۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۸۴۸۱۸
با حضور معاون رییس جمهور؛

همایش آذربایجان نماد مقاومت در تبریز برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش آذربایجان نماد مقاومت با هدف بررسی خسارت‌های ایران در جنگ جهانی دوم در تبریز برگزار شد.
همايش آذربايجان نماد مقاومت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همایش آذربایجان نماد مقاومت، عصر روز گذشته با هدف بررسی خسارت های ایران در جنگ جهانی دوم با حضور معاون پارلمانی رییس جمهور در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار شد.

پرویز آژیده، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در سخنانی با اشاره به نقش علما در نهضت مشروطه اظهار داشت: علما و مردم تبریز خواستار مشروطه مشروعه بودند؛ اما غرب گرایان آن دوران با جدایی از روحانیت موجبات انحراف در نهضت را به وجود آورند.

وی ادامه داد: تبریز و آذربایجان قلب تپنده انقلاب مشروطه بوده و ستارخان و باقرخان و شیخ محمد خیابانی و امثال آن ها با تعصب دینی وارد میدان مقاومت شدند و علما نیز از این حرکت انقلابی حمایت کردند.

آژیده نقش مردم آذربایجان در مقاومت مقابل تهاجم متفقین را قابل توجه دانست و افزود: در جریان جنگ جهانی دوم نیز مردم این خطه مقاومت کردند؛ اما نه در حد اعلا چرا که مردم انگیزه خود را به دلیل ظلم و ستم رضاخان از دست داده بودند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: آذربایجان همواره در طول تاریخ سنگری برای این مملکت بوده و در برهه حساس زمانی در عرصه های مقاومت ظاهر شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان گفت: امروز که کشور از هر سو مورد هجمه نرم بیگانگان است، نقش آذربایجان بیش از گذشته نمود پیدا می کند.

همچنین تراب محمدی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: در سال 1320 به رغم این‌که از سوی دولت وقت ایران اعلام بی‌طرفی شد؛ اما متفقین متشکل از شوری سابق، انگلیس، فرانسه با همکاری آمریکا و با نقض قوانین، ایران را اشغال کردند.

وی ادامه داد: این همایش به این دلیل با نام مقاومت مزین شده که متفقین برای ورود به کشور ما بیشتر از طریق پل آهنی نخجوان ـ جلفا استفاده می کردند و در آن مکان به مدت دو روز با مقاومت سرسختانه سه سرباز ایرانی به نام های شهید سیدمحمد راثی، شهید عبدالله شهریاری و شهید ملک محمدپور روبه‌رو شدند و تا به شهادت رسیدن آن‌ها امکان ورود نیافتند./935/پ202/س
ارسال نظرات