۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۷۶۴۸۴۷

چرا ناتو از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وحشت دارد؟

چرا ناتو از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وحشت دارد؟
حضور صدها تیر موشک بالستیک تاکتیکی و دقیق، دست روسیه را در استفاده از زرادخانه موشکی خود علیه خاک اوکراین باز گذاشته و دیگر شاهد حملات پراکنده و چند هفته یک بار به اوکراین نیستیم.

بار دیگر موج خبری جدیدی در خصوص ارسال تسلیحات از سوی ایران برای ارتش روسیه در روزهای اخیر به راه افتاده است؛ در ماه های گذشته خبرگزاری های مختلف غربی نظیر رویترز، سان، آسوشیتد پرس، سی ان ان و ... در ادعاهای بدون شواهد و سند خود مدعی بودند ایران در آستانه تحویل موشک های بالستیک به روسیه برای کمک به این کشور در جنگ اوکراین است.

در جدیدترین مورد نشریه وال استریت ژورنال روز گذشته مدعی شد ایران صدها تیر موشک بالستیک کوتاه برد را به روسیه تحویل داده است؛ این ادعا با تکذیب رسمی نماینده کشورمان در سازمان ملل همراه شد.

نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد در پاسخ به سوال سی. ان. ان پیرامون گزارشات مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه تصریح کرد:

موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است. ؛ ایران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر که موجب گسترش خسارات انسانی و زیرساخت‌ها، و همچنین فاصله گرفتن از گفتگوهای آتش‌بس می‌شود را امری غیرانسانی می‌داند؛ بنابراین، نه‌تنها خود چنین اقدامی نمی‌کند بلکه کشورهای دیگر را نیز به توقف ارسال سلاح به طرفین درگیر در منازعه دعوت می‌کند.

از سوی دیگر مسئله احتمال ارسال موشک برای روسیه از سوی یکی از نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی تایید شده است.

چرا ناتو از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وحشت دارد؟ +فیلم و تصاویر


آقای احمد بخشایش اردستانی در این خصوص می گوید:

_ ایران در راستای همکاری های اقتصادی و سیاسی خود به روسیه پهپاد و موشک صادر می کند. در مقابل روس‌ها با ایران همکاری می‌کنند تا تحریم‌ها را دور بزنیم ما خیلی از اجناسمان از ایران از روسیه وارد می‌کنیم.

_ ما باید برای تامین نیاز خود از جمله در واردات سویا و گندم باید تهاتر کنیم. یک بخش از تهاتر شامل ارسال موشک و بخش دیگر ارسال پهپاد های به روسیه است.

_ بالاتر از سیاهی رنگی نیست ما به حزب الله، حماس، حشد الشعبی موشک می دهیم چرا به روسیه ندهیم.

_ اروپایی ها موقعیت استراتژیک ایران را می دانند ولی حاضر نیستند با ما همراهی کنند در برجام هیچ اقدامی نکرد. اگر روزی مثلا اروپا بخواهد مکانیسم ماشه را فعال کند بیشتر به ضرر خود آنهاست.

_ ما اسلحه می‌فروشیم دلار میگیریم ما از طریق شراکت با روسیه تحریم‌ها را دور می‌زنیم ما از روسیه سویا و ذرت و ... وارد می‌کنیم. اروپایی ها به اوکراین، اسلحه می فروشند. ناتو وارد اوکراین شده چرا ما در جهت حمایت از متحد خود به روسیه موشک و پهپاد ندهیم؟ ً!


* آنچه در خصوص ارسال تسلیحات ایرانی به روسیه در ادامه ذکر می شود تنها بر اساس ادعاهای مقامات و رسانه های غربی بوده و به معنای تایید این ادعاها از سوی مشرق نخواهند بود.


از پهپادهای شاهد تا موشک های فتح و فاتح

در اواسط سال نخست جنگ در خاک اوکراین بود که مقامات و رسانه های غربی شروع به ادعاهایی در زمینه ارسال پهپادهای ایرانی برای روسیه کردند؛ آنها مدعی بودند ایران پهپادهای شاهد۱۳۶ را برای ارتش روسیه ارسال کرده است.

چرا ناتو از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وحشت دارد؟ +فیلم و تصاویر


روس ها پهپاد جدید خود را که تبدیل به چالشی بزرگ برای دفاع هوایی اوکراین شده بود "گران" نامیده بودند که به معنی گل شمعدانی است؛ حدود ۱ سال بعد غربی ها مدعی شدند ایران نه تنها این پهپادها را به روسیه فروخته است بلکه کارخانه جات مخصوص تولید تحت لیسانس این پهپادها را در منطقه آلابوگا در تاتارستان راه اندازی کرده است که ظرفیت تولید ۶ هزار فروند پهپاد گران۱ و ۲ در سال را دارد.

اما از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی زمزمه های ارسال موشک های بالستیک ایرانی برای ارتش روسیه به گوش می رسید؛ چندین بار رسانه های غربی اعلام کردند ایران در آستانه ارسال موشک برای روسیه قرار دارد و امریکا و برخی کشورهای اروپایی نیز شروع به تهدید می کردند که در صورت ارسال موشک توسط ایران تحریم های سنگین علیه این کشور اعمال خواهد شد.

چرا ناتو از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وحشت دارد؟ +فیلم و تصاویر


رسانه های غربی می گویند ایران در تاریخ ۴ سپتامبر (۳ روز پیش) ۲۰۰ تیر موشک بالستیک فتح ۳۶۰ را با استفاده از کشتی در بندرگاهی در ساحل دریای خزر به روسیه تحویل داده است.

چرا ناتو از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وحشت دارد؟ +فیلم و تصاویرموشک بالستیک فتح۳۶۰ در پرتابگر ۶ فروندی

موشک فتح۳۶۰ یک موشک تاکتیکی بوده که بردی حدود ۱۲۰ کیلومتر دارد.

همچنین در ماه های گذشته رسانه های غربی به نقل از مقامات امریکایی یا اروپایی مدعی بودند ایران قصد ارسال موشک هایی نظیر فاتح۱۱۰، ذوالفقار و دزفول را برای ارتش روسیه دارد.

چرا ناتو از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وحشت دارد؟ +فیلم و تصاویر


چرا ناتو از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وحشت دارد؟

در هفته های اخیر ارتش روسیه حملات موشکی سنگینی را به تاسیسات زیرساختی اوکراین در مناطق مختلف این کشور انجام داده است که فشار زیادی را بر دفاع هوایی این کشور وارد کرده است.

سامانه های پدافند موشکی اوکراینی که از دوران پیش از جنگ تحت خدمت این کشور هستند (نظیر بوک و اس۳۰۰) به پایان ذخایر موشکی خود نزدیک شده اند و سامانه های اهدایی غرب نظیر پاتریوت، نسمز و هاوک نیز با معضل محدودیت موشک ارسالی روبرو هستند.

در چنین شرایطی ارتش روسیه اقدام به ذخیره سازی ده ها فروند موشک و شلیک همزمان آنها در یک روز علیه تاسیسات اوکراین می کند که نتایج آن را در حملات به خارکیف، پولتاوا، لویو و کی یف مشاهده کردیم.

اما به هر ترتیب ارتش روسیه نیز برای تداوم این حملات و استفاده انبوه از ذخایر خود محدودیت دارد و به همین منظور دست نیاز خود را به سوی متحدین خارجی دراز کرده است؛ در یک سال اخیر شاهد ارسال چند ده تیر موشک بالستیک KN-۲۳ ساخت کره شمالی بودیم اما به گفته منابع غربی و روسی این موشک ها فاقد کیفیت لازم بوده و بعضا دچار نقص فنی شده یا با خطای فراوان به اطراف اهداف اصابت می کنند.

چرا ناتو از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وحشت دارد؟ +فیلم و تصاویرمقایسه ای میان سامانه فتح۳۶۰ و هیمارس امریکایی

اما اگر موشک های ایرانی واقعا به دست روسیه برسد کابوس بزرگ اوکراین و متحدین این کشور در ناتو به حقیقت تبدیل می شود؛ ارسال احتمالی صدها تیر موشک بالستیک خانواده فاتح که بارها دقت و کشندگی خود را در حملات موشکی به پایگاه های امریکایی و اسرائیلی به اثبات رسانده اند عواقب وحشتناکی برای ارتش اوکراین و زیرساخت های حیاتی این کشور خواهد داشت.

چرا ناتو از تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه وحشت دارد؟ +فیلم و تصاویرمناطق تحت پوشش اوکراین بر اساس مدل موشک بالستیک ایرانی

کشورهای ناتو به دلیل اختلافات داخلی و محدودیت در ارسال سامانه های پدافندی پاتریوت، در کمک به دفاع ضد موشکی اوکراین ناتوان هستند و ۵ آتشبار سامانه پدافندی موجود در خاک اوکراین به هیچ وجه قادر به پوشش پدافندی کافی نبوده و حتی شاید خود هدف حملات آینده روسیه با موشک های ایرانی قرار بگیرند.

حضور صدها تیر موشک بالستیک تاکتیکی و دقیق، دست روسیه را در استفاده از زرادخانه موشکی خود علیه خاک اوکراین باز گذاشته و دیگر شاهد حملات چند هفته یک بار به اوکراین نیستیم و آنها قادر خواهند بود به شکل روزانه اهداف بسیار حساس نظامی و اقتصادی را در تمامی خاک اوکراین هدف حملات دقیق و مرگبار خود قرار دهند.

ارسال نظرات