۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۷۵۱۰۱۶

خسارت میلیاردی ایران از لغو عمره؛ عربستان اعتبار ویزاها را تمدید کند

خسارت میلیاردی ایران از لغو عمره؛ عربستان اعتبار ویزاها را تمدید کند
در حالی که ایران از لغو عمره میلیاردها تومان متضرر شده و وضعیت این سفر معنوی هنوز هم نامعلوم است، فعالان حوزه زیارتی خواستار مذاکره با سعودی‌ها برای تمدید اعتبار ویزای زائران برای کاهش این خسارت شده‌اند.

«تغییری در برنامه عمره ایجاد نشده و همچنان ما منتظر مجوز سعودی‌ها برای اعزام عمره‌گزاران ایرانی هستیم.» این را رئیس سازمان حج و زیارت سیدعباس حسینی می‌گوید.

بیش از یک ماه از برنامه‌ریزی برای آغاز اعزام زائران ایرانی به عمره می‌گذرد و در این مدت مسؤولان درباره وضعیت عمره با طرف سعودی گفت‌وگو کرده‌اند؛ تا جایی که سفیرعربستان در ایران عبدالله بن سعود العنزی در دیدار با وزیر گردشگری سیدعزت الله ضرغامی گفت که «ما از ایرانی‌ها به‌عنوان برادران خود میزبانی می‌کنیم و هیچ مانعی برای توسعه گردشگری در این‌باره نداریم.» این در حالی است که هنوز مجوزهای لازم برای پروازهای ایران به عربستان از سوی سعودی‌ها صادر نشده است.

قرار بود ۱۳ دی اعزام زائران به عربستان انجام شود، اما به دلیل مشکل فنی سفرها لغو شد. هفته گذشته سفیر عربستان در دیدار با وزیر کشور گفت که «مشکل عمره بزودی حل خواهد شد.» حتی وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با همتای عربستانی بر تسریع در آغاز عمره تأکید کرد.

با این وجود، هنوز مشکل اصلی در برقراری عمره به طور شفاف اطلاع‌رسانی نشده است. معاون سازمان حج غلامرضا رضایی می‌گوید که «ازسرگیری عمره فعلا از‌ حیطه وظایف ما خارج است.» این در حالی است که از  ۴۰ هزار متقاضی عمره، کم‌تر از ۸ هزار نفر انصراف داده‌اند؛ یعنی حدود ۲۰ درصد زائران!

عربستان اعلام کرده که برای ماه‌های شعبان و رمضان پذیرش زائران عمره را تسهیل و ظرفیت‌ها را افزایش می‌دهد. با این وجود، مذاکرات مسؤولان ایرانی با طرف سعودی برای اعزام زائران کشورمان به نتیجه نرسیده است و یک ‌منبع مطلع می‌گوید که «برقراری عمره تا پایان سال بعید است.»

مدیر کاروان حج علی مهدوی با اشاره به صدور ویزای عمره برای بیش از ۱۳ هزار ایرانی می‌گوید که «با توجه به اعتبار ۳ ماهه، این ویزاها تا آخر سال معتبر است و پس از آن باید مجدد ۱۳۰ دلار (حدود ۷ میلیون تومان) برای ویزا پرداخت شود» با این وجود، مدیر دفتر زیارتی محمدرضا کشوری می‌گوید که «چرا باید ایران علاوه بر ویزا برای اجاره و فراهم کردن امکانات در عربستان، میلیاردی خسارت بدهد، در حالی که آمادگی برای سفر عمره وجود داشت و سعودی‌ها مجوز پرواز ندادند تا زائران راهی مکه شوند.»

 

کارشناسان حج و‌ عمره می‌گویند که «مذاکره با سعودی‌ها برای اعزام افرادی که برای آنها ویزا صادر شده یا حتی تمدید مهلت ویزاهای صادر شده تا زمان اعزام می‌تواند از خسارت لغو اعزام‌های عمره بکاهد.» البته برخی از مدیران دفاتر زیارتی هم می‌گویند که «با توجه به ادامه روند مشکل پروازی، افرادی ویزا دارند را از طریق کشورهای دیگر راهی سرزمین وحی کنید.»

منبع: فارس
برچسب ها: حج خسارت عربستان
ارسال نظرات