۲۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۷۵۷۳۲
از سوی پژوهشگاه المصطفی؛

نشست تحلیل و بررسی فعالیت های فرهنگی و دینی در بالکان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی تحلیل و بررسی فعالیت های فرهنگی و دینی در بالکان با سخنرانی سفیر سابق ایران در این منطقه در پژوهشگاه المصطفی (ص) برگزار شد.
همايش


به گزارش خبر نگار خبرگزاری رسا، دکتر محمد جواد آسایش، سفیر سابق ایران در کرواسی و یوگوسلاوی، صبح امروز در جلسه تحلیل و بررسی فعالیت های فرهنگی و دینی در بالکان، ابرازداشت: اسلام از سه منطقه جغرافیایی جبل الطارق، قفقاز و بالکان وارد اروپا شده است.

وی بالکان را محل تلاقی اسلام، مسیحیت ارتدکس و مسیحیت کاتولیک دانست و افزود: منطقه بالکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همیشه محل در گیری دین اسلام با دو مذهب مسیحت کاتولیک و ارتدکس است.

مدیرکل ارزشیابی وزارت امور خارجه در خصوص ملیت و قومیت موجود درمنطقه بیان داشت: در منطقه بالکان ملیت با دین تلفیق شده است برای مثال کروات ها کاتولیک هستند و آلبانیایی ها مسلمانند.

وی ادامه داد: نکته قابل توجهی که در این منطقه وجود دارد، بر اساس شواهد موجود در منطقه، قبل از اینکه اسلام از طریق عثمانی ها وارد اروپا شود، اسلام شیعی از طرف قفقاز و مجارستان وارد اروپا شده است.

دکتر آسایش با بررسی وضعیت مسلمانان در اروپا، آنها را به دو گروه عمده آلبانیایی و بوسنیایی تقسیم کرد و اظهار داشت: تشکیلات مسلمانان در منطقه بالکان بسیار سازمان دهی شده است و به هیچ وجه متکی به دولت نمی باشند و ازاین نظر خیلی شبیه به روحانیت شیعه هستند.

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی ایران در منطقه بالکان، تصریح کرد: در سفری که سال 67 مقام معظم رهبری به منطقه داشتند سفارش فراوانی کردند بر چاپ ترجمه صحیح نهج البلاغه، ازاین رو حدود سی نفر از مترجمین به ترجمه این کتاب شریف پرداختند که توسط چاپ خانه مسجد زاگرب چاپ شد.

وی اضافه کرد: الآن ترجمه کتاب نهج البلاغه از کتاب های بسیار غنی و ادبی در بوسنی به حساب می آید.

سفیر سابق ایران در کرواسی در خصوص چگونگی پذیرش فعالیت های فرهنگی ایران در منطقه، گفت: یکی از اصلی ترین دلایل پذیرش فعالیت های ایران در منطقه بالکان، ادعای کروات ها است مبنی بر اینکه آنها یکی از اقوام ایرانی هستند.

وی در پایان با اشاره به جنگ صرب ها با مسلمانان در این منطقه، بیان داشت: عثمانی ها پس از اینکه منطقه بالکان را فتح کردند، به دلیل همکاری صرب ها با ایشان به آنها فشار نیاوردند تامسلمان شوند و آنها به مذهب خود باقی ماندند اما در گیری میان صرب ها و مسلمانان از فتوای یکی از رهبران ارتدکس روس ناشی می شود که بعد ها صادر شد و در آن مسلمانان کافر برشمرده شدند؛ از این رو این قوم به مقابله با مسلمانان پرداختند./911/پ202/ع

ارسال نظرات