۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۱
کد خبر: ۷۶۵۰۱۰

سود حداقلی به ودیعه زائران حج و عمره؛ تسهیلات بانک‌ها کجا می‌رود؟

سود حداقلی به ودیعه زائران حج و عمره؛ تسهیلات بانک‌ها کجا می‌رود؟
در حالی که زائران خواستار ارائه تسهیلات برای عمره هستند، سازمان حج می‌گوید «پول زائران دست بانک است.»

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سود سپرده ودیعه‌گذاران عمره پس از ۱۵ سال، به ۴ میلیون تومان هم نمی‌رسد، حالا زائران باید با هزینه حج تمتع سال ۹۹ به عمره بروند. 

بسیاری از ودیعه‌گذاران عمره از سود پایین سپرده‌ها گلایه دارند و می‌خواهند که «زمینه تخصیص تسهیلات برای زیارت خانه خدا فراهم شود.» این در حالی است که رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی می‌گوید که پول زائران دست بانک است و «آنها هنوز حاضر نشده‌اند که به زائران تسهیلات بدهند.»

در سال‌های گذشته نیز با وجود تلاش سازمان حج، بانک‌ها حاضر به پرداخت تسهیلات نه تنها به زائران خانه خدا بلکه زائران عتبات نشدند. بیش از ۱۵ سال است که متقاضیان عمره و حج تمتع مبالغ ۵۰۰ تا یک میلیون تومان در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند.

اعزام به عمره با هزینه ۴۳ تا ۴۶ میلیون تومان آغاز شده، درحالی‌که هزینه سفر ۱۰ روزه به ترکیه با کم‌تر از نصف این قیمت است. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج ایمان شمسایی می‌گوید که «ما در سفر عمره از زائران فقط هزینه تمام شده را می‌گیریم.»

با وجودی که زائران به خاطر گرانی سفرهای حج و عمره و ندادن تسهیلات روی سپرده‌های چند ساله مردم توسط بانک‌ها از انجام آن صرف نظر می‌کنند، یک مدیر مطلع از «اعطای وام‌های بالای  ۳۰۰ میلیون تومانی به کارمندان سازمان حج از سوی بانک‌هایی که زائران در آن سپرده دارند» خبر می‌دهد. البته رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی می‌گوید که «ما اصلاً به سپرده زائران دسترسی نداریم.»

مدیر دفتر زیارتی محمد کرمانی با بیان اینکه میلیاردها تومان در بانک است نه دست سازمان حج، می‌گوید که «سازمان حج بودجه‌ای برای اعطای تسهیلات به زائران ندارد.»

در مقابل، مدیر دفتر زیارتی مجید دلگشا می‌گوید که «سازمان حج به جای پیگیری برای پرداخت تسهیلات به زائران، از بانک‌ها برای کارمندان خود وام می‌گیرد.»

به گفته کارشناسان «با توجه به گرانی عمره، بخشی از زائران یا ثبت‌نام نمی‌کنند یا از رفتن به مکه انصراف می‌دهند.» این در حالی است که این افراد بیش یک دهه در صف انتظار بوده‌اند.

بر همین اساس، دولت باید بانک‌ها را مجاب به دادن وام با بهره کم به زائران کند. کاهش تعداد نیروهای ستادی و اجرایی در اعزام نیز در کم شدن هزینه‌ها مؤثر است.

ارسال نظرات