۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۷۶۴۳۹۲
حجت الاسلام صبور مطرح کرد؛

تحقق بیانیه گام دوم انقلاب بر عهده جوان است

تحقق بیانیه گام دوم انقلاب بر عهده جوان است
مدیر مدرسه علمیه آل یاسین ضمن بیان اینکه تحقق بیانیه گام دوم انقلاب رسالتی است که بر عهده جوان گذاشته شده، اظهار داشت: اگر کلید واژه‌های بیانیه گام دوم را مورد دقت قرار دهیم درمی‌یابیم حضرت آقا نسبت به بحث مدیریت جهادی اهتمام ویژه‌ای دارند.

اشاره: جوانان در تاریخ معاصر ایران همواره به عنوان نیروی محرکه اصلی تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شناخته شده‌اند و بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبر معظم انقلاب در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ صادر شد به‌طور ویژه‌ای به اهمیت و نقش جوانان در پیشرفت کشور پرداخته است، این بیانیه با نگاهی به گذشته و آینده جوانان را به عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌های کشور معرفی کرده و بر ضرورت بهره‌گیری از استعداد‌ها و توانمندی‌های آنان تأکید دارد؛ بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان را به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های انسانی کشور معرفی می‌کند و این بیانیه تأکید دارد که جوانان با انرژی، خلاقیت و انگیزه بالا می‌توانند نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت کشور ایفا کنند و رهبر انقلاب در این بیانیه به جوانان توصیه می‌کنند که با تکیه بر ایمان، علم و تلاش مستمر، مسیر تعالی و پیشرفت را طی کنند؛ جوانان در عرصه‌های مختلف می‌توانند نقش آفرینی کنند توجه به این عرصه ها نقش مهمی در پیشرفت و اعتلای نظام جمهوری اسلامی دارد.

رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به اهمیت علم و فناوری به عنوان موتور محرکه توسعه کشور اشاره کرده و جوانان را به تحصیل و پژوهش در این حوزه‌ها تشویق می‌کنند، جوانان با ورود به عرصه‌های علمی و پژوهشی می‌توانند به تولید علم و فناوری‌های نوین کمک کرده و کشور را در مسیر استقلال علمی و فناوری قرار دهند؛ گام دوم انقلاب بدون نقشه راه و بدون مشارکت نخبگان و دانشگاهیان و جوانان و مسئولان متعهد و دلسوز و انقلابی ملی نخواهد شد، گفتمان‌سازی و تبیین و عملیاتی سازی این بیانیه یا گفتمان نظری انقلاب در وهله اول بر عهده نخبگان جامعه دانشگاهی است؛ زیرا دانشگاهیان به عنوان پیشگامان عرصه علم و فناوری هستند و مقام معظم رهبری علم و فناوری را جزو دستاورد‌های برتر انقلاب اسلامی دانسته و از ثمرات و افتخارات بزرگ انقلاب یاد نموده است و خطاب به دانشگاهیان می‌فرمایند: اینجانب همواره به دانشگاه ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان گرم، قاطع و جدی در این باره تذکر و هشدار و فراخوان داده‌ ام.

نقش طلاب در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

ازاین‌رو خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، در راستای تبیین نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب با حجت الاسلام حسن علی صبور مدیر مدرسه علمیه آل یاسین گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه خواهد آمد:

رسا ـ نقش طلاب جوان در ایجاد جهش در پیشرفت‌های مادی و معنوی کشور با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟

اگر کلید واژه‌های بیانیه گام دوم انقلاب که حضرت آقا خطاب به عموم مردم بیان فرمودند را مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم خطاب به جوانان است و آن چیزی که بیانیه گام دوم انقلاب را محقق می‌کند رسالتی است که بر عهده جوان گذاشته شده است.

طلبه‌ها باید عهده دار تمدن سازی و معنویت در جامعه و ایجادکنند یک مدیریت جهادی در وجود جوانان امروزی باشند و وظیفه طلبه‌ها تربیت جوانان مومن انقلابی درعرصه‌های مختلف و مورد نیاز جامعه است؛ لذا اگر کلید واژه‌های بیانیه گام دوم را مورد دقت قرار دهیم درمی یابیم حضرت آقا نسبت به بحث مدیریت جهادی اهتمام ویژه‌ای دارند؛ هر کجا طلاب با مدیریت جهادی ورود پیدا کردند موفقیت‌های چشمگیری را به دست آوردند.

حضرت آقا در مورد مدیریت جهادی در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند: "مدیریت جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل نظام است" طلبه‌ها می‌توانند از ظرفیت مدیریت جهادی برای تربیت نیرو‌های کارآمد به نحو ویژه استفاده ببرد و باید روحیه امید بخشی نسبت به آینده در بین جوانان را افزایش دهند و این تفکر را که جوانان می‌توانند در پیشرفت کشور اثرگذار باشند تقویت کنند.

طلاب با استفاده از ظرفیت جوانان در عرصه‌های مختلف و ایجاد امید به آینده و عمق بخشیدن به باور‌ها و اعتقاد به اینکه تا زمانیکه عمر دارند می‌توانند به دین و انقلاب خدمت کنند و در عرصه‌های مادی و معنوی موفق باشند می‌توانند در تحقق اهداف بیانیه دوم انقلاب موفق عمل کنند.

طلبه‌ها باید در راس مبارزه با فساد قرار بگیرند

طلبه‌ها باید در راس مبارزه با فساد قرار بگیرند و جامعه را به سمت و سویی ببرند که هرجا فسادی باشد با لحاظ کردن قوانین و مقررات با آن برخورد شود؛ طلاب می‌توانند در بحث محرومیت زدایی بیشترین اثر را داشته باشند و یکی از وظایف مهم طلاب مبارزه با ترویج سبک زندگی غربی است، باید در جامعه این باور و اقناع سازی صورت گیرد تا موفق باشیم و سبک زندگی ایرانی اسلامی را ترویج کنیم نه سبک زندگی غربی را که برنامه‌ای برای زندگی خانواده‌ها ندارند.

یب

طلاب جوان باید توجه داشته باشند هرجا تربیت نسل جوان خلاق صورت گرفت این جوان درعلم، اخلاق و فناوری بیشترین اثرگذاری را داشته است و بها دادن به جوانان در کار‌های مختلف باعث می‌شود که از ابتکارات و خلاقیت‌های مختلف آنها در کار‌های مختلف زندگی استفاده شودغ جوانان مومن و معتقد در طول هشت سال دفاع مقدس بهترین الگو برای نسل جوان هستند که توانستد اهداف انقلاب را به گونه‌ای جلو ببرند که همه دشمنان اسلام انگشت به دهان بمانند.

رسا ـ نقش و رسالت جوانان در تحقق توصیه‌های رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم چگونه است؟

یکی از بدیهیاتی که وجود دارد این است که جوان هرجا ورود پیدا کند باعث رشد، بالندگی و توسعه در عرصه‌های مختلف می‌شود؛ اما نکته اساسی این است که چگونه از این ظرفیت و خلاقیت جوان استفاده شود تا بتواند در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم موفقیت لازم را داشته باشد.

اگر جوانی بخواهد نقش خود را در بیانیه گام دوم انقلاب به خوبی ایفا کند باید به شرایط و ملزوماتی معتقد و پایبند باشد و این اصول را برای خود به وجود آورده باشد؛ شرط اول برای جوانی که در عرصه بیانیه گام دوم انقلاب قدم برمی دارد ولایتمداری است و شرط دوم، عشق به مکتب، انقلاب و وطن است؛ سومین شرط، داشتن بصیرت لازم و کافی است که در فتنه‌ها راه درست از نادرست را تشخیص دهد.

روحیه جهادی گام موثری برای پیشبرد اهداف بیانیه گام دوم است

چهارمین شرط برای موفقیت در عمل به بیانیه گام دوم انقلاب داشتن روحیه جهادی است، روحیه جهادی گام موثری برای پیشبرد اهداف مقدس نظام اسلامی و بیانیه گام دوم است؛ جوانان برای موفقیت در عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب باید دنبال علم و علم آموزی باشند و مهارت کافی و وافی را در این عرصه باید داشته باشند؛ اگر جوانی این شرایط را دارا باشد نظام اسلامی نیز باید عرصه را برای او فراهم آورد و تمام حاکمیت از ظرفیت و قابلیت‌های وی به خوبی استفاده کند.

رسا ـ راهبرد‌های عملیاتی شدن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به دست جوانان چیست؟

برای عملیاتی شدن بیانیه گام دوم انقلاب باید نسبت به تربیت نسل جوان و انقلابی دغدغه داشته باشیم و مسئولین کشور و حوزه‌های علمیه تلاش کنند جوانان تراز انقلاب اسلامی را تربیت کنند؛ نکته دومی که بسیار اساسی است بحث آگاه سازی جامعه است و تا زمانیکه این آگاه سازی در جامعه محقق نشود نمی‌توان اهداف بیانیه گام دوم انقلاب را محقق کرد.

یب

افزایش بصیرت در بین عامه مردم بخصوص نسل جوان بسیار با اهمیت و راهگشا است و استفاده از ظرفیت کشور برای تحقق آرمان‌های گام دوم انقلاب اسلامی باید مد نظر باشد و باید حاکمیت و دستگاه‌های اجرایی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی کمک کنند تا موفقیت‌های لازم برای نظام جمهوری اسلامی حاصل شود.

اقناع نخبگانی جامعه، راهبردی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، عامه مردم از جامعه نخبگانی بهره می‌برند و تاثیر آنها بر کسی پوشیده نیست؛ نخبگان کشور باید به سمت و سویی بروند که ضرورت کشور برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است؛ تحقق تمدن اسلامی و ترویج معنویت در بین جوامع نیاز به اثرگذاری جامعه نخبگانی دارد.

استفاده از ظرفیت رسانه برای ترویج و تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب

استفاده از ظرفیت رسانه برای ترویج و تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب لازم و ضروری است؛ امروز رسانه حرف اول در دنیا می‌زند و باید مورد توجه قرار گیرد؛ انگیزه سازی در جوانان بسیار مهم است؛ جوانی می‌تواند در بیانیه گام دوم انقلاب موفق عمل کند که انگیزه لازم را برای رشد و تعالی جامعه اسلامی داشته باشد.

جوان به دنبال الگوگیری از کسی است که راه موفقیت را طی کرده است و دوران هشت سال دفاع مقدس سرشار از الگو‌های ارزشمندی است که مانند گنج استخراج شده اند و ضرورت دارد که این الگو‌های هشت سال دفاع مقدس به نسل جوان نشان داده شود و جوان با اتکا به ایمان و روحیه جهادی و الگو گیری از رزمندگان دفاع مقدس نقش‌های مهمی را پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ایفا کند.

رسا ـ نقش جوانان کشور‌های محور مقاومت در مبارزه با رژیم صهیونیستی با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب (تحقق تمدن نوین اسلامی) چیست؟

زمانیکه کلید واژه‌های بیانیه گام دوم انقلاب حضرت آقا را نگاه می‌کنیم چند کلید واژه اساسی وجود دارد، یکی از این کلید واژه‌ها جوانان هستند و کلید واژه بعدی تمدن سازی است؛ تمدن‌سازی یعنی باید ظرفیت‌هایی جامعه و کشور‌های مختلف را فعال کنیم تا به محور مد نظر رهبر معظم انقلاب برسیم و باید جوانان محور مقاومت چند شاخصه مهم را داشته باشند.

محور مقاومت باید دشمن درجه یک اسلام که امور معنوی، مادی و بشریت را تهدید می‌کند بشناسد و بداند که آمریکا و اسرائیل دشمن درجه یک اسلام و انقلاب هستند و اگر بخواهیم در مبارزه با دشمن موفق باشیم لازم است اختلافات نژادی، قبیله‌ای و مذهبی که مانع از مبارزه با دشمن درجه یک یعنی آمریکا و اسرائیل است را کنار بگذاریم.

خداباوری رمز موفقیت محور مقاومت است

محور مقاومت باید اتکایش به خدا باشد و خداباوری رمز موفقیت محور مقاومت است و این محور باید تحت ولایت اسلام ناب قرار بگیرد، استفاده از ظرفیت جوان تحت حاکمیت واحد و رهبری جامع قرار بگیرید؛ اگر انقلاب اسلامی به موفقیت‌های خوبی رسید رمز موفقیت‌ها داشتن رهبری موفق و جامع الشرایط است؛ محور مقاومت باید به این باور برسد که رهبری واحد در رسیدن به اهداف کمک خواهد کرد.

باید محور مقاومت از تجارب محور‌های مقاومتی که در سطح منطقه فعال هستند و توانستند حرفی برای گفتمان منطقه داشته باشند باید استفاده کند و مانند حزب‌الله لبنان که با محوریت سید حسن نصرالله برگ برنده دارد و یمن که رهبری شجاع دارد و توانسته موفقیت‌های خوبی را به دست بیاورد عمل کند.

باید جوانان محور مقاومت از ظرفیت عموم مردم استفاده کنند؛ اگر ما مردم در محور مقاومت نباشند خیلی از پشتوانه‌ها و اتکا‌ها از دست می‌رود؛ جوانان محور مقاومت باید اغناسازی به سمت رویکرد دشمن ستیزی و وحدت داشته باشند.

ارسال نظرات