۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۷۶۵۴۵۴
ایزدی در گفت‌وگو با رسا:

عملیات روانی از اصلی‌ترین فعالیت‌های سازمان سیا است

عملیات روانی از اصلی‌ترین فعالیت‌های سازمان سیا است
کارشناس مسائل بین‌الملل با تشریح تاریخچه و فعالیت‌های سازمان سی آی ای، گفت: این سازمان در اسناد خود به انجام عملیات روانی در کودتای 28 مرداد ایران اعتراف کرده است.

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با بیان تاریخچه‌ای از تشکیل سازمان سیا بعد از جنگ جهانی دوم گفت: نخستین فعالیت مهم این سازمان کودتا در ایران بود؛ سال بعد از تأسیس نیز در گواتمالا کودتا کردند و این حرکت پلید را در کشورهای دیگر ادامه دادند.

کارشناس مسائل بین‌الملل لیست جنایت‌های سازمان سیا را طولانی ارزیابی کرد و ابراز داشت: این سازمان در کنار بخش‌های معمول خود، دارای یک بخش نظامی با امکانات کامل مانند هلیکوپتر و دیگر تجهیزات است تا شبیه به یک ارتش کوچک، عملیات نظامی این سازمان در  مناطق مورد هدف را انجام دهد.

وی جاسوسی را نخستین و اصلی‌ترین فعالیت سازمان سی آی ای عنوان کرد و افزود: در کنار این فعالیت، عملیات روانی در کشورهای مختلف، از اصلی‌ترین کارهای این سازمان است؛ سازمان سیا در اسناد منتشره خود به چگونگی انجام عملیات روانی در کودتای 28 مرداد ایران اعتراف کرده است.

ایزدی از وجود دو دفتر سی آی ای در ایران به عنوان دفتر ایران و دفتر منطقه‌ای، پیش از انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: این‌ها از تهران، کشورهای منطقه را کنترل می‌کردند که بعد از انقلاب اسلامی این دفاتر برچیده شد.

کارشناس مسائل بین‌الملل بر آگاه شدن کارکنان سازمان سیا بر سیاست‌های نادرست آمریکا حتی برای این کشور تأکید کرد و افزود: درصد بالایی از کارمندان این سازمان مانند گراهام فولر و مک گاور، پس از بازنشستگی از منتقدان سرسخت سیاست‌های آمریکا می‌شوند؛ این‌ها به خاطر اطلاعات کامل، به این درک می‌رسند که سیاست‌های آمریکا به نفع خود آمریکا هم نیست.

وی به گزارشی که در دوران ترامپ که سازمان سیا از ضربه زدن به ایران طفره رفته است اشاره کرد و گفت: کار به جایی رسید که ترامپ سازمان سیا را رها کرد و برای ضربه زدن به ایران به اسپشال آپریشنز یا عملیات ویژه ناتو پناه برد؛ به این دلیل است که بعضی از سیاستمداران آمریکا عقیده دارند که سازمان سیا، کارایی لازم را برای حکومت این کشور ندارد.

ارسال نظرات