۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۷۴۸۵۳۸
آیت الله رئیسی:

عقب‌ماندگی ها با باور«ما می توانیم» جبران می شود/ گفتمان دولت همان گفتمان امام و رهبری است

عقب‌ماندگی ها با باور«ما می توانیم» جبران می شود/ گفتمان دولت همان گفتمان امام و رهبری است
رئیس جمهور در اجلاسیه جامعه مدرسین کارآمد نشان دادن دین در زندگی انسان معاصر را وظیفه علما، روحانیون و بیشتر از همه وظیفه دولت دانست و باور به «ما می‌توانیم» لازم تحول معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که امروز در سالن همایش های پیامبر اعظم مدرسه علمیه امام کاظم برگزار شد، با خیر مقدم به علمای حاضر گفت: برای بنده و دولت ارتباط با حوزه های علمیه مغتنم است زیرا حوزه علمیه مبدأ انقلاب شکوهمند اسلامی و حامی انقلاب و نهادهای آن بوده و همواره خود را نسبت به این حمایت در حوزه کادرسازی، محتواسازی و مراقبت از نظام مؤظف داشته است.

وی در ادامه با اشاره به اهتمام دولتمردان به آموزه های دینی و اسلامیت نظام، تصریح کرد: ما تلاش داریم که کارآمدی دین را در عرصه اجتماعی معاصر نشان دهیم چرا که معتقد هستیم اجتهادی تمدن ساز وجود دارد که در مقابل همه تطوراتی که در جهان شکل گرفته، از پاسخ باز نمی ماند؛ حوزه علمیه با استفاده از فقه امام صادق می تواند به همه مسائل پیش رو پاسخگو باشد. این ادعا مبتنی بر مبانی متقنی است که تا کنون توانسته در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی اثرگذار باشد.

دغدغه جامعه مدرسین، برطرف کردن مشکلات با استفاده از مبانی دینی بوده است

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری همراهی و همکاری علما را بسیار اثربخش و امیدآفرین عنوان کرد و افزود: روحانیت در پیش از انقلاب با انکر منکرات که رژیم ستم شاهی بود مبارزه و نسبت به اعرف معروفات یعنی نظام اسلامی حمایت کرد؛ دغدغه جامعه مدرسین این بوده که نظام مورد حمایت قرار بگیرد و تلاش بشود با استفاده از مبانی مشکلات را رفع کرد. گام های مؤثر تا کنون در کشور، منطقه و نظام برداشته شده و این جلسات به ما کمک می کند با بازنگری در اقدامات گذشته راه آینده خود را تشخیص دهیم.

وی ادامه داد: با هدایت امام، رهبری و مراجع تقلید گام هایی برداشتیم و لازم است که بدانیم به چه مبانی نظری و گام های عملیاتی احتیاج داریم تا تحول مد نظر رهبری محقق شود؛ نگاه تحولی داشتن بسیار اهمیت دارد و دومین گام آن نیز تحول در فرآیندها است؛ باید به همه فرآیندهایی که تاکنون داشتیم یک نگاه دوباره داشته باشیم و بدانیم که گردش امور از زمان نظریه و تبدیل آن به تصمیم تا چه میزان مؤثر بوده است. تحول در ساختارها و نهادها سومین گام تحول است.

آیت الله رئیسی با اشاره به ضرورت تحول در ساختارهای اداری و فرهنگی تأکید کرد: بازنگری در فرهنگ ها نیز می تواند تحول آفرین باشد مانند توجه به تولید و بهینه کردن مصرف؛ به عبارت روشن افزایش بهره وری که در کشور بسیار به آن نیازمند هستیم. اگر افزایش بهره وری صورت بگیرد در همه حوزه ها رشد خواهیم داشت اما این امر در حوزه مدیران و عموم مردم نیاز به فرهنگ سازی دارد. در هر امری که مردم شریک بودند موفقیت نیز رقم خورده است اما در زمانه ای که مشارکت مردمی رقم نخورده، شکست حاصل شده است.

گفتمان دولت همان گفتمان امام و رهبری است

وی مشارکت اجتماعی را در موفقیت امور ضروری دانست و بیان داشت: لازم است همه اسناد تحولی ما، مستند به سند گام دوم انقلاب شکوهمند اسلامی باشد؛ گاهی از ما سؤال می شود گفتمان دولت چیست که نمی توان در دو کلمه آزادی یا عدالت پاسخ داد بلکه این کلمات شعار است و گفتمان لازم است که در جامعه نهادینه بشود؛ ما گفتمان خود را گفتمان امام و رهبری قرار دادیم و لازم می دانیم همین گفتمان اجرایی شود.

رییس جمهور ادامه داد: بر اساس سند گام دوم انقلاب اسلامی سند تحول دولت مردمی تهیه شده و با بسیاری از اندیشکده ها و مراکز علمی در تدوین آن مشورت صورت گرفته است که امروز در اختیار عموم برای نقد قرار گرفته است. در این سند حدود 37 موضوع از مهم ترین مسائل کشور مورد توجه قرار گرفته و برای آن راهکار تعیین شده است. این سند قاطع و بدون تغییر نخواهد بود بنابراین متخصصین می توانند سند را نگاه کرده و نقد کنند.

آیت الله رئیسی توجه به گفتمان امام و رهبری را سبب موفقیت دانست که عدول از آن شکست را در پی داشته است و در ادامه اظهار داشت: اگر آنچه که امام و رهبری در خصوص مسائل فرهنگی فرموده اند توسط دست اندرکاران محقق می شد آیا وضعیت فرهنگی که خاطر علما را آزرده کرده، چنین بود.

عقب‌ماندگی ها با نگاه «ما می توانیم» جبران می شود

وی با اشاره به افرادی که نگاه خود را به نگاه رهبری ترجیح دادند، این رویه را سبب عقب ماندگی در برخی امور دانست و ادامه داد: این انقلاب ظرفیت و توانایی لازم را دارد که شئون زندگی انسان را اداره کند؛ راه این است که بدانیم می توانیم عقب ماندگی ها را مبتنی بر اصول و مبانی حل کنیم. باید بدانیم می توانیم دیپلماسی عزتمندانه و دور از التماس داشته باشیم و در منطقه، تجارت و اقصاد حرف برتر بزنیم.

وی با بیان اینکه می توانیم با آموخته های رهبری معظم انقلاب و مراجع تقلید حرفی برتر از جهت فرهنگی در منطقه داشته باشیم، اظهار داشت: باید باور داشته باشیم مبانی دینی می تواند سعادت انسان معاصر را رقم بزند؛ افرادی هستند که در یک صحنه خود را می بازند اما باید باور داشته باشیم که ما می توانیم چرا که این افراد در برخی از سخنرانی ها به خوبی از مبانی دفاع می کنند اما در جلسات خصوصی و کارشناسی در تحقق برخی موارد تردید می کنند. لازم است باور داشته باشیم زنان و مردان بزرگی که به خدا توکل کرده اند موفق شده اند.

وی با اشاره به همه کسانی که در کسوت خدمتگزاری به مردم هستند، تصریح کرد: برخی از روی دلسوزی به ما در آغاز دولت می گفتند چگونه می توانید مشکلات را حل کنید؟ کشور ما ظرفیت های فراوانی دارد و ما نیز تلاش کردیم با اتکال به خداوند متعال کار را آغاز کنیم که دشمن نیز در میانه راه جنگی ترکیبی علیه ما تحمیل کرد؛ در سال اول دولت علی رغم اینکه دهه قبل از آن دهه تعطیلی بود، 4درصد رشد اقصادی داشتیم. با ایجاد درآمد برای دولت توانستیم کسری بودجه را حل کنیم.

هدف آمریکا منزوی کردن جمهوری اسلامی و ناامید کردن مردم است

رئیس جمهور یکی از علل مهم تورم را کسری بودجه دانست و تأکید کرد: تلاش داریم که کسری بودجه نداشته باشیم و پس از آن رشد نقدینگی را به عنوان عامل تورم کنترل کنیم. ناترازی ها در کشور مشکل ایجاد کرده است که در حوزه های انرژی، بانکی و صندوق های بازنشستگی متبلور شده است و عقیده داریم با همراه کردن مردم می توانیم آن را حل کنیم. مؤسساتی که برداشت های بالا از بانک مرکزی دارند عامل تورم بوده که لازم است کنترل شوند و از ابتدای سال تلاش های زیادی برای این امر صورت گرفت که می توان این وعده را داد: «تورم حتما کاهش خواهد یافت».

وی با اشاره به جنگ روانی و جنگ ترکیبی که علیه کشور وجود دارد، ادامه داد: انقلاب اسلامی با وجودی که در دل ها دارد، دشمن ما را ناکام گذاشت و مردم با حمایت خود دشمن را شکست دادند؛ آمریکایی ها هدف ناامید کردن مردم و انزوای نظام جمهوری اسلامی را دنبال می کردند اما کشور ما در شانگهای، بریکس و اتحادیه اوراسیا عضو شده و در حال حاضر فعالیت تجاری ما در منطقه رکورد زده است؛ برخی می گفتند مگر می شود بدون امضای بعضی قراردادها چنین چیزی را رقم زد.

آیت الله رئیسی با سپاسگزاری از همه خدماتی که تا کنون انجام گرفته، نگاه «ما می توانیم» را پیش برنده دانست و اضافه کرد: حدود 10هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند و امروز شرکت های همکار وزارت نیرو از 200 شرکت دانش بنیان به 900 عدد رسیده است؛ مشکل مشعل هایی که در مناطق نفت خیز آلاینده تولید می کنند ؛ تا امروز در این دولت 8هزار مگاوات تولید برق صورت گرفته و تنش های آبی در حال حل است که اقداماتی می شود و معتقد هستیم ظرفیت بیش از این ها است.

به مناطقی از کشور سفر می کنم که فرماندار آن منطقه نیز نرفته است

وی با اشاره به شناسایی مؤدیان مالیاتی تصریح کرد: افراد جدیدی که به مؤدیان مالیاتی اضافه شدند بیش از افرادی بودند که تا کنون مالیات پرداخت کرده اند؛ عدالت اینگونه ایجاب می کند که هر چیزی سر جای خودش قرار بگیرد؛ به برخی از مناق کشور سرکشی می کنم که بیان می شود فرماندار تا کنون از این منطقه بازدید نکرده است؛ نیاز به کارگر در بسیاری از مناطق کشور احساس می شود زیرا کارخانه های زیادی سرپا شده اند.

رئیس جمهور ایجاد امید را وظیفه همه خدمت‌گزاران دانست و تأکید کرد: با تنویر افکار عمومی و جهاد تبیین از سوی علما می توان امید را افزایش داد؛ اگر کارهای زیادی را انجام دهیم اما کار رسانه ای نسبت به آن صورت نگیرد، حقیقت وارونه نشان داده می شود.

وی با اشاره به حمله سایبری به زیرساخت های سوختی کشور تصریح کرد: در اردیبهشت 1401 و آذر 1402 حمله ای برای ایجاد ناامیدی در میان مردم به زیرساخت های توزیع بنزین کشور صورت گرفت اما اهداف آن ها محقق نشد. دشمن ما در منزوی کردن و ناامید کردن مردم موفق نشده است؛ در ریاض و نشست سران کشورهای اسلامی و عرب گفتم که موضع جمهوری اسلامی در خصوص فلسطین موضعی است که همه دنیا، امروز به آن رسیده است اما امام خمینی سالها پیش آن را گفته است؛ حقانیت موضع جمهوری اسلامی ایران بر تمام دنیا واضح شده است و کودک کشی رژیم صهیونیستی نقاب حقوق بشری را از چهره اش کنار زده است.

آیت الله رئیسی نشان دادن کارآمدی دین در عرصه زندگی انسان معاصر را وظیفه علما و دولت دانست و اضافه کرد: تحول محوری ترین نکته امروز بوده که پیش روی دولت و حوزه های علمیه است؛ آنچه که باید انجام بشود تا فاصله میان وضع موجود و وضع مطلوب کم کند؛ قانون، اجرا و داوری عادلانه می تواند برای مردم امید آفرین باشد و عدالت ایجاد امید می کند. همواره برای شنیدن نقطه نظرات علما آماگی داریم.

ارسال نظرات