۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۷۵۸۵۵۸
یادداشت؛

آدرس غلط مدعیان تمدن سازی

آدرس غلط مدعیان تمدن سازی
اعتقاد و تلاش برای تمدن سازی به عنوان یک شاخص مقبول و ارزشمند برای گزینه اصلح در انتخابات آتی مورد تاکید رسانه‌های جریان انقلاب است، شاخصه‌ای که در اهمیّت و ارزشمندی آن تردیدی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، اعتقاد و تلاش برای تمدن سازی به عنوان یک شاخص مقبول و ارزشمند برای گزینه اصلح در انتخابات آتی مورد تاکید رسانه‌های جریان انقلاب است، شاخصه‌ای که در اهمیّت و ارزشمندی آن تردیدی نیست.

ابهام و ضعف آشکاری که برای صاحبان اندیشه قابل چشم پوشی نیست، آدرسی است که برخی کنشگران فضای مجازی برای تمدن‌سازی می‌دهند؛ که به سان سرنا نوازی از سر گشاد آن است‌؛ در این مجال، به جای تفصیلات علمی، علاقه‌مندان به این موضوع را به آثار و بیانات استاد مطهری و مقام معظم رهبری ارجاع می‌دهیم و اکنون به اختصار چند جمله از سر ضرورت در این باره قلمی می‌کنیم.

تمدن همان روح حاکم بر همه ابعاد زندگی بشر از اندیشه تا تعینات فردی و اجتماعی و جهانی است، این تمدن است که مشخص می‌کند بشر امروز در چه چارچوبی بیاندیشد، با چه هنجارهایی زندگی کند و سیاست و اقتصاد و فرهنگ و صنعت او چه قالبی داشته باشد، تمدّن تعیّن بخش همه استعدادهای و ظرفیّت های زندگی بشر از شهرسازی و فرهنگ و سبک زندگی و حتّی پوشش و بالاتر از آن هویت فردی و اجتماعی انسان است.

مقوله‌ای با این عمق و گستره، هیچ گاه از نقطه صفر آغاز نشده و نخواهد شد، بلکه تمدّن در واقع برآیندی از عقلانیّت انباشته بشری است که با تجربه‌های تاریخی و عمومی همه یا بخشهای تاثیرگذار اندیشمندان و نخبگان جهان از مرحله‌ای به مرحله بعد تغییر وضعیّت می‌دهد.

بر این اساس تمدن سازی بیش از تولید ظواهر تمدنی و دانش‌های مرتبط با آن و یا انکار عقلانیّت و تجربه‌ای (هرچند مغشوش و نادرست) نیازمند تولید عقلانیّتی قابل عمومی سازی و دارای ظرفیّت جهانی است، عقلانیّتی که نقطه آغازی برای تغییرات عمیق دانشی و رفتاری انسان شود و انسان در آستانه تمدن نوین را به تولید همه نیازمندی‌های زیستی خود بر پایه عقلانیّت نوین فراخواند.

پدیده تمدنی انقلاب اسلامی در ذات خود، منادی عقلانیّتی تمدّنی است که  شعار توحید یعنی عبودیت خداوند و نفی عبودیّت طاغوت را اصل و اساس حرکت خود قرار داده است و امروز مهمترین شعار تمدن ساز قابل امتداد ، همان شعار توحیدی لااله‌الّاالله و تلاش برای اقامه ابعاد ثابت شده شریعت در دستگاه اجتهادی دین است.

با این وصف، وعده تمدن‌سازی و سرایت آن به لزوم انتخاب رئیس جمهوری که بتواند شهرسازی اسلامی، طب اسلامی و اقتصاد اسلامی و... را به رغم این که هنوز صورت‌بندی دانشی مبتنی بر پایه عقلانیت اجتهادی نیافته است را با همه ابعاد آن در کشور اجرا کند، آدرسی غلط و ناروا است.

به ویژه اگر این آدرس غلط، به نادیده شدن ویژگی‌های ضروری یک رئیس‌جمهور یعنی توان مدیریّتی بالا در نسجام بخشی و اعتماد به نیروهای میدان در عین نظارت و ارزیابی مستمر، سابقه اجرایی در مناصب ملی و کلان اجرایی و پیگیر و متخصص در تفسیر اسناد کلان ملی و .... بیانجامد.

رئیس جمهور تمدن ساز امروز، شخصیّتی توانمند، صبور و برخوردار از اجماع ملّی و مورد قبول نسبی همه جریانات سیاسی و اجتماعی است که بتواند با تمسک به شعارهای اصیل انقلاب اسلامی طعم خدمت و وقف شدن برای حل مشکلات مردم بر اساس موازین ثابت شده علمی با منطق دین و انقلاب اسلامی را به کام تلخ مردم بچشاند.

ارسال نظرات