۱۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۸۵۹۲۳
آیت الله مصباح یزدی:

احیای احکام اجتماعی و سیاسی اسلام، یکی از بزرگ ترین برکات انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: یکی از حقوق حضرت امام راحل، بر گردن ما این است که مسائل اجتماعی و سیاسی دین اسلام را در ایران زنده کرد و ما را متوجه وظایف، رسالت ها و ماموریت های اجتماعی مان ساخت.
 آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری سه شنبه شب، در ادامه بحث تفسیر خطبه فدکیه که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، به تبیین فلسفه احکام شرعی و اسلامی پرداخت و تاکید کرد: همه احکام الهی برای این قرار داده شده است که دل انسان را متوجه خدا کند تا لیاقت درک رحمت واسعه او را بیابد.

وی در ادامه فلسفه وجوب حج در دین مبین اسلام را تقویت و انسجام بخشی به بنیه های دین اسلام دانست و گفت: اگر حج نبود، بنای دین این اندازه مستحکم و رفیع نبود و دل ها مجذوب آن نمی شد.

آیت الله مصباح یزدی، تمرین بندگی خدا را بهترین فایده حج دانست و با بیان اینکه این فریضه الهی نماد ابهت، عزت و اقتدار مسلمانان است اظهار داشت: کعبه و مراجعه مردم از جای جای دنیا به این مکان مقدس، باعث می شود که مسلمانان با فرهنگ های مختلف آشنا شوند، دشمنان خود را بشناسند و ابهت امت اسلام به جهانیان شناسانده شود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: حضور مردم از ملت ها و آداب و فرهنگ های مختلف در مکه و مدینه، به انسان احساس عظمت خاصی می دهد و دیدن این صحنه های باشکوه برای غیرمسلمانان نیز تاثیرگذار و حایز اهمیت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: حضور باشکوه مردم و مسلمانان در کعبه و خانه خدا، عظمت دنیای اسلام را به جهانیان نشان می دهد و انگیزه جهانی در عموم مسلمانان ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: این موضوع و عامل باعث تقویت دین نیز می شود و اگر زمانی اتفاق بیفتد که داوطلب حضور در سرزمین های وحی کم باشد و افراد استطاعت نداشته باشند، خداوند حاکم شرع را موظف می کند که افرادی را از پول بیت المال به حج بفرستد تا خانه خدا و سرزمین های وحی خالی و خلوت نباشد.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه با اشاره به دستاوردها و برکات متعدد انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف، مطرح کردن و احیای احکام اجتماعی و سیاسی اسلام را یکی از بزرگ ترین و مهم ترین دستاوردهای انقلاب دانست و تاکید کرد: یکی از برکات مهم انقلاب اسلامی مطرح کردن احکام و ارزش های اجتماعی و آشنا کردن مردم با وظایف و رسالت های اجتماعی شان بود.

وی تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در مجامع دینی کمتر از مسائل و احکام اجتماعی دین سخن به میان می آمد و بیشتر به جنبه های فردی و اختصاصی دین پرداخته می شد.

آیت الله مصباح یزدی افزود: قبل از پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، راجع به مسائل و جنبه های سیاسی و اجتماعی دین کمتر بحث می شد و اگر هم در جایی بحثی در این رابطه صورت می گرفت، استقبال چندانی از آن نمی شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با برجسته توصیف کردن نقش و تاثیر امام راحل در این خصوص تصریح کرد: یکی از حقوق حضرت امام راحل، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بر گردن ما این است که این بخش از اسلام را در ایران زنده کرد و ما را متوجه وظایف، رسالت ها و ماموریت های اجتماعی مان ساخت. /924/پ201/ج

ارسال نظرات