۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۷۶۴۳۲۲
دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر لرستان: 

فلسفه امر به معروف و نهی از منکر احیای خوبی هاست

فلسفه امر به معروف و نهی از منکر احیای خوبی هاست
حجت الاسلام مهدوی نیا با بیان اینکه فلسفه امربه معروف و نهی از منکر احیای خوبی هاست، گفت: شرع مقدس نسبت به برخی از واجبات و محرمات اهمیت ویژه‌ای قائل است، تا جایی که حتی فداکردن جان برای آن ها نیز اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در لرستان، حجت الاسلام یونس مهدوی نیا، در جمع آمران به معروف و ناهیان از منکر شهرستان بروجرد که در حسینیه سپاه بروجرد برگزار شد، به وجوب امربه معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند امر به معروف و نهی از منکر از واجبات بسیار مهم و ترک آن گناه است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر لرستان با بیان اینکه هدف از این فریضتین تحقق و اقامه معروف ها و نابودی منکرهاست، افزود: امربه معروف و نهی از منکر واجب کفایی است.

وی با بیان اینکه امربه معروف و نهی از منکر از اموری است که بر همگان واجب است و مخصوص خطیب و منبری نیست، عنوان کرد: کسی که امربه معروف و نهی از منکر می کند باید خودش نیز به آن عمل نماید.

حجت الاسلام مهدوی نیا با بیان شرایط چهارگانه امر به معروف و نهی از منکر، گفت: یکی از این شرایط علم و آگاهی است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری می فرمایند مسئله امر به معروف و نهی از منکر مثل نماز یادگرفتنی است، باید بروید و یاد بگیرید.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر لرستان از دیگر شرایط امر به معروف و نهی از منکر را احتمال تأثیرگذاری عنوان کرد و گفت: فلسفه امر به معروف و نهی از منکر احیای خوبی هاست، لذا باید اثر بخشی و تاثیرگذاری آن احتمال داشته باشد.

حجت الاسلام مهدوی نیا خاطرنشان کرد: نسبت به شرط احتمال تاثیر، توجه به چند نکته لازم است؛ در وجوب امربه معروف و نهی از منکر احتمال تاثیر کافی است و لازم نیست فوری باشد زیرا ممکن است آن زمان لج کرده باشد و در آینده اثرگذار باشد.

وی گفت: اصرار و استمرار بر عمل، سومین شرطی است که فقهای بزرگوار برای امر به معروف و نهی از منکر ذکر کرده اند، از این رو باید بدانیم شخصی را که معروف ترک کرده یا منکری انجام داده از رفتار خود پشیمان نشده بلکه پافشاری دارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر لرستان ادامه داد: نداشتن مفسده، شرط چهارم برای امربه معروف و نهی از منکر آن است؛ شرع مقدس نسبت به برخی از واجبات و محرمات اهمیت ویژه‌ای قائل است که حتی فداکردن جان برای آنها نیز اهمیت دارد.

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات