۰۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۷۷۳۴۴۷
رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران:

حکمرانی هوشمند متعالی رویکردی پیشرفته برای تصمیم‌گیری‌ها است

حکمرانی هوشمند متعالی رویکردی پیشرفته برای تصمیم‌گیری‌ها است
پورعزت در رویداد کلان‌داده‌ها تأکید کرد: حکمرانی هوشمند متعالی نیازمند سیستم‌های اطلاعاتی قدرتمند برای بهینه‌سازی منابع است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، علی اصغر پورعزت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، در رویداد مسأله‌محور هوش مصنوعی که به همت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه، روز پنجشنبه در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد، گفت: حکمرانی هوشمند متعالی به‌عنوان یک رویکرد پیشرفته، نیازمند سیستم‌های پشتیبان حکمرانی است که بتوانند منابع، امکانات و فرصت‌ها را بهینه‌سازی کند.

پور عزت در خصوص مزیت حکمرانی هوشمند متعالی، بیان داشت: این سیستم‌ها با استفاده از اطلاعات دقیق و قابل اعتماد، به تصمیم‌گیرندگان کمک می‌کنند تا تصمیمات هوشمندانه و مؤثری اتخاذ کنند و در مقابل، کج حکمرانی و تباه حکمرانی به‌عنوان چالش‌های اصلی، منجر به نقض اولویت‌بندی صحیح و هدررفت منابع می‌شود.
 
وی در توضیح کج حکمرانی گفت: کج حکمرانی به شرایطی اشاره دارد که در آن اولویت‌ها به درستی رعایت نمی‌شود و منابع به‌صورت ناکارآمد توزیع می‌شود؛ برای مثال، ممکن است پروژه‌های کم‌اهمیت منابع زیادی را مصرف کنند، در حالی که پروژه‌های حیاتی مانند تأمین آب شرب در مناطق محروم، نادیده گرفته می‌شوند.
 
رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، در توضیح تباه حکمرانی افزود: از سوی دیگر، تباه حکمرانی به وضعیتی گفته می‌شود که در آن منابع به‌طور جدی تباه می‌شوند، مانند پروژه‌های پرهزینه‌ای که نه تنها سودی ندارند، بلکه آسیب‌های زیست‌محیطی و اقتصادی نیز ایجاد می‌کنند.
 
پور عزت با اشاره به ضرر هایی که کج حمکرانی و تباه حکمرانی می تواند داشته باشد، از جمله هدررفت منابع و اولویت‌بندی نادرست، ادامه داد: در مقابل کج حکمرانی و تباه حکمرانی، حکمرانی هوشمند متعالی به‌عنوان یک رویکرد پیشرفته است که بر بهبود مستمر و استفاده بهینه از منابع تأکید دارد.
 
وی در توضیح حکمرانی متعالی گفت: این نوع حکمرانی نیازمند یک سیستم پشتیبانی اطلاعاتی قدرتمند است که به‌طور دقیق و مستمر وضعیت منابع و فرصت‌ها را تحلیل کرده و تصمیم‌گیرندگان را در اتخاذ تصمیمات بهتر یاری می کند.
 
رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در بیان چیستی سیستم پشتیبانی اطلاعاتی گفت: این سیستم پشتیبان باید شامل اطلاعات جامع و دقیق از تمام جوانب مرتبط با حکمرانی، از جمله نظریه‌ها، مدل‌های تصمیم‌گیری و عملکرد سیستم‌های مشابه باشد؛ بدون چنین سیستمی، مدیریت هوشمند و مؤثر منابع و فرصت‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.
 
وی در ادامه با رونمایی از استعاره چشم عقاب برای این نوع حکمرانی، به ویژگی‌های این استعاره پرداخت: استعاره چشم عقاب، بر سه ویژگی کلیدی تأکید دارد: پهن‌نگری، ژرف‌نگری و موقعیت‌سنجی؛ این ویژگی‌ها پایه‌گذار حکمرانی هوشمند و مؤثر هستند که به تصمیم‌گیرندگان کمک می‌کنند تا منابع و فرصت‌ها را به‌طور بهینه مدیریت کنند.
 
رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران با انتقاد به تفسیر غلطی که برخی افراد و گروه‌ها در مورد مفهوم حکمرانی متعالی ارائه می‌دهند، گفت: برخی تلاش کردند تا مفهوم حکمرانی متعالی را به‌صورت فریب‌کارانه تفسیر کنند؛ اما حکمرانی متعالی در اصل، حکمرانی مسئولانه و مردمی است که هیچ‌گونه سلطه‌گری را نمی‌پذیرد.
 
پور عزت در بیان تفسیر غلطی که از حکمرانی متعالی ارائه می‌دهند، بیان کرد: برخی گروه‌ها مانند خوارج، با تفسیر‌های نادرست و فریب‌کارانه، مفهوم حکمرانی را به سلطه‌گری و استبداد تقلیل داده‌اند؛ این در حالی است که حکمرانی متعالی بر اساس آموزه‌های دینی، بر عدالت، عقلانیت و مسئولیت‌پذیری استوار است؛ حضرت علی (ع) به‌وضوح در برابر این تفاسیر ایستاد و بر حکمرانی عادلانه و مردمی تأکید کرد.
 
وی در ادامه بر لزوم حکمرانی بر پایه عقلانیت و شفافیت تاکید کرد و گفت: حکمرانی باید بر اساس اصول عقلانیت و شفافیت طراحی و اجرا شود؛ تخصیص منابع محدود کشور، باید با هدف تأمین منافع عمومی و خدمت به مردم صورت گیرد.
 
رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران ادامه داد: کارشناسان معتقدند که عقلانیت به معنای استفاده بهینه از منابع، افزایش بهره‌وری و تضمین عدالت است که می‌تواند موجب توسعه پایدار و کاهش نابرابری‌ها شود.
 
پورعزت در انتها به ذکر موردی از کج حکمرانی پرداخت و گفت: امنیتی کردن بی‌رویه مسائل مختلف، نه‌ تنها باعث ایجاد فضای ترس و بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود، بلکه می‌تواند پیامد‌های منفی جدی از جمله هدررفت منابع ملی و اتخاذ تصمیمات اشتباه را به همراه داشته باشد؛ این رویکرد، به جای حل مشکلات، موجب تشدید بحران‌ها و کاهش کارآمدی سیستم حکمرانی می‌شود.

 

رشیدیان
ارسال نظرات