۰۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۸۴۶۶۷
آیت‌الله مکارم شیرازی:

دولتمردان بر عقیده خود پافشاری نکرده و از لجاجت خودداری کنند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که لجاجت سبب جدایی‌ها و نزاع‌ها می‌شود، گفت: دولتمردان بیش از حد در عقیده خود پافشاری نکرده، با هم کنار بیایند و حرف منطقی یکدیگر را گوش کنند.
حضرت آيت الله ناصر مكارم شيرازي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز پس از اقامه نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه‌(س) و در ادامه تفسیر قرآن کریم با بیان این‌که قوم شعیب در برابر دعوتش به درستکاری، وی را متهم به سحر کردند، گفت: قوم شعیب، قوم لجوجی بودند به طوری که انسان بودن را سبب عدم پیغمبری شعیب دانسته و او را دروغگو شمردند.

وی در ادامه با اشاره به لجبازی قوم شعیب، افزود: لجاجت همان‌طور که قوم شعیب را نابود کرد، سبب بدبختی انسان، طلاق‌ها، جدایی‌ها، نزاع‌ها و کشت و کشتارها می‌شود.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان روایتی از امام علی‌‌(ع) مبنی بر این‌که ضرر لجاجت در دنیا و آخرت از همه چیز بیشتر است، خطاب به دولتمردان سفارش کرد: دولتمردان با رعایت این دستور، بیش از حد در عقیده خود پافشاری نکرده، با هم کنار بیایند و حرف منطقی یکدیگر را گوش کنند.

وی یادآور شد: هرچند شعیب پیامبر برای انجام رسالت خود هیچ منفعتی را از مردم طلب نکرد و عدم این درخواست را یکی از نشانه‌های حقانیت خود دانست و گفت من تنها اجرم را از خدایی که پروردگار جهانیان است می‌خواهم، تنها کم فروشی نکنید، عیب بر اجناس مردم نگذارید و با ترازوی درست وزن کنید، اما قوم به خواسته‌هایش تن ندادند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: البته این نمونه افراد تنها در زمان‌های گذشته نبوده و نیستند، بلکه در زمان کنونی هم افراد کم‌فروش بسیارند که به اصطلاح می‌خواهند حق مردم را بدهند، اما گوشه‌ای از حق را حذف می‌کنند.

وی با بیان این‌که خرید و فروش‌ها باید یکسان باشد، چرا که عدم رعایت این اصل سبب فساد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌شود، گفت: اکنون دنیا گرفتار فساد اقتصادی است و دنباله آن می‌بینیم که بازی‌های سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای به راه افتاده است.

این مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود به فصاحت و بلاغت قرآن کریم اشاره کرد و با بیان این‌که تاریخ انبیا، درس‌های عبرت متعددی دارد که قرآن از زمینه‌های مختلف به آن نگاه کرده و آن را بیان می‌کند، اظهار داشت: براساس این درس‌ها، همه باید بدانند که جنگ با اراده خدا امکان‌پذیر نیست.

وی در دیگر سخنان خود، تکرار مسائل مهم را از فصاحت و بلاغت قرآن دانست و با اشاره به آیات آن درباره اصحاب ایکه و اصحاب مدین، گفت: حضرت شعیب‌‌(ع) پیامبر هر دو قوم بود، هر دو قوم هم کم‌فروش بودند، اما مجازات آنها با هم متفاوت بود./920/ پ 201/ف.

ارسال نظرات