازی کاذب و گسترش نافرمانی مدنی، اصول نظام اسلامی را به چالش بکشانند.

یکی از مراکزی که پروژه نفوذ اجتماعی، تغییرات اجتماعی و در نتیجه استحاله و براندازی را به عنوان استراتژی جنگ نرم در قالب ترویج فرایند دموکراسی سازی در ایران پیگیری کرده، اداره دموکراسی، حقوق بشر و کار وزارت امور خارجه آمریکا است. این اداره بواسطه‌ نهادهای متفاوتی مانند خانه آزادی، آژانس توسعه بین‌الملل امریکا و... با بهره‌گیری از ظرفیت فعالان حوزه زنان معاند با جمهوری اسلامی ایران همچون «فاطمه حقیقت‌جو»، «نسرین افضلی»، «رضوان مقدم»، «شقایق نوروزی»، «فهیمه خضر حیدری»، «غنچه قوامی» و اپوزسیون داخل، با ایجاد شبکه مبارزاتی در جهت تغییر ذائقه زنان و انجام تغییرات اجتماعی در راستای براندازی از درون تلاش کرده است.


این همه تلاش برای نفوذ اجتماعی در ایران

اداره دموکراسی، حقوق بشر و‌ کار وزارت امور خارجه آمریکا با سفارش پروژه به نهادهایی مانند ned, usaid ، freedom house (نهادهای کارفرما و همدست) و ... پروژه‌های براندازی نرم و تغییرات اجتماعی را با موسساتی مانند net shila ، nid ، azadi network و ....(نهادهای مجری) در کشورهای هدف آمریکا اجرا می‌کند. در نهادهای مجری، حضور عناصر فعال در حوزه زنان و معاند نظام جمهوری اسلامی ایران مانند «فاطمه حقیقت جو»، «نسرین افضلی» و «رضوان مقدم» و ...‌‌قرار دارند که در جهت پیاده‌سازی راهبرد نفوذ اجتماعی با سرشبکه‌های خود در داخل ایران مرتبط می‌شوند‌.

شاید بتوان دلیل بیشترین سرمایه‌گذاری نفوذ اجتماعی در حوزه زن و خانواده را تضعیف ماهیت انسانی زنان از طریق مدیریت افکار و ادراکات، مسأله آفرینی کاذب و در نهایت نفوذ بر حوزه‌های تصمیم‌ساز عنوان کرد.

مراحل پیاده‌سازی نفوذ اجتماعی

در خصوص تشریح مراحل پیاده سازی نفوذ اجتماعی در ایران باید به چهار مرحله اصلی متمرکز بر حوزه زنان اشاره کرد:

۱ـ شناسایی مسائل کشور: با رصد ‌و مطالعه وضعیت اجتماعی کشور، اقدام به شناخت و شناسایی مسائل و دغدغه اصلی جامعه زنان می‌پردازند.


سال گذشته بازار تبلیغ‌های مجازی زیاد بود

۲ـ نیازسازی کاذب (مسأله‌سازی): اما راهبرد اصلی در این مرحله، مسأله‌سازی با تمرکز بر مسائل حاشیه‌ای و کاذب حوزه زنان است تا از طریق ارسال علامت‌های نامنظم در ذهن جامعه نخبگان و حوزه‌های تصمیم‌ساز ایجاد آشفتگی کرده و در مراحل بعد آن‌ها را آماده پذیرش تحلیل‌های القایی خود کنند. به عنوان نمونه شاید مطرح کردن قتل‌های ناموسی به عنوان مشکل بنیادین زنان و القای کثرت خشونت خانگی باعث شود از سویی نیازهای اصلی بانوان همچون ازدواج و فرزندآوری و توجه به تسهیل نقش‌های مادری و همسری مورد غفلت حوزه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر واقع شود و از سویی با نفوذ برخی افراد در نهادهای قانون گذار نیز اقدام به تغییر یا حذف برخی از قوانین مجازات اسلامی در جهت گسترش نفرت علیه مردان و افزایش قوانین جرم‌انگاری علیه آن‌ها کنند.   

۳ـ ایجاد فشار رسانه‌ای و اجتماعی به سیاستگذاران: دشمن برای تحقق اهداف و پیامدهای مورد انتظار خود از نفوذ در حوزه زنان، از روش‌های متفاوتی بهره می‌گیرد. در مرحله اول تاکتیک دشمن در جنگ شناختی، استفاده از نقش و جایگاه فزاینده رسانه‌ها در جهت عملیات روانی و در نتیجه تحریف واقعیت‌ها در جامعه زنان است. مرحله دوم بهره‌گیری از پوشش علمی با تأثیرگذاری از طریق حلقه مشاوران است تا از طریق نقش اثرگذار نخبگان علمی و تأثیرگذاری در اتاق فکرها، مدیران را در فرایند تصمیم‌گیری دچار اشتباه محاسباتی کنند.

۴ـ ارائه راهکار: شاید مرحله اصلی نفوذ و تغییرات اجتماعی را بتوان در این مرحله خلاصه کرد‌.در این مرحله با فشار ایجاد شده رسانه‌ای و کار شبه علمی، با تکنیک القائات وارونه و تحریف حقایق شناخت ادراک سیاستگذاران، آن‌ها را حتی متقاعد به تغییر قانون از طریق تصویب لوایح مختلف می‌کنند و متأسفانه در سایه غفلت مسؤولان نسبت به پروژه نفوذ، حتی لوایحی تا مرز تصویب رفته‌اند که موازین شرع به عنوان اصل اساسی قانونگذاری مورد توجه نبوده و اسناد بالادستی ملی نیز مورد غفلت واقع شده است. به عنوان نمونه افرادی که در اتاق فکر مسؤولان با عنوان مشاور و یا نخبگان علمی حضور دارند با تمرکز بر مسائل کاذب، اولویت‌های کشور در حوزه زنان را ناآگاهانه تغییر می‌دهند. 


و باز هم نمایی دیگر از تبلیغ‌های آن‌ها

فاز عملیاتی نفوذ اجتماعی

اما در خصوص عملیات اخیر مشترک سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات باید به چند دوره اصلی در جهت نفوذ اجتماعی، استحاله و در نهایت براندازی اشاره کردد‌. تمرکز اصلی این دوره‌ها بر اعضای جامعه مدنی، فعالان حوزه زنان، کنشگران حوزه حقوق بشر‌، اصحاب رسانه و خبرنگاران بوده است.

در محتوای دوره‌ها از کلید واژه‌های شبه علمی در جهت فریب افکار عمومی بهره گرفته و چندین کارگاه با محتوای (بودجه ریزی جنسیت محور) و (حقوق اقتصادی زنان) برگزار کردند.

۱- دوره اول توسط موسسه NID (ابتکار خشونت پرهیزی برای دموکراسی) با عنوان (سازماندهی سمن‌ها) برگزار شد.مدیرعامل این موسسه «فاطمه حقیقت‌جو» است که با موسسه NETSHILA در هلند، این دوره را برگزار کردند. هدف از برگزاری دوره، آموزش و سازماندهی سمن‌ها در راستای اجرای نقش در فرآیند تغییرات از درون بوده است.

۲ـ دوره دوم با عنوان (رهبری،سازماندهی،اقدام) با موسسه همکار LCN برگزار شد. مدیر این موسسه پروفسور «مارشال گانز»( استاد علم سیاست و مدرس در زمینه رهبری، سازماندهی و جامعه مدنی در دانشگاه هاروارد و همچنین مدیر کمپین انتخاباتی باراک اوباما است). نکته جالب حضور «فاطمه حقیقت‌جو» در این موسسه به عنوان یکی از مدیران  موسسه شبکه تغییر پیشرو (lcn) است.

۳ـ دوره سوم نیز با موضوعیت بودجه‌ریزی جنسیتی (جنسیت محور) با موسسه OQ در هلند با مسئولیت ترا وان برگزار شد که مراحل مطالبه و کمپین‌سازی در حوزه حقوق اقتصادی زنان و جریان سازی جنسیتی زنان با محوریت مسائل اقتصادی آموزش داده شد. این دوره در راستای پیاده سازی هدف ۵ (برابری جنسیتی) سند توسعه پایدار (۲۰۳۰) برگزار می‌شد.

۴ـ اما دوره چهارم با تفاوت برجسته‌ای با ۳ دوره قبل برگزار شد.اگر محوریت دوره‌های قبل آموزش، سازماندهی و توانمندسازی جامعه مدنی برای تحرکات ضد امنیتی بود، ولی با آغاز اغتشاشات در ایران (شهریور۱۴۰۱) این دوره ها نیز بدون پوشش، با عنوان جنبش‌های خشونت پرهیز به صورت مجازی برگزار شد. این دوره با همکاری موسسه صربستانی canvas و با حضور «سرجا پاپویچ» از رهبران جنبش براندازی حکومت صربستان در سال ۲۰۰۰ برگزار شد.


 «فاطمه حقیقت‌جو» و پیاده‌سازی راهبرد نفوذ اجتماعی! 

همچنین موسسه nid جهت عملیاتی کردن آموخته‌های این دوره، نشست‌هایی در کلاب هاوس با حضور افرادی مانند «سرجا پاپوویچ»، «اریکا چنووث» و «مارشال گانز» که همگی متخصصین براندازی نرم هستند برگزار می‌کرد. «اریکا چنوث» استاد دانشگاه هاروارد و نویسنده ۹ عنوان کتاب درباره جنبش‌ها و مقاومت‌های خشونت پرهیز و سرکوب دولتی است. مدیریت جلسات چنوث نیز در کلاب هاوس با مدیریت «فاطمه حقیقت‌جو» فعال سیاسی و «دریا دلاور»، فعال حوزه زنان بود. برخی از فمینیست‌ها و عناصر فعال در حوزه زنان داخل کشور که در راستای براندازی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کردند، با استفاده از آموخته‌ها در دوره مذکور و راهنمایی‌های عناصر خارج نشین معاند، در ایام اغتشاشات سال ۱۴۰۱ اقدامات میدانی انجام دادند که توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات تحت ضربه قرار گرفتند. همچنین برخی رابطین اصلی و داخلی این تشکیلات برانداز، توسط دستگاه‌های اطلاعاتی بازداشت شدند.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات