۲۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۷۵۷۱۶
آیت الله آل هاشم:

احیای وقف نیازمند مطالعه جامعه‌شناختی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تبریز با اشاره به این‌که کارکردهای وقف باید بازخوانی شود، گفت: احیای وقف نیازمند کار جامعه شناختی است و با فعالیت‌های فرمایشی حل شدنی نیست.
آيت الله آل هاشم


آیت الله محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت هفته وقف صورت گرفت، با بیان این‌که سنت وقف از عالی ترین کارکردهای اجتماعی توزیع ثروت در جامعه است، گفت: این سنت یادگار ارزشمند و پر افتخار رسول گرامی اسلام است که در سالیان متمادی در جوامع اسلامی پا برجا بوده است.

وی تصریح کرد: به واسطه وقف محرومیت ها و فقر در جامعه اسلامی رفع شده و زمینه رشد و تعالی جامعه در سایه بهره مندی اقشار از امکانات تفریحی، آموزشی و بهداشتی میسر شد.

امام جمعه موقت تبریز دامنه وقف را بسیار گسترده دانست و افزود: مقوله وقف؛ اماکن، ثروت‌ها و حتی کتابخانه‌ها و بسیاری دیگر از موارد را شامل می‌شود که رشد واقعی جامعه را به همراه دارد.

آیت الله آل هاشم با بیان این‌که در دهه‌های اخیر روند وقف رشد معکوسی را طی کرده است، اظهار داشت: در سال های گذشته موقوفات فراوانی به ثبت نرسیده که این روند بسیار نگران کننده است.

وی تصریح کرد: برخی موقوفات نیز حالت تشریفاتی داشته است، مانند وقف مدال های قهرمانی به موزه های متبرک کشور که در گذشته نیز وجود داشته است؛ اما این موضوع درباره فرهنگ کلی وقف‌ ناچیز است.

امام جمعه موقت تبریز بیان داشت: احیای وقف نیازمند کار جامعه‌شناختی است و با سخنرانی و حالت فرمایشی اصلاح نمی‌شود،‌ در این زمینه باید کارکردهای وقف بازخوانی شود و زمینه‌های بدبینی مردم به وقف مشخص و رفع شود./935/ت302/س

ارسال نظرات