۰۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۸۵۲۶۶
استاد حوزه و دانشگاه:

منش امیرمومنان یک مدل جامع در ادبیات سیاسی است

خبرگزاری رسا ـ استاد مرکز تخصصی مهدویت گفت: امام علی(ع) جدای از عرصه حاکمیت سیاسی، به عنوان یک ویژگی شخصیتی نسبت به همنوعان احساس مسؤولیت داشت.
شهادت امام علي (ع)

حجت الاسلام سید رضی موسوی گیلانی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تسلیت شهادت امیرمومنان(ع) گفت: یکی از ویژگی های علی ابن ابیطالب(ع) جمع کردن چند صفت نیازمند به روحیه های مختلف در خود است.

وی ادامه داد: جمع نمودن حکومت و تهجد در بعد فردی و توجه به عدالت در ساحت های گوناگون از ویژگی های شخصیتی امام علی(ع) است.

استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه امام علی(ع) در ابعاد اخلاق، سیاست و حوزه های امور اجتماعی الگو است، اظهار داشت: چنین الگوی جامعی در تمام ادیان دیده نمی شود.

وی بیان داشت: در ادیان هندی، بودا سمبل تهجد و سلوک معنوی است اما وی از ویژگی های سیاسی و حکومتی خالی است، همچنین در ادبیات سیاسی غربی این نکته رایج شده که سیاستمدار بودن با اخلاق قابل جمع نیست و آنها مجبور به دروغ گویی هستند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: نوع زندگی و منش امیرمومنان(ع) یک مدل جامع در ادبیات سیاسی است.

وی با اشاره به بعد دیگری از زندگی علی ابن ابیطالب(ع) بیان داشت: دستگیری از محرومین و اطعام مستمندان از خصوصیاتی است که نه تنها در سیره حکومتی آن امام همام دیده می شود، بلکه در سیره فردی ایشان هم بسیار بارز است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در دوره مدرن تصور می شود که تصدی امور اقشار ضعیف بر عهده ارکان دولتی است در حالی که تمامی مردم نسبت به دهک های پائین جامعه وظیفه دارند.

وی گفت: امام علی(ع) جدای از عرصه حاکمیت سیاسی که متصدی آن بود، به عنوان یک ویژگی شخصیتی نسبت به همنوعان احساس مسؤولیت داشت. /909/پ202/ع


ارسال نظرات