۱۰ تير ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۷۹۷۲۵

دومین کرسی نظریه‌پردازی اصل هوهویت در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین کرسی نظریه‌پردازی اصل هوهویت با حضور حجت‌الاسلام احمد احمدی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.
حجت الاسلام احمد احمدي رئيس انتشارات سمت و عضو شوراي عالي انقلاب


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین کرسی نظریه‌پردازی اصل هوهویت با حضور حجت‌الاسلام احمد احمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، پیش از ظهر دهم تیر در سالن اجتماعات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این‌که اصل هوهویت اساس است نه اصل بطلان تناقض، اظهار داشت: برخلاف کانت که علم را تصدیق می‌داند، علم را تصور می‌دانم، از این رو معتقدم اصل هوهویت مبنا، بدیهی‌تر و مقدم بر اصل بطلان تناقض است.
 
وی با بیان این‌که هرگز نباید امور فراحسی به عنوان مادی و مجرد بررسی شود، افزود: تأثیر شیء خارجی بر اندام‌های حسی و یا تأثیر امور فراحسی در قوای نفسانی و روحی که قابل تأمل است، باید به عنوان حسی و فرا حسی تصور شود.
 
حجت‌الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: تأثیر از اندام‌های حسی بر اثر علیت حاصل می‌شود و زمانی که تصور یک تأثیری در این اندام حسی پدید آمد یعنی در حوزه حسی ایجاد شده و شامل ابزار دریافت حوزه فراحسی که عالم مثال و مانند آن را در برمی‌گیرد، نمی‌شود.
 
وی با بیان این‌که آنچه مُدرک می‌یابد مانند ایده و صورت ذهنی رابطه تصوری است، اظهار داشت: حکم کردن و تصدیق کردن در مرحله‌ای که بخواهیم برای دیگران و حتی به صورت حدیث نفس برای خود جمله بسازیم، قابل تصور است.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه سخنان خود با اشاره به تعبیری از علامه طباطبایی‌(ره) مبنی براین‌که علم ذاتاً بیرون نما است، گفت: تصور صرف‌نظر از رابطه فرد به عنوان تکلم با دیگران و خود، حوادث بیرونی را نشان می‌دهد.
 
وی همچنین با اشاره به محمول، آن را آوردنی ندانست و با بیان این‌که محمول باید با درکی دیگر یافته شود، اضافه کرد: اگر محمولی بدون موضوع استخراج شود، چنین نسبتی صحت ندارد، یعنی محمول باید از خود موضوع به دست آید.
 
حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد: معرفت جدید با برش‌هایی جدید باید همراه دریافت جدید باشد، یعنی هر تصور و تجربه‌ای یک معرفت جدید حاصل می‌کند.
 
گفتنی است، حجج اسلام عبدالحسین خسروپناه، حسن معلمی و کوچنانی به عنوان ناقد و حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا، عبدالله ناصری و حجتی داوری نظریه اصل هوهویت را را به عهده داشتند. /920/پ202/ص

ارسال نظرات