۰۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۸۵۲۸۷
آیت الله نوری همدانی:

زهد و قوت قلب از معجزات امام علی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که از مطالعه نهج البلاغه به فرهنگ و اندیشه علوی پی می بریم، اظهار داشت: افرادی که سالیان درازی به مطالعه نهج البلاغه پرداخته اند به عمق شخصیت علی بن ابی طالب(ع) پی برده اند و می‌دانند زهد و قوت قل از معجزات امام علی(ع) است.
آيت الله حسين نوري همداني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید، ظهر امروز در جلسه تفسیر نهج البلاغه در حرم رضوی بیان داشت: برای پی بردن به فکر، اندیشه و شخصیت هر شخص می توان به آثار آن فرد مراجعه کرد، به طور مثال اگر کتابی تألیف کرده باشد با مطالعه آن کتاب به مراتب علمی، فرهنگی و شخصیتی آن فرد پی می بریم، مثلا از مطالعه شاهنامه فردوسی قدرت ادبی این شاعر در نظم، تشبیه و جنگ نمایان می شود و یا با مطالعه کتاب گلستان سعدی به ذوق و سلیقه شیخ سعدی از لحاظ بیان بسیار روشن وی پی خواهیم برد.

حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: با مطالعه و دقت نهج البلاغه به فرهنگ و اندیشه علوی پی می بریم، افرادی که سالیان طولانی به مطالعه نهج البلاغه پرداخته اند به عمق شخصیت علی بن ابی طالب(ع) پی برده اند. یکی از موضوعاتی که افراد با مطالعه نهج البلاغه متوجه می شوند پی بردن به ابعاد گوناگون شخصیتی علی(ع) است.

وی با اشاره به اینکه ابن سینا بیان می کند «هیچ فیلسوفی شجاع نمی شود اما علی(ع) هم فیلسوف و هم شجاع بود»، تصریح کرد: معمولا افرادی که قهرمان میدان جنگ هستند شجاعت دارند و با رقیب خود سخت برخورد می کنند و در مقابلش شمشیر می کشند و زمین را از خونش رنگین می کنند این افراد (نوعاً)معمولا قساوت قلب دارند؛ اما حضرت علی(ع) بسیار شجاع بود.

این مرجع تقلید اشاره کرد: ابن ابی الحدید نقل می کند«هیچ شجاعی مانند علی(ع) وجود نداشته، علی(ع) رقت قلب، رأفت و عاطفه در دلش موج می زند، جمع کردن شجاعت و قهرمانی و احساس و عاطفه در این حد یکی از معجزات علی(ع) است»، علی(ع) ایتام را دل دل شب به آغوش می گرفت و به خرابه های آن ها می رفت.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار داشت: افراد زاهد به دنیا بی اعتنا هستند و به آخرت می اندیشند، این افراد معمولا قوت قلب ندارند، امیر المؤمنین علی(ع) در حد بسیار بالایی زاهد بودند، امام علی(ع) می فرمایند«من از دنیای شما فقط به دو قطعه لباس و دو قطعه نان اکتفا کردم»، اما با این حال امام(ع) در نامه 45 نهج البلاغه نوشتند«اگر تمام عرب ها دست به دست هم بدهند من یک قدم عقب نمی کشم و هیچ گاه ترسی به دل خود راه نمی دهم»جمع کردن زهد و قوت قلب از معجزات امام علی(ع) است.

وی افزود: زاهدان معمولا چهره درهم کشیده ای دارند و خندان نیستند، حضرت علی(ع) در عین حال که زاهد است؛ اما چهره ای گشاده و خندان دارد.

این مدرس خارج فقه حوزه علیمه قم گفت: افرادی که عمر خود را در میادین جنگ سپری کرده اند و آشنا به عرصه جهاد و جنگ هستند نوعا از مراتب علمی عقب هستند، امیرالمؤمنین علی(ع) در عین حال که مرد جنگ و قهرمان است اما دریا دریا علم از وجودش موج می زند، و در کتاب نهج البلاغه دستورها و نوشته های علمی ایشان را مشاهده می کنیم.

 ویادامه داد: پیغمبر اکرم(ص) فرمودند«انا مدینة العلم و علی بابها»، من شهر علمم و علی در آن شهر است، در جای دیگر علی(ع) می فرمایند« از من بپرسید قبل از اینکه من از دنیا بروم، من به راه های آسمان ها از راه های زمین مسلط تر هستم» و گاهی اوقات امام علی(ع) رو به آسمان ها می کردند و می فرمودند« در بین ستارگان آسمان ها شهر هایی وجود دارند».

این مرج تقلید با اشاره به پیشینه کتاب دانش عصر فضا بیان داشت: یکی از فصل های این کتاب به مسکونی بودن کرات و آسمان ها پرداخته است همانطور که انسان ها در زمین در شهر زندگی می کنند در ستارگان نیز این چنین است؛ قرآن کریم در دو قسمت اشاره می کند« در آسمان ها موجودات زنده ای قرار داده شده است».

وی در ادامه بیان داشت: نوعا زمامداران از دل مردم دور هستند و در میان مردم نیستند، اما حضرت علی(ع) همیشه در دل مردم بود و با فقرا می نشست وبا مردم نیکو رفتار می کرد. علی(ع) در عین حال که زمامدار است؛ اما بسیار متواضع و در میان توده مردم است.

حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: حضرت علی(ع) هر روز وارد بازار می شدند و بیان می کردند« ای تجار از خدا خیر و برکت بخواهید و با مردم به آسانی معامله کنید و سختگیر نباشید، میان مشتریان فرق نگذارید و دارای حلم باشید و در برخورد با مشتری دروغ نگویید، قسم نخورید و اصلا به ربا نزدیک نشوید، حق مردم را در میزان و سنجش به اندازه کافی بدهید».

وی تصریح کرد: معمولا در افراد شجاع حس انتقام جویی وجود دارد اما علی(ع) هنگامی که قالب می شدند با عفو و گذشت برخورد می کردند به طور مثال در جنگ جمل که قالب شدند عایشه را با احترام برگرداندند و از اسیران گذشتند.

این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم بیان داشت: امام علی(ع) در خطبه 149 نهج البلاغه می فرمایند« اى مردم، هر کس مرگى را که از آن فرارى است ملاقات خواهد کرد، ایّام زندگى صحنه راندن به سوى مرگ است، و گریز از مرگ آمدن به سوى آن است. چه روزهایى که در اسرار پنهان مرگ کنجکاوى کردم، ولى خداوند جز پنهان داشتن آن را نخواست! هیهات، این دانشى نهفته است. اما سفارشم به شما: خداست پس چیزى را با او شریک قرار ندهید، و محمّد صلّى اللّه علیه وآله است پس سنّت او را ضایع نکنید. این دو پایه (یعنى توحید و سنّت) را برپا نگاه دارید، و این دو چراغ را بیفروزید. تا وقتى پراکنده نگردید سرزنشى بر شما نیست»./968/پ201/ص
ارسال نظرات