۰۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۸۵۱۷۴
استاد حوزه علمیه ساری:

توجه به مسأله تهذیب در حوزه علمیه یکی از دغدغه‌های آیت الله صالحی بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه ساری توجه به مسأله تهذیب در حوزه علمیه را یکی از دغدغه های آیت الله صالحی(ره) عنوان کرد و گفت: وی همیشه طلاب علوم دینی را تشویق به خواندن نماز اول وقت و نماز شب می کرد.
توجه به مسأله تهذیب در حوزه علمیه یکی از دغدغه‌های آیت الله صالحی بود
حجت الاسلام معزالدین باکویی، استاد حوزه علمیه ساری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، که به مناسبت چهلمین روز ارتحال آیت الله صالحی، مدیر حوزه علمیه سعادتیه ساری، انجام شد، به بیان برخی خصوصیات بارز آیت الله صالحی (ره) به مسائل تربیتی، اخلاقی و نیز دروس حوزه پرداخت و گفت: وی نسبت به طلاب علوم دینی که وارد حوزه علمیه سعادتیه می شدند حساسیت زیادی به خرج می داد و همواره درصدد این بود طلبه ای که وارد حوزه می شود ابتدا باید مهذب به اخلاق اسلامی باشد.

وی با بیان این‌که آیت الله صالحی(ره) به اخلاق اهمیت زیادی می دادند و بیشتر اهداف وی در تربیت  طلاب نیز همین موضوع بوده است، افزود: وی همیشه طلاب علوم دینی را تشویق به خواندن نماز اول وقت و نماز شب می کرد.

حجت الاسلام باکویی ادامه داد: آیت الله صالحی می گفت، وقتی طلبه ای نماز اول وقت و نماز شب را بخواند و با خدا انس بگیرد و با قرآن بخواند، با توسل به ائمه معصومین‌(ع) درس او هم روال عادی خود را طی خواهد کرد و در امور درسی موفق خواهد شد.

وی با بیان این‌که آیت الله صالحی(ره) بعد از اخلاق به دروس حوزوی که طلاب باید تملذ می کردند دقت بسیار زیادی داشت، گفت: ایشان از هر طلبه ای و در هر پایه ای پس از آموختن دروس در طول هفته در آخر آن هفته از موضوعات مربوط به آن درس سئوال می کرد و هر کدام که درست پاسخ می داد مورد تشویق استاد قرار می گرفتتند و هر کدام خوب پاسخگو نبودند در پی این بود که چرا این طلبه آنطور که شایسته یک طلبه است، نمی تواند پاسخگو باشد و به دنبال عامل آن می گشت..

حجت الاسلام باکویی افزود: آیت الله صالحی در وهله اول از خود طلبه سؤال می‌کردند که شاید مشکل خانوادگی یا مشکلات دیگر باعث عدم پیشرفت این طلبه بوده است و در وهله‌ای دیگر سراغ اساتید آن درس را می‌گرفت و پرس و جو می کرد که چرا این طلبه نمی تواند خوب درس را پاسخ دهد و استاد آن درس نظرات خود را بیان می کرد و با هم فکری و تلاش کمک می کردند تا ارتقای علمی این عزیزان را بالا برند و مشکلی برای این عزیزان که در آینده عازم قم می باشند پیش نیاید.

وی با اشاره به این که آیت الله صالحی جدای از این‌که مسؤول حوزه بودند با همه افراد حوزه نیز مثل یک دوست رفتار می کرد، خاطرنشان کرد: ایشان نگاه به سن کسی نمی کردند و همه را با یک منظر می نگریست، با همه مأنوس بود چه استاد حوزه، چه شاگرد و چه خادم و این دوستی و ولا زبان زد خاص و عام بود.

استاد حوزه علمیه سعادتیه ساری وقت شناسی را یکی دیگر از خصوصیت های بارز آیت الله صالحی(ره) عنوان کرد و بیان داشت: وی ساعتی که برای درس مقرر می شد چه استاد چه شاگرد باید راس ساعت درسی در جلسه درس حضور داشته باشند و اگر کسی در این زمینه کاهلی می کرد مورد توبیخ استاد واقع می شد و همیشه تاکید می کردند و ما در قبال این طلاب مسؤولیم، مسؤولیم، مسؤولیم و در پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشیم چرا که از امکانات حوزه که مال امام زمان(عج) است، استفاده می کنیم.

وی مردمی بودن را از دیگر ویژگی های بارز آیت الله صالحی‌(ره) دانست و تصریح کرد: وی در برخورد با ارباب رجوع به حوزه برخوردی بسیار مهربانانه با همه مردم داشت و با کمال متانت و صبر پاسخگوی مسائل مراجعین به حوزه بود و هیچ فردی ناراضی از نزد وی بیرون نمی رفت./950/پ202/س
ارسال نظرات