۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۷۴۷۷۳۶
آیت الله کعبی:

آیت الله یزدی خود را وقف حمایت از مکتب اهل بیت و ولایت فقیه کرد/ انتخابات میدان جهاد در راه خدا و یاری دین است

آیت الله یزدی خود را وقف حمایت از مکتب اهل بیت و ولایت فقیه کرد/ انتخابات میدان جهاد در راه خدا و یاری دین است
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در تشریح شخصیت آیت الله یزدی، آن مرحوم را عالمی انقلابی و مردمی معرفی کرد که برای دفاع از مظلومان و برافراشتن پرچم اهل بیت بر بام ایران، شکنجه های ساواک را به جان خرید و در برابر رژیم ستمشاهی ایستاد.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی سه‌شنبه شب در آیین بزرگداشت سومین سالگرد ارتحال آیت الله یزدی در مدرسه علمیه علوی قم، شناخت دین و تبیین آن برای جامعه را نخستین نقش حوزه‌های علمیه و روحانیت دانست و اظهار داشت: مرحوم آیت الله یزدی بر همین اساس، محو علم و معرفت و عرفان حضرت امام (ره) شد و با امام راحل رابطه عاشق و معشوقی برقرار کرد.
 
وی در ادامه با بیان این نکته که آیت الله یزدی در درس عمیق و تلاشگر بود، او را عالمی باسواد و اهل اهمیت به تحصیل دانست و افزود: آن مرحوم عمر مفیدش را خرج بحث‌های حوزوی کرد و معتمد خاص امام خمینی به شمار می آمد. آیت الله یزدی از حضرت امام اجازات بزرگی نیز دریافت کرد و بعد از استعفای مرحوم آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از فقاهت شورای نگهبان، امام راحل آیت الله یزدی را به عنوان فقیه شورای نگهبان منصوب کردند.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان ادامه داد: مرحوم یزدی در زمینه فقاهت چه دوران تبعید در زمان رژیم شاه و چه بعد از آن، کتاب‌های ارزشمندی نوشت، دروس خارج فقه چاپ شده، فقه القرآن او نیز کتاب بسیار مهمی است؛ ایشان برای شناخت اسلام به جامعه، به عنوان یک فقیه مبرز حوزه‌های علمیه نقش ارزند‌ه ای ایفا کرد که برای طلبه‌ها می‌تواند الگو باشد.
 
وی همچنین تبیین اسلام ناب محمدی را دومین نقش روحانیت ذکر کرد و گفت: در این زمینه هم آیت الله یزدی صرفا یک عالم مدرس در حوزه‌ها و بی ارتباط با مردم نبود بلکه یک فاضل انقلابی بود که مراحل فضل را گذرانده و به درجه اجتهاد رسیده بود، اما سنگر تبلیغ را نخستین سنگر دفاع از اسلام و مکتب اهل بیت می دانست.
 
آیت الله یزدی عالمی مردمی بود که در مقابل جریان های انحراف ایستاد
 
آیت‌الله یزدی یک منبری مبرز و انقلابی محسوب می‌شد
 
آیت الله کعبی یادآور شد: رئیس فقید جامعه مدرسین در کنار تحصیل، تحقیق و تدریس در حوزه‌های علمیه، در سنگر تبلیغ نیز حضور فعال داشت، به گونه ای که هم منبر می رفت و هم معارف اسلام و اهل بیت را بیان می کرد و هم شجاعانه از نهضت حضرت امام دفاع می‌کرد. آیت الله یزدی آنقدر منبر‌های انقلابی، شجاعانه و بیباکانه داشت که بعد از ۲ سال ساواک ایشان را خواست و به زندان رفت و در این راه تبعید نیز شد.
 
وی همچنین با اشاره به قدرت تاثیرگذاری مرحوم آیت الله یزدی گفت: منبر‌های این شخصیت به حدی تاثیرگذار بود که ممنوع المنبر شد، کتابی تحت عنوان «حسین بن علی را بهتر بشناسیم» نوشته بود که اگر دست هر کس می افتاد، ساواک او را به زندان می انداخت. مرحوم یزدی در این کتاب، رژیم ستمشاهی را به مثابه یزید زمان تبیین کرده بود.
 
آیت الله کعبی افزود: حل مسائل مردم در اولویت کار‌های آیت الله یزدی بود، به شکلی که برای مشکل‌های جامعه و چاره جویی برای آن، مخلصانه و دلسوزانه می گریست. یک روحانی مهذب که جهاد نفس کرده و خودش را در ابعاد عبادی، مقابله با امیال نفسانی و ترک دنیا به زهد و پارسایی ساخته و متعهد به فضایل اخلاقی باشد، قطعا می تواند در اخلاق و آداب مردم نیز اثر بگذارد.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش، آیت الله یزدی را عالم مجاهد پارسا، زاهد و برخوردار از فضایل ویژه اخلاقی توصیف کرد و گفت: این شخصیت بزرگ نظر و عمل را با هم تلفیق کرده بود که این امر مردم را به سمت روحانیت می‌کشاند. آن مرحوم خود را وقف اسلام، مکتب اهلبیت، نظام اسلامی و راه ولایت و به عنوان یک سرباز امام زمان از ولایت فقیه پیروی کرد.
 
وی یکی از ویژگی‌های روحانیت راستین را مقابله با بدعت‌ها و شبهات عنوان کرد و آیت الله یزدی را از علمایی دانست که سر مسأله دفاع از دین با کسی تعارف نداشت و هنگام بروز یک شبهه توسط مجلات و روزنامه‌های سریعا وارد می‌شد.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری همچنین آینده نگری و طراحی برای آینده براساس نقشه راه انبیا و رهبران الهی و مکتب اهل بیت را نیز به عنوان یکی از نقش‌های روحانیت مورد اشاره قرار داد و گفت: آیت الله یزدی، آسیبها، چالشها، نقاط ضعف و قوت مسیر روحانیت را بازخوانی می کرد، و در جلسه‌های مشورتی جامعه مدرسین، مجلس خبرگان رهبری و یا جلسه‌های ویژه تر در مورد آینده بحث می کرد و راهکار‌هایی را ارائه می‌داد.
 
وی ادامه داد: یکی از راه حل‌هایی که آن مرحوم به آن رسیده بود، وجوب کادرسازی و تقویت مدیر روحانی است، که در این خصوص طرح‌هایی را ارائه داد و مورد استقبال قرار گرفت. آیت الله یزدی میگفت روحانیت باید حضور داشته باشند و برای مدیریت عالی نظام ایفای نقش کند. آخرین اقدامش این بود که منزل خود در منطقه سالاریه قم را برای تربیت مدیر روحانی وقف کرد.
 
آیت الله یزدی در برابر جریان‌های انحرافی ایستاد
 
آیت‌الله کعبی همچنین مبارزه با استبداد و ظلم را به عنوان یکی دیگر از نقش‌های روحانیت مورد توجه قرار داد و افزود: حوزه‌های علمیه در کنار امام راحل با استبداد و ظلم و جنایت‌های ستمشاهی مبارزه کردند و برای خدمت به مردم، دفاع از مظلومان و برافراشتن پرچم اهلبیت بر بام ایران اسلامی، شکنجه‌های قرون وسطایی ساواک را به جان خریدند. آیت الله یزدی نیز با همین روحیه با رژیم ستمشاهی مبارزه، و خودش را آماده شهادت و جانبازی کرد و در این راه خون دل‌های زیادی خورد.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: امروز استبداد و طاغوت جهانی و شیطان به مقیاس جهانی، آمریکا و صهیونیسم بین الملل است، فلسفه دفاع نظام مقدس جمهوری اسلامی از مظلومان غزه و حضور در میدان دفاع از فلسطین نیز دفاع از محرومان و مظلومان می‌باشد.
 
آیت الله کعبی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در یازدهم اسفندماه سال جاری خاطرنشان کرد: توجه به منافع شخصی و تلاش جهت به قدرت رسیدن از طریق انتخابات برای شخص و هم برای مردم زیانبار است از این رو لازم است که برای خدا، اسلام و حفظ نظام وارد انتخابات شویم. اگر برای تجدید بیعت با آرمان‌های امام و شهیدان و ایستادن در کنار ولایت، وارد صحنه انتخابات شویم، این میدان، به میدان جهاد در راه خدا و یاری دین تبدیل خواهد شد.
 
وی گفت: انتخابات باعث اقتدار، امنیت و انسجام ملی و تقویت کشور میشود، به ویژه انتخابات مجلس خبرگان که پشتوانه مشروعیت و مقبولیت نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پایه مردم سالاری دینی است. وظیفه ذاتی مجلس خبرگان، تشخیص رهبری، صیانت از رهبری و تضمین تداوم رهبری بر پایه ضوابط و معیار‌های الهی مثل اجتهاد مطلق، علم و تقوا، بینش سیاسی اجتماعی و قدرت کافی برای اداره کشور است.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: مجلس خبرگان مانند ارتشی است که ممکن است ۳۰ سال در میدان باشد، ولی فقط یک بار میدان جنگ اتفاق بیفتد و فرصت نشان دادن خود را پیدا کند.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری ولایت فقیه را دِژ مستحکم اسلام توصیف کرد و گفت: اگر ولایت فقیه نباشد، دشمن نفوذ می کند و کشور را به تاراج و یغما می برد، از این رو امام راحل فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکت وارد نشود.
ارسال نظرات