۱۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۲
کد خبر: ۷۷۰۱۳
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات خراسان:

تعیین جایزه ادبی حوزه فرهنگ سازی نامحسوس در ساحت دینی است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: تعیین جایزه ادبی حوزه نوعی فرهنگ سازی نامحسوس در ساحت دینی است.
جشنواره ادبي حوزه علميه خراسان
حجت الاسلام سیدمحمد عیسی نژاد، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص برگزاری دومین جشنواره ادبی هنری حوزه علمیه خراسان اظهار داشت: هنر پیامی ماندگار است که طلبه می‌تواند از جذابیت ها و جوهره هنر در عرصه تبلیغ بهره مند شود.

وی افزود: هنر ظرفیست که این زیبایی در آن متجلی شده؛ بنابر این اگر بخواهیم یک پیام یا فرهنگ ماندگار شده، به نسل های آینده توسعه یابد و بتواند ساختارهای اجتماعی، سیاسی ما را جهت بدهد باید ماندگاری که در هنر هست را جذب، بومی و استفاده کنیم.

حجت الاسلام عیسی نژاد با بیان اینکه هنر در ذات خود دین هست ابراز داشت: شناخت و معرفت صحیح از عرصه های هنری نخستین گام در تبلیغ دین از راه هنر است و توجه به ظرفیت ها و قابلیت های زبان های هنری به درک هویت و ماهیت قالب هنری باز می گردد چرا که زبان ادبیات و هنر، زبان خاصی است که باید این ها را کاملا درک کرده و اقتضائات آن را رعایت کنیم تا بتوانیم مفاهیم دینی را متناسب با ظرفیت ادبیات و هنر ارائه دهیم.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، تربیت نیروی انسانی را دیگر مرحله تبلیغ هنری دانست و گفت: باید نیروهایی در این عرصه تربیت شوند که هم از ادبیات شناخت داشته باشد و هم بتوانند خود تعالیم دین را به نحوی که دچار خدشه نشود در این قالب ها ارائه دهند.

حجت الاسلام عیسی نژاد برگزاری جشنواره ادبی هنری حوزه را در راستای هدایت و راهبری جریان های فرهنگی از طریق شناسایی استعدادهای بالفعل و بالقوه حوزه در این عرصه برشمرد و تصریح کرد: یکی از راهکارهایی که جزو ظرفیت های معاونت فرهنگی ـ تبلیغی محسوب می شود، برگزاری این گونه جشنواره ها و کارگاه های ویژه هنری است که معاونت آموزش و معاونت پژوهش نیز به طور جداگانه با تشکیل گروه های آموزشی و پژوهشی سعی می کنند راهکارها و ظرفیت های بهره گیری از هنر در تبلیغ دین را پیگیری کنند.

وی، بازخوردها و نتایج برگزاری نخستین جشنواره ادبی هنری حوزه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: کمیته علمی در جشنواره هنر متعالی، بییش از 140 اثر را در قالب عکس و کاریکاتور قابل چاپ دانستند همچنین میزان و نحوه حضور طلاب در دومین جشنواره ادبی هنری حوزه نیز، نشان می دهد که این کار به لحاظ کیفی و کمی مورد استقبال جامعه هدف قرار گرفته است اما شناسایی و جذب و حمایت از اتسعدادها که جزو اهداف بلندمدت ما به شمار می رود نیازمند گذر زمان است تا بتوانیم از میان شزکت کنندگان، چهره هایی فاخر ارائه کنیم.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: برگزاری این جشنواره تجربه مثبتی بود که قابل گسترش به سایر حوزه های علمیه کشور نیز هست؛ تشکیل گروه مبلغان هنرمند که امروز در محافل علمی و هنری جایگاهی دارد یکی از نتایج برگزاری جشنواره های ادبی هنری حوزه است.

وی با تأکید بر اینکه ابزارهای تبلیغی را آگاهانه باید اگاهانه انتخاب شوند تا در فرهنگ های مختلف هضم نشویم ادامه داد: برای بومی کردن هنر، ابتدا پیش فرض های کلامی و فلسفی آن باید بومی شود .

وی با بیان اینکه هنر متعهد هنری است که حقیقت را متجلی کند و حقانیت و خوبی ها را توسعه ببخشد و زشتی ها را برای مصونیت سازی نشان دهد خاطرنشان کرد: لذا اگر در یک قالب هنری، تسبیح و چادر و .. نباشد باز هم می توان گفت آن هنر دینی است اما در عین حال از این نمادها نیز نمی توان صرف نظر کرد و گفت هر جا نمادی از مناسک دینی بود، کلیشه است چون واقعیت زندگی یک فرد متدین، فقط اندیشه صرف نیست بلکه مناسک و نمادها را نیز شامل می شود.

حجت الاسلام عیسی نژاد با بیان اینکه متاسفانه در مرحله عملیاتی کردن هنر متعهد مشکل داریم یادآور شد:یکی از مواردی که در جهان امروز بسیارجدی گرفته شده و در هدایت و راهبری فرهنگ تأثیرگذار است، ارائه جوایز ملی و بین المللی است،هر جایزه ای که در سطح ملی مطرح می شود خود یک نوع فرهنگ سازی و راهبرد اندیشی در ساحت دینی و مصداق کامل قدردانی از خواص و نخبگان ادبی است.

وی با اشاره به عدم توجه به این مهم در حوزه ها با وجود مفاخر ادبی بسیار، اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور، جایزه ویژه ادبی هنری در شعر به نام «جایزه ادیب نیشابوری» و در نثر به نام «جایزه آقانجفی قوچانی» از سال آینده در سطح استانی یا کشوری از سوی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان برگزار می شود.

حجت الاسلام عیسی نژاد با تأکید براینکه بایستی شخصیت های ادبی هنری گذشته مان را برجسته کرده و برای جریان سازی فرهنگی محور قرار دهیم گفت: باید شبکه سازی درونی بین نهادهای دینی وجود داشته باشد تا جبهه واحد و هماهنگ فرهنگی تشکیل شود.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، تبلیغ تخصصی را از مهمترین راهبردهای این مرکز برشمرد و افزود: این مرکز با توجه به اینکه نماد روشنفکری حوزه و عرضه کننده نرم افزارهای فرهنگی محسوب می شود، تلاش می کند تا بسترهایی را که در حوزه مغفول مانده است مورد توجه قرار دهد.

وی در ادامه از طلاب خواست تا به این ظرفیت ایجاد شده در عرصه هنر اعتماد کرده و با حضور در چنین جشنواره هایی توانمندی های خود را در عرصه های مختلف نشان دهند و بتوانند در جامعه هنری تأثیرگذار باشند و پیام دین را با زبان هنرمندان منتقل کنند در غیر این صورت نباید از جامعه هنری انتظار رعایت حریم دین را داشته باشیم .

گفتنی است اختتامیه دومین جشنواره ادبی ـ هنری حوزه علمیه خراسان از سوی گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی 12 اسفندماه در محل تالار اجتماعات این دفتر برگزار می شود /930/ت302/ص
ارسال نظرات