۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۷۴۸۱۹۶
به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی قم؛

نشست بررسی مؤلفه‌های کلی سیره پژوهشی از دیدگاه رهبر انقلاب برگزار شد

نشست بررسی مؤلفه‌های کلی سیره پژوهشی از دیدگاه رهبر انقلاب برگزار شد
حجت الاسلام صلح میرزایی با تاکید بر اینکه در اندیشه رهبر انقلاب سیره ائمه اطهار یک سیره سیاسی بوده گفت: هدف ائمه معصومین تشکیل حکومت علوی برای راه اندازی کارخانه انسان سازی و تربیت انسان متعالی است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، نشست بررسی مؤلفه‌های کلی سیره پژوهشی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی با ارائه حجت الاسلام صلح‌میرزایی مسئول مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی قم به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر قم) با همکاری مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام صلح میرزایی با تاکید بر اینکه در اندیشه رهبر معظم انقلاب سیره ائمه اطهار یک سیره سیاسی و مبارزاتی حاد بوده گفت: هدف ائمه معصومین تشکیل حکومت علوی برای راه اندازی کارخانه انسان سازی و تربیت انسان متعالی است.

وی سیره مبارزاتی ائمه معصومین را جهاد تبیین در مقابل مبارزه مسلحانه دانست و گفت: راهبرد اهل بیت علیهم السلام این است که بایستی مردم حرکت اجتماعی را قبول داشته باشند تا یک تحول عظیم در جامعه رخ دهد. لذا سیره اصلی ایشان جهاد تبیین است اگر چه برخی مبارزات مسلحانه را تایید کرده‌اند. رهبر انقلاب می فرمایند: «مبارزات اهل بیت فقط مبارزات علمی و کلامی نبوده، یک مبارزه مسلحانه هم نبوده است.البته همه را تخطئه نمیکردند و برخی را به دلایلی تخطئه می کردند برخی را تایید می کردند و در برخی به صورت حضور در پشت جبهه شرکت می کردند. اما خودشان وارد در مبارزه مسلحانه نمی شدند»

حجت الاسلام صلح میرزایی با تاکید بر اینکه مبارزات امام خمینی در طول نهضت منطبق بر سیره مبارزاتی ائمه اطهار است اظهار داشت: امام خمینی نیز به همین سیره عمل کردند. چند قیامی که مردم کردند از 15 خرداد و 19 دی و 17 شهریور و قیام یزد و امثال آن را امام نگفته بود؛ مردم دهان به دهان به یک دیگر رساندند و به خیابان آمدند. کما اینکه در قیام 17 شهریور رهبران اجتماعی مانند حضرت آقا در تبعید بودند که خبر قیام به ایشان رسید.

وی افزود: اگر ما همه مقابله ائمه اطهار را با جبهه گسترده دشمنان و از سوی دیگر تعامل ایشان را با شیعیان ببینیم، می توانیم تحلیلی را ارئه دهیم تا مشخص شود در آن راهبرد کلان سیاسی و مقدمه سازی تشکیلات حکومت علوی اهل بیت علهم السلام چه اقدامی را انجام میدادند.

نشست بررسی مؤلفه‌های کلی سیره پژوهشی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب برگزار شد

مسئول مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی قم به 2 مسئله عمده در سیره پژوهی اهل بیت علیهم السلام که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، اشاره کرد و گفت: اولین مسئله محدودیت نقل های تاریخی و حدیثی است که از اهل بیت وجود دارد؛ چرا که نیمی از دوران امامت در دوران بنی عباس است و اختناق در نقل و کتابت حتی نسبت به خلفاء قبل حاکم است. از طرف دیگر در این بین روایاتی جعلی و یا روایاتی که جهت اقدامات امام در آن واضح نیست مانند مشرّح و مفسر صرف بودن اهل بیت علیهم السلام، به چشم میخورد. همین روایات است که فهم گروه مقابل را مبنی بر عدم حضور اجتماعی فعال امام و سیره مبارزاتی ایشان تقویت میکند.

وی ادامه داد: مسئله دیگر تنوع گونه های رفتاری متناسب با شرائط مختلف در بین نقل‌‎ها است. این مساله کار را قدری سخت میکند و به همین دلیل در کنار قرائن باید منظومه ای از اقدامات ائمه برای فهم سیره ایشان در کنار هم قرار گیرد. حضرت آقا قدری از این حرکت را پیش بردند و لازم است تا مورخین با این نگاه منظومه ای به حرکت اهل بیت علیهم السلام این مسیر را ادامه دهند.

حجت الاسلام صلح میرزایی در پایان به محدویت مبارزاتی ائمه اطهار پس از دوران امام رضا علیه السلام اشاره کرد و گفت: دلیل اینکه رهبر انقلاب در بیاناتشان نسبت به سیره مبارزاتی امام جواد علیه السلام به بعد اشاره کمی دارند، این است که در برهه پنجم امامت، عنصر مبارزه به شکل قبل به شدت کم شده است و از سوی دیگر به شدت محدودیت منابع وجود دارد؛ چرا که ائمه بسیار تحت مراقبت بودند. امام جواد نیمی از عمر شریفشان را در خانه خلیفه بودند و امام هادی و امام حسن عسکری هم در یک تشکیلات و سازمان نظامی قرار داشتند که دسترسی به ایشان به شدت محدود بود. بنابراین راهبرد نیز با توجه به شرائط تغییر کرده بود.

ارسال نظرات