۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۷۶۷۲۵۸
رئیس دانشگاه صداوسیما:

صداوسیما وظیفه حکمرانی فرهنگی بر رسانه های فراگیر را دارد/ رسانه ملی رقیب سکوهای داخلی نیست

صداوسیما وظیفه حکمرانی فرهنگی بر رسانه های فراگیر را دارد/ رسانه ملی رقیب سکوهای داخلی نیست
اسفندیاری با اشاره به دست‌هایی که تلاش کردند محتوای سریال‌های نمایش خانگی را مخالف موازین پیش ببرند، صداوسیما را ذی نفع گسترش بخش خصوصی رسانه‌ای دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شهاب اسفندیاری رئیس همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» پیش از ظهر امروز در افتتاحیه این همایش با نام بردن از فرماندهان مقاومت به جانفدایی آن ها درود فرستاد و گفت: در یک نظام جهانی خشونت قرار داریم که از هیچ جنایتی فروگذار نکردند و این جنایات به مسائل رسانه های نوین و افکار عمومی مرتبط است زیرا به اذعان خود صهیونیست ها در فضای مجازی باخته اند در حالی که همچنان در رسانه های بزرگ و جریان اصلی به سانسور می پردازند.

وی به کشتار بیمارستان آوارگان و مجروحان در غزه توسط رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: 15 مهر سال گذشته دروغ کشتن و سربریدن کودکان را تیتر یک کردند اما امروز کشته شدن کودکان بستری شده و سوزانده شدن آن ها در آتش را هیچ پوشش نمی دهند. یکی از دلایل گسترش کشتار تسلط آن ها به رسانه های بزرگ است زیرا اگر افکار عمومی جهانی درگیر این قضیه می شد جنایت ها ادامه پیدا نمی کرد.

رئیس دانشگاه صداوسیما ادامه داد: دست اندرکاران این همایش ارزشمند یک سال زحمت کشیدند تا حرف های مهمی در این موضوعات راهبردی عرضه شود و پرسش های مدیران، سیاستگذاران و مردم که سؤالات اساسی دارند پاسخ داده شود.

وی مسئله همایش را واقعی و فوری دانست و گفت: مسئله رسانه های نوین فارغ از چالش های زندگی مردم و مسائل کلان ملی و بین المللی نیست. در بسیاری از مسائل سیاسی در داخل مطرح است که چرا ما باعث شده ایم غربی ها ناراحت شوند و در ذهن مخاطب ما نیز رفته است که ما عامل فشارها و مشکلات هستیم و آن ها آدم های خوبی هستند. دشمن سعی دارد با رسانه افکار را جهت دهد تا اگر روزی نیاز به اقدامی نظامی علیه ما شد، در نگاه مردم ما خود ما مقصر سرنوشتمان باشیم.

رئیس دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه غربی ها هیچ تعهدی به قوانین بین المللی ندارند، تصریح کرد: بر سر موضوع موهوم هسته ای 20 سال ما را تحت فشار قرار دادند اما در قبال رژیم صهیونیستی هیچ تمسکی به قوانین بین المللی ندارند.

وی با بیان اینکه با نگاه های ایدئولوژیک از واقعیت ها دور شده ایم، گفت: این نگاه مطرح است که اگر ما برویم با دو سه کشور بزرگ گفتگو کنیم و قدم بزنیم دست از سر ما بر می دارند و این نگاه چندبار در این سال ها تجربه شد که نتیجه ای هم نداد و باید بپذیریم با چند کشور کلاهبردار طرف هستیم و نباید دوباره پای معامله با آن ها بنشینیم. یک خوشبینی بی معنا به غرب وجود دارد و با این نگاه ایدئولوژیک به بن بست می رسیم.

اسفندیاری ادامه داد: هنوز هم تبلیغ می شود که پس از به وجود آمدن توسعه و خصوصی سازی عدالت نیز حاکم می شود اما این ایدئولوژی هم واقع بینانه نیست و طرح مبحث عدالت توسط همان مجامع حاکی از بازگشت به واقع بینی دارد.

وی به مانیفست منتشر شده از سوی یکی از مقامات وزارتخانه ارشاد اشاره کرد و گفت: خلاصه این مانیفست این است که وزارت ارشاد در عرصه فرهنگ هیچ کاری نکند و در دوره های قبل دیدیم که این نگاه ها چه عوارضی را به دنبال داشته است. حتی دولت های سکولار و لیبرال غربی هم قبول ندارند که در عرصه فرهنگ همه چیز را واگذار کنیم. در میزگردهای انتخاباتی به یکی از سیاستگذاران فرهنگی دولت های سابق گفتم که یک دولت در دنیا معرفی کنید که بر فرهنگ و تولیدات فرهنگی خود مدیریت ندارد.

رئیس همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» در ادامه افزود: یک دولت غربی را مثال بزنید که 40 میلیون کاربر در یک پیامرسان آن عضو هستند و آن دولت هیچ اختیاری در پاسخگو کردن آن پلتفرم ندارد؛ در هیچ دولت غربی یک مورد هم نیست که پلتفرم ها بدون مسئولیت باشند. در ایام فعلی مسئله شده است که فیلترینگ برداشته شود بله هزاران اشکال دارد اما باز کردن راه برای پلتفرم ها رویه درستی نیست و در این خصوص فقط به مسائل دینی و فرهنگی اشاره نمی کنم بلکه در این سکوها اسلحه، مواد مخدر و... فروخته شده و کلاهبرداری های مکرر زندگی مردم را مختل کرده است.

وی با اشاره به حساسیت قانون گذاران آمریکا به سکوی انتشار تیک تاک، از همراهی پیامرسان های آمریکا با سیستم های امنیتی و واگذاری اطلاعات شخصی کاربران سخن گفت.

رئیس دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه در حال حاضر داخل جنگ هستیم و دشمن ما یک ساختار عظیم فناوری اطلاعات در داخل کشور دارد که هیچ اعمال حاکمیتی در آن نمی تواند صورت گیرد، تأکید کرد: در سیاست خارجی مسئولین سر عقل آمدند و دیدند نظام بین الملل چه جنگلی است و باید گفت که در حوزه فرهنگ هم نیازمند یک بازنگری جدید هستیم. باید به یک اجماع نخبگانی در خصوص قرارگیری سایه حکمرانی بر فضای مجازی و رسانه های نوین برسیم زیرا نمی شود فضا را ول کرد و به آن افتخار کرد.

وی با تصریح بر اینکه در هیچ کشور غربی مقام قضائی حکم نمی دهد که پلتفرم در خصوص مطالب منتشر شده توسط کاربر مسئول نیست، خاطرنشان کرد: چندی پیش یکی از محاکم قضایی کشور پلتفرم را مبرا کرد. در کشورهای غربی تلاش بسیاری صورت می گیرد که محتواهای منتشر شده کنترل شود و این نشان می دهد که در عرصه های مختلف حاکمیت خطیر بودن مسئله درک نشده است و فکر می کنیم چند شرکت خصوصی هستند که با صداوسیما دعوا دارند و صداوسیما انحصارطلب است که شکایت کرده است.

اسفندیاری به حکمرانی وزارت بهداشت در عرصه سلامت اشاره کرد و گفت: مگر کسی می گوید که چون وزارت بهداشت بیمارستان دارد حق نظارت به بیمارستان های خصوصی را ندارد و یا نظارت راه پیشرفت بر بیمارستان های خصوصی را بسته است؟ وزارتخانه بهداشت منفعت ملی ما در حوزه سلامت را تضمین می کند و این اختیار به او داده شده است.

وی ادامه داد: با هر نقدی که به رسانه ملی داریم باید بدانیم که مرجعیت حکمرانی فرهنگی در کشور را دارد و اگر جایگاه آن را مخدوش کنیم دچار وضعیت آشفته می شویم؛ ذی نفع بخش خصوصی در چهارچوب قانون صداوسیما است و هیچ تعارض منافعی نیست زیرا چه بهتر اینکه محتوای تولیدی برای پلتفرم در صداوسیما پخش شود و آن ها نیز با فروش آثار خود سود کنند ولی دستی سبب شد که محتوایی در این پلتفرم تولید شود که قابل پخش برای مخاطبان متدین ایرانی نباشد و هنرمندان با پول های بادآورده آثار خود را بسازند و سینما و تلویزیون را رها کنند. نقشه پیچیده ای بود که به عرصه فرهنگ و سینما و صنعت نمایش ما ضربه زد.

اسفندیاری در پایان به معطل ماندن آیین نامه ضوابط و مقررات صوت و تصویر در شورای عالی انقلاب اشاره و سپس خاطرنشان کرد: خنده دار است که پلتفرم هایی در کشور بیش از بودجه وزارت ارشاد و صداوسیما تولید محتوا می کنند اما هیچ آیین نامه ای برای نظارت بر آن ها وجود ندارد. امیدوارم بتوانیم امنیت فرهنگی مردم را صیانت کنیم و رسانه های ما در بخش های خصوصی و حاکمیتی در راستای فرهنگ کهن ملی فعالیت و افتخار آفرینی کنند.

ارسال نظرات