۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۷۶۵۰۷۱
پزشکیان در نشست خبری با «السودانی»:

خواهان عراقی مستقل، توانمند و امن هستیم

خواهان عراقی مستقل، توانمند و امن هستیم
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه ما خواهان عراقی مستقل، توانمند و امن هستیم گفت: طبیعتاً عراق امن و پیشرفته است که می‌تواند باعث رابطه صمیمی بین دو کشور شود.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز (چهارشنبه، 21 شهریور 1403) در رأس هیئتی بلندپایه به عراق سفر کرده است در نشست خبری مشترک با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر این کشور، گفت: توافق‌نامه‌ها بین دو طرف باید به طور کامل اجرا شوند تا بتوانیم بر تروریست‌ها غلبه و امنیت را مستقر کنیم؛ برای تحقیق این هدف نیاز به فعال‌سازی توافق‌نامه‌های بین طرفین داریم و این تعهدات باید به طور کامل اجرا شود.
 
وی اظهار کرد: توافق‌نامه‌هایی که تاکنون به امضای دو طرف ایران و عراق رسیده، دارای دستاوردهای ارزشمندی بوده است.
 
رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در ایران این آمادگی را داریم که از منظر فکری و اعتقادی توافق‌نامه‌ها را گسترش دهیم.
 
پزشکیان با تأکید بر اینکه ما خواهان عراقی مستقل، توانمند و امن هستیم که صفا و صمیمیت در آن موج بزند، گفت: طبیعتاً عراق امن و پیشرفته است که می‌تواند باعث رابطه صمیمی بین دو کشور شود، ما با یکدیگر می‌توانیم به این نقطه برسیم.
 
وی تصریح کرد: این سفر فرصت بسیار بزرگی برای ماست که بتوانیم همکاری‌های دوجانبه را گسترش دهیم و افق‌های آینده همکاری را با یکدیگر ترسیم کنیم.
 
رئیس‌جمهور اضافه کرد: ان‌شاءالله در دیدار بعد بتوانیم نتیجه این تفاهمات را در عمل ببینیم، امروز روز خوبی برای من بود.
پزشکیان افزود: معتقدم که کشورهای اسلامی با یکدیگر برادر هستند؛ پیام خداوند خطاب به ما این است که همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید، تفرقه باعث می‌شود که ما آتش دوزخ را بچشیم.
 
جنایت رژیم صهیونیستی در غزه چهره واقعی اروپا و آمریکا را برملا کرد
 
وی با تأکید بر اینکه به توافقاتی که امضا کرده‌ایم، متعهد هستیم، گفت: پس از بازگشت به تهران، به‌صورت جدی پیگیر اجرای این توافقات خواهیم بود.
 
رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر کوچک‌ترین خللی در اجرای توافق‌نامه‌ها بین ایران و عراق به وجود آید، به‌صورت مستقیم با برادرم آقای سودانی تماس خواهم گرفت.
 
پزشکیان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در حال کشتار دسته‌جمعی مردم فلسطین است و کشورهایی که حامی او هستند، وحشیانه‌ترین اقدامات انسانی را انجام می‌دهند و خودشان را پشت نقاب حقوق بشر پنهان کرده‌اند، گفت: اقدامات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، چهره واقعی کشورهای اروپایی و آمریکا را برملا ساخت و ادعاهای دروغین آنان را در مورد حقوق بشر آشکار کرد.
 
وی اضافه کرد: رژیم صهیونیستی اقدام به شهادت زنان، کودکان، جوانان و کهنسالان و مدارس، و بیمارستان‌ها را بمباران می‌کند و تمامی این اقدامات را به‌وسیله مهمات و سلاح‌های اروپایی و آمریکایی انجام می‌دهد.
 
رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر یک فلسطینی از خودش دفاع کند، او را متهم به تروریست می‌کنند، این یک ادبیات جدید است.
 
پزشکیان تأکید کرد: مسلمانان با وحدت میان یکدیگر به پیروزی خواهند رسید و ما برای رسیدن به پیروزی باید با یکدیگر وحدت داشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه موقعیت ژئوپلیتیک ایران و عراق، دو کشور را به نقطه اتصال میان آسیا و اروپا بدل کرده‌ است، گفت: دو کشور در مورد تشکیل کمیته‌ کارشناسی توافق کردند. این کمیته برنامه‌های راهبردی و بلندمدت را باهدف همکاری‌های بیشتر میان ایران و عراق ارائه خواهد کرد.
 
رئیس‌جمهور ادامه داد: نیازمند اجرای توافق‌نامه‌‎های امنیتی بین دو کشور هستیم. مبارزه با تروریست‌های منطقه همچون داعش و مقوله قاچاق باید مورد اهتمام جدی قرار گیرد.
 
پزشکیان ابراز امیدواری کرد که با توجه به تحولات منطقه، چهره واقعی رژیم صهیونیستی و دولت‌های حامی این رژیم، نمایان شود.
 
رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: ما با وحدت و یکپارچگی می‌توانیم در مسیر مقابله با رژیم صهیونیستی گام برداریم.
 
نباید هیچ اقدام مسلحانه‌ای از خاک عراق علیه ایران صورت گیرد
 
همچنین محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق نیز در این نشست‌خبری مشترک با رئیس‌جمهور ایران، گفت: در نشست دو طرف بهره‌برداری از راه ارتباطی خسروی،‌ منذریه و بغداد مورد تأکید قرار گرفت.
 
وی افزود: مناطق صنعتی مرزی که در سه استان میسان، جسان و استان بصره راه‌اندازی می‌شود بسیار حائز اهمیت است، فعالیت شرکت‌های ایرانی که در زمینه زیرساخت‌ها فعالیت می‌‎کنند در عراق حائز اهمیت است.
 
نخست‌وزیر عراق تأکید کرد: در خصوص تنش‌هایی که منطقه شاهد آن است گفت‌وگو کردیم، در حال حاضر تجاوزگری رژیم صهیونیستی در نوار غزه بی‌ثباتی در منطقه را تشدید کرده که لازم است جامعه بین‌الملل در این باره به وظایف خود عمل کند.
 
السودانی اضافه کرد: اکنون شاهد کشتار و نسل‌کشی روزانه در نوار غزه هستیم. مواضع مشترک ایران و عراق درباره این تجاوزگری کاملا آشکار است.

وی تصریح کرد: ۱۴ یادداشت و تفاهم امضا کردیم. این اسناد نقشه راهی برای توسعه روابط دو کشور خواهد بود.

نخست‌وزیر عراق افزود: باید از برادران ایرانی به‌خاطر مشارکت در توافق شراکت گاز بین ترکمنستان و عراق تشکر کنم.

السودانی با بیان اینکه نباید هیچ اقدام مسلحانه و تهدیدآمیزی، به‌خصوص از خاک عراق علیه ایران صورت گیرد، گفت: در این نشست همچنین در خصوص اقدامات و همکاری‌های دوجانبه در سطوح امنیتی، به‌ویژه در مناطق مرزی و جلوگیری از قاچاق تأکید شد.
برچسب ها: دولت پزشکیان عراق
ارسال نظرات