۲۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۸۴۲۸۳
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج:

روش‌مندی در تفکر برجسته‌ترین ویژگی آثار آیت الله جوادی است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج گفت: قرآن در منظومه فکری حضرت آیت الله جوادی درخشش ویژه ای دارد و ایشان وحی را سلطان همه علوم می داند.
 آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرکزاری رسا، حجت الاسلام اسلامی، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در نشست تخصصی منظومه فکری حضرت آیت الله جوادی آملی از سلسله نشست های بخش حوزوی هجدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: آیت الله جوادی به عنوان نابغه معاصر دارای دویست و پنجاه جلد اثر علمی است.

وی با اشاره به این که بیست جلد تفسیر موضوعی و هشتاد جلد تفسیر تسنیم از آثار قرآنی آیت الله جوادی به شمار می‌آید، ابراز داشت: قرآن در منظومه فکری ایشان درخشش ویژه ای دارد و وحی را سلطان همه علوم می داند.

حجت‌الاسلام اسلامی، تجلی وحی در لفظ و معنای قرآن، عدم هرگونه تحریف به زیادی یا نقصان، ضرورت تفسیر، حجیت ظواهر قرآن، مطابقت آموزه های قرآنی با فطرت انسان،جایگاه ویژه اهل بیت در تبیین قرآن،داوری قرآن در اندیشه های هدایت گرانه، همگانی بودن فهم قرآن و جاوید و جهان شمول بودن قرآن را بخشی از اصول فکری آیت الله جوادی در تفسیر برشمرد.

وی با رد این که افرادی ظواهر قرآن را حجت نمی دانند و برخی دیگر فقط قرآن را حجت می دانند و شعار شوم حسبناکتاب الله را سر می دهند، بیان داشت: حضرت آیت الله جوادی قرآن را حجت مستقل غیر منحصر می داند.

حجت الاسلام اسلامی روش مندی در تفکر را برجسته ترین ویژگی در آثار حضرت آیت الله جوادی دانست و خاطرنشان کرد: روش و منهج ایشان در تفسیر تسنیم روش اجتهادی جامع است که در درون خود سه زیر مجموعه تفسیر قرآن به قرآن و تفسیر قرآن به سنت و تفسیر قرآن به عقل را دارد.

وی با بیان این که با عقل برهانی یا قرآن در تفسیر آیه ای کلیت و چهار چوبی را به دست می آوریم و بعد حدیث غیر قطعی را به تفسیر آیه عرضه می کنیم، ابراز داشت: تفسیر قرآن به سنت در طول تفسیر قرآن به قرآن است و این دو در عرض هم نیستند.

گفتنی است؛ نشست تخصصی منظومه فکری حضرت آیت الله جوادی آملی از سلسله نشست های بخش حوزوی هجدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، شامگاه پنج شنبه، 28 مرداد با حضور روحانیان و عموم مردم از سوی موسسه تحقیقاتی اسرا در سالن شهید مطهری برگزار شد./ 921/پ203/ص
ارسال نظرات