۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۷۶۵۰۶۰
استاد رفیعی:

نهادهای فرهنگ‌ساز بیشتر به تبیین فرهنگ اصیل اسلامی در جامعه بپردازند

نهادهای فرهنگ‌ساز بیشتر به تبیین فرهنگ اصیل اسلامی در جامعه بپردازند
استاد حوزه و دانشگاه گفت: مطالبه ما از نهادهای فرهنگ ساز از جمله صدا و سیما این است که نسبت به ترویج فرهنگ اصیل اسلامی در جامعه بیشتر تلاش کنند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت اظهار داشت: آغاز ماه ربیع‌الاول با هجرت نبی گرامی اسلام از مکه به مدینه است و منشأ تاریخ اسلام شده است و هفدهم این ماه سالروز میلاد نبی گرامی اسلام و دهم نیز سالروز ازدواج حضرت با حضرت خدیجه است به همین خاطر این ماه از چند جهت به رسول خدا منسوب است.

 وی گفت: در تاریخ اسلام افرادی وجود دارند که نبی گرامی اسلام را خوب می‌شناختند که به آنها «وصاف النبی» گفته می‌شود که در میان این افراد هیچ‌کس شخصی مانند حضرت علی علیه‌السلام به‌خوبی پیامبر را نمی‌شناسد چرا که حدود ۳۳ سال با رسول خدا ارتباط مستقیم داشته است.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی افزود: طبق روایت رسول خدا زمانی که وارد منزل خودشان می‌شدند اوقات خودشان را بر سه بخش تقسیم می‌نمودند که بخشی از آن به عبادت، بخشی نیز برای کارهای شخصی و بخش سوم نیز مخصوص خانواده بود و به‌طوری برنامه‌ریزی می‌کرد که امورات دیگر به بخش خانواده لطمه نزند.

 استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: متأسفانه بعضی از انسان‌ها فقط به عبادت یا کارهای شخصی مشغول می‌شوند در حالی که وقت‌گذاشتن برای خانواده امری ضروری است.

 وی تأکید کرد: بعضی از مشاغل مقداری سخت و باعث کثیف‌کاری لباس می‌شود اما این دلیل نمی‌شود آن شخص با همین لباس کثیف به منزل برود؛ بلکه لباس کار با لباس منزل باید فرق کند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت یادآور شد: در نظام اسلام همه دستورات بر اساس اصول پایه‌گذاری شده است و هم آقایان و هم بانوان باید نظافت را رعایت کنند و آراستگی را رعایت کنند تا عفت در جامعه نهادینه شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه گفت: یکی از ویژگی‌های اصلی نبی گرامی اسلام توجه داشتن به اهل خانه بود که باید این سبک و رفتار برای ما الگو شود.

 وی خاطرنشان کرد: فرهنگ غرب باعث شده است که بنیان خانواده دچار فروپاشی شده؛ در حالیکه فرهنگ اسلام متفاوت است و امروزه در غرب به‌جای فرزند گزینی به سمت حیوان گزینی رفته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی تأکید کرد: در آیه ۲۱ سوره روم فرهنگ خانواده به‌درستی بیان شده است که باید نگاه اصلی در مقوله خانواده این‌گونه باشد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت اظهار داشت: نبی گرامی اسلام در بیرون از منزل نیز زبان خود را کنترل می‌نمود و مواظب بود سخن مفید بر زبان جاری سازد به همین خاطر ما نیز باید از زبان خود مواظبت داشته باشیم و از سخنان تحقیرآمیز، غیرمفید و معصیت آلود دور شویم.

 وی افزود: نبی خدا همواره در بیرون از منزل سعی می‌نمود که بین قلوب الفت ایجاد کند و رفتارش مایه تنفر و اختلاف‌افکنی نبود و بزرگ هر قومی را اکرام و همواره از احوالات اصحاب و دوستان خود مطلع می‌شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی گفت: هر چقدر نسل‌های جدید به وجود می‌آید متأسفانه اقوام از همدیگر فاصله می‌گیرند در حالی که انسان باید همواره از احوالات اقربا و دوستان خود مطلع باشد و پیگیر احوالات اطرافیان خود باشد.

وی گفت: رسول خداهای کارهای زشت و خوب اطرافیان را گوشزد و باحالت بشارت و انذار رفتار می‌نمود و همان‌طور که اعمال زشت را بیان می‌نمود اعمال خوب را تشویق می‌کرد.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: باید صداوسیما حتی با کلیپ‌های کوتاه تبیین کند که حجاب خوب، ربا بد، اختلاس و … زشت است اما متأسفانه در برنامه‌های صداوسیما کمبود مشاهده می‌شود و این مطالبه ماست که از این اقدامات فرهنگی بیشتر در صداوسیما انجام شود.

ارسال نظرات