۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۷۵۸۸۱۴
آیت الله فاضل لنکرانی:

انقلاب اسلامی ایران یک بیداری عمومی در کل دنیا به وجود آورده است/ هرگونه صدمه به انقلاب جلوی حرکت دین اسلام را می‌گیرد

انقلاب اسلامی ایران یک بیداری عمومی در کل دنیا به وجود آورده است/ هرگونه صدمه به انقلاب جلوی حرکت دین اسلام را می‌گیرد
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مرور حرکت تاریخی انقلاب اسلامی از سال ۱۳۲۳ تاکنون پرداخت و گفت: واقعه انقلاب اسلامی یک واقعه معمولی در کنار سایر وقایع تاریخی نیست که روزی از بین برود، بلکه شواهد و قرائن نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی عنایت ویژه خداوند بر بشریت بود که در ایران واقع شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه کرد مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم بزرگداشت قیام خونین پانزدهم خرداد که با حضور ائمه جمعه و جماعت وجمعی از علما و روحانیون استان گیلان در بیت نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، اظهار کرد: از ملت ایران به ویژه مردم گیلان برای گرامیداشت باشکوه یاد و خاطره امام بزرگوار و حماسه پانزدهم خرداد قدردانی می‌کنم.

وی با بیان اینکه ملت ایران در آستانه امتحان بسیار بزرگ انتخابات قرار دارد، افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات روز گذشته خود تاکید فرمودند، در انتخابات پیش رو باید آن حضوری واقع شود که مکمل حضور در تشییع شهدای خدمت باشد و امیدواریم که این مهم تحقق پیدا کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، فقه انتخابات را یکی از مباحث مهم مطرح شده در سال‌های اخیر دانست و تصریح کرد: فقه انتخابات به جایگاه انتخابات در قاموس سیاسی دین و در فقه سیاسی انقلاب اسلامی می پردازد لذا بحث های مختلفی پیرامون آن وجود دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی به مرور حرکت تاریخی انقلاب اسلامی از سال 1323 تاکنون پرداخت و عنوان کرد: واقعه انقلاب اسلامی یک واقعه معمولی در کنار سایر وقایع تاریخی نیست که روزی به تاریخ بپیوندد و از بین برود، بلکه شواهد و قرائن نشان می دهد که انقلاب اسلامی عنایت ویژه خداوند بر بشریت بود که در ایران واقع شد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، انقلاب اسلامی را یک توجه خاص بر بشریت دانست که در این دوران ظلمانی مادی گرایی به وقوع پیوست و یادآور شد: انقلاب اسلامی در دورانی شکل گرفت که از یک طرف شاهد پیشرفت علم با سرعت بالا بودیم و از طرف دیگر، حقایق انسانی در حال تنزل بود. در واقع این انقلاب یک واقعیت در جهان بشریت بود که در جغرافیای ایران حادث شده و در حال حرکت رو به جلوست.

انقلاب اسلامی ایران یک بیداری عمومی در کل دنیا به وجود آورده است /هرگونه صدمه به انقلاب اسلامی جلوی حرکت دین اسلام را می‌گیرد

وی با اشاره به آرمان های اصیل انقلاب اسلامی، تاکید کرد: انقلاب اسلامی در ابتدا دست اجانب را از این کشور قطع کرد و این یک حقیقت غیر قابل انکار است؛ بیش از 40 سال است که دست بیگانگان و ابرقدرت ها از این کشور و نظام قطع شده و شاهد تحقق کامل استقلال سیاسی هستیم، یعنی مردم خود برای سرنوشت خویش تصمیم می گیرند و چه درست و چه نادرست، خود افرادی را روی کار می آورند و بر مسند قدرت قرار می دهند و دیگر یک کارمند جزء یک سفارتخانه خارجی به شخص اول مملکت دستور روی کار آوردن افراد خاص را نمی دهد.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یک بیداری عمومی در کل دنیا به وجود آورده است، اضافه کرد: امروز شاهد اضمحلال اسرائیل و افول ابرقدرتی آمریکا هستیم که چیز کمی نیست و افکار عمومی نمی توانند چشم روی آن ببندند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، دستاوردهای انقلاب اسلامی را به برکت عنایت خاص خدا و درایت ها و هدایت های امام و مقام معظم رهبری دانست و افزود: این آرمان ها تحقق پیدا نمی کرد مگر با فداکاری مجاهدان و خون پاک شهیدان و حضور مردم در صحنه که ارکان انقلاب اسلامی ایران را تشکیل می دهند.

وی ملت ایران را اسلام خواه دانست که به دنبال حکومت حق هستند و گفت: همه متدینین و حتی افرادی که دین ثابت و روشنی ندارند، دنبال حکومت حق و عدل هستند و نمی خواهند زیر بار ظلم بروند.

آیت الله فاضل لنکرانی در تبیین جایگاه آحاد ملت ایران و فرد فرد انسان ها در رخداد عظیم انقلاب اسلامی، تصریح کرد: هر کسی چه در ایران و چه در خارج از ایران باید سهم خود را در این حرکت جهانی مشخص کند؛ طبق روایات ائمه اطهار(ع)، انقلاب اسلامی زمینه ساز حرکت عظیم جهانی خواهد بود؛ البته این زمینه سازی به معنی تحقق ظهور در روزها یا سال های پیش رو نیست، اما این فراز از تاریخ بر عصر ظهور و حکومت جهانی اثرگذاری دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آثار بین المللی انقلاب اسلامی و گسترش روزافزون این آثار و برکات، تاکید کرد: اگر کسی در انتخابات حضور نداشته باشد از این حادثه عظیم تاریخی عقب می ماند و این خسارت بزرگی است لذا باید جایگاه تاریخی خودمان را پیدا کنیم و ببینیم که می خواهیم چه سهمی در دین داشته باشیم، زیرا انقلاب اسلامی به حرکت دین از آدم(ع) و پیامبران اولوالعزم تا پیامبر خاتم و ائمه معصومین(ع) و عاشورا و... پیوند دارد و این یک حرکت واحد است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال دین را برای بشر قرار داد تا انسان را به تکامل برساند، عنوان کرد: از پیامبران و امامان گرفته تا عالمان و مجاهدان و فقها و... همه سهم بزرگی در بقا و تقویت دین داشته اند  لذا اگر می خواهیم امروز دین اسلام در دنیا مطرح شود و روز به روز گسترش پیدا کند، باید با تمام وجود این انقلاب را حفظ کنیم، زیرا هرگونه صدمه وارد شدن به انقلاب، جلوی حرکت دین اسلام را می گیرد؛ البته اراده خدا بر این است که آرام آرام دین الهی را مورد توجه مردم دنیا قرار دهد و افکار عمومی بیشتر متوجه توحید و قرآن شوند.

انقلاب اسلامی ایران یک بیداری عمومی در کل دنیا به وجود آورده است /هرگونه صدمه به انقلاب اسلامی جلوی حرکت دین اسلام را می‌گیرد

آیت الله فاضل لنکرانی یکی از برجستگی های شخصیت شهید رئیسی را پیوند با قرآن دانست و بیان کرد: در زمانه ای که در اروپا قرآن را آتش می زدند، این رئیس جمهور شهید ما در سازمان ملل با اعتقاد تمام قرآن را بالا آورد و گفت که این کتاب و آموزه های آن سوختنی نیست. دکتر رئیسی سهم خود را نسبت به دین ادا کرد و مزدش را گرفت و ما را در برابر حفظ دین خدا و پاسداری از انقلاب اسلامی مکلف تر کرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با بیان اینکه ائمه جمعه و جماعات و اساتید و طلاب حوزه های علمیه باید نقش خود را به خوبی در حرکت جهانی دین ایفا کنند، متذکر شد: امروز نخبگان و دانشمندان و فرزانگان و علما و اساتید دانشگاه و طلاب و دانشجویان و آحاد مردم باید بیشتر در صحنه های موثر در امور بین الملل حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم انتخاب فرد اصلح در انتخابات به عنوان یک تکلیف، اضافه کرد: اگر فرد اصلح را انتخاب کنیم و او سکان این نظام اسلامی را در دست بگیرد و در سازمان ملل از قرآن دفاع کند، ما نیز در حرکت تاریخی دین موثر هستیم.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به تفاوت حضور و عدم حضور در انتخابات و فرق انتخاب اصلح و عدم انتخاب اصلح در حرکت دینی و انقلابی، تصریح کرد: انتخاب اصلح فقط در شناخت مشکلات و ارائه راه حل برای مشکلات خلاصه نمی شود؛ البته یکی از ارکان انتخاب اصلح است، اما رکن مهم در انتخاب اصلح، روی کار آمدن فردی است که دغدغه دین را داشته باشد و خود را خدمتگزار مردم بداند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ادبیات امام خمینی(ره) درباره حکومت مبتنی بر خدمتگزاری است، یادآور شد: مسئول در نظام اسلامی به معنی خدمتگزار بودن است از رهبر و رئیس جمهور گرفته تا یک مسئول بسیار پایین رده. این فکر و اندیشه را امام راحل به میدان آورد و امروز باید به آن توجه کنیم.

وی با اشاره به پاسخگو بودن انسان در پیشگاه الهی درباره حرکت تاریخی دین، اضافه کرد: ارزش انسان در اینگونه حوادث مشخص می شود و باید سهم و نقش خودمان را دریابیم و آنچه در توان داریم را به میدان بیاوریم.

آیت الله فاضل لنکرانی، حضور در انتخابات را واجب دانست و خاطرنشان کرد: براساس آیه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا...»، نسبت به امانات یک قانون کلی و مهم داریم و همه در برابر آن مکلف هستیم؛ در واقع امانت باید به اهلش واگذار شود و لذا مسئله رهبری و مسئله ریاست جمهوری و یا حتی مسئولیت های پایین تر امانت محسوب می شوند.

استاد خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه دین و دنیای مردم در اختیار رئیس جمهور قرار می گیرد، عنوان کرد: اگر رئیس جمهور دغدغه دین و ارزش های دینی و انسانی را داشته باشد، مردم هم در پرتو او ارزش ها را احیا می کنند و در غیر این صورت، نسبتی با ارزش های دینی نخواهند داشت. مردم وقتی می بینند که رئیس جمهورشان فریاد اسلام می زند و دغدغه دفاع از فقرا و محرومان را دارد، آنها هم همان مسیر را طی خواهند کرد.

وی هیچ امانتی را سنگین تر از ولایت امیرالمومنین(ع) و اولاد او ندانست و متذکر شد: خداوند عمل به وصیت را عین امانت داری می داند و وصی باید طبق آن عمل کند لذا انتخاب رئیس جمهور از مصادیق امانت است.

آیت الله فاضل لنکرانی، انتخاب رئیس جمهور برای یک کشور مسلمان و شیعه که انقلاب اسلامی در آن واقع شده را مسلما از امانت های بزرگ الهی دانست و تاکید کرد: حضور در میدان انتخابات یک تکلیف است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی در حوزه علمیه اصرار بر حق بودن شرکت در انتخابات دارند و عدم حضور را خلاف شرع در نظر نمی گیرند، گفت: برخی می خواستند مسئله انتخابات در نظام اسلامی را سست کنند، اما براساس آیه «وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ...»، نباید حکومت را به کسی که ضعف در دین و فکر دارد، بسپاریم.

انقلاب اسلامی ایران یک بیداری عمومی در کل دنیا به وجود آورده است /هرگونه صدمه به انقلاب اسلامی جلوی حرکت دین اسلام را می‌گیرد

وی همچنین به آیه «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» اشاره کرد و یادآور شد: این سنت الهی است که تغییر سرنوشت اجتماعی بشر به دست خودش رقم بخورد و لذا اگر دنبال حکومت صالح باشیم، خدا نصیب ما می کند و اگر حکومت غیر صالح را طلب کنیم، حکومت غیر صالح روی کار می آید؛ در واقع این آیات اهمیت مسئله انتخابات را به خوبی روشن می کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام از ائمه جمعه خواست در خطبه ها به تبیین مبانی فقهی انتخابات بپردازند و اضافه کرد: امروز فضای مجازی پر شده از ایراد و ایجاد شبهات تا ذهن مردم را خراب کند؛ این آیات را برای متدینین مطرح کنید تا مستمسک قرآنی و فقهی و شرعی برای حضور در انتخابات داشته باشند. در واقع وقتی مردم انتخابات را یک تکلیف بدانند، به جناح بندی ها نگاه نمی کنند و فرصت سوء استفاده را به برخی نمی دهند، بلکه با تطبیق دادن افراد با معیارهای امام و رهبری، اصلح را انتخاب می کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی، انقلاب اسلامی را یک امانت دانست و خاطرنشان کرد: باید انقلاب اسلامی با همه خصوصیات واقعی آن به نسل های آینده منتقل شود.

ارسال نظرات