۱۵ مهر ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۵
کد خبر: ۸۶۸۹۷
محقق حوزه علمیه مشهد:

نظام سنتی حوزه بهترین نظام آموزشی در دنیا است

خبرگزاری رسا ـ یک محقق حوزه علمیه مشهد با اشاره به نتایج تحقیقات خود در زمینه نظام های آموزشی اظهار داشت: با مراجعه به نظام ارزشیابی قرآن مجید به این نتیجه رسیده ایم که بهترین نظام آموزشی همان نظام آموزشی قدیم و سنتی حوزه است.
نظام سنتی حوزه بهترین نظام آموزشی در دنیا است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدجواد ربانی، محقق حوزه علمیه مشهد 14 مهرماه در نشست علمی نظام ارزشیابی آموزشی سعی در ساختمان انجمن های علمی حوزه علمیه گفت: نظام آموزشی فعلی حوزه برگرفته از نظام آموزش و پرورش است و نظام اموزش و پرورش نیز مربوط به نظام آموزشی 80 سال قبل فرانسه است که به صورت کورکورانه از آن کپی برداری شده است و مبانی آن لیبرالیستی است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه پس از 80 سال نظام آموزشی فرانسه عوض شده؛ اما هنوز ما بر همان مبنا نظام آموزشی خود را اداره می کنیم.

این محقق حوزوی اظهارداشت: براساس توصیه های مقام معظم رهبری نظام آموزشی حوزه باید کوتاه مدت، کارآمد و به روز باشد.

وی افزود: ما با مراجعه به نظام ارزشیابی قرآن مجید به این نتیجه رسیده ایم که بهترین نظام آموزشی همان نظام آموزشی قدیم و سنتی حوزه است.

محقق حوزه علمیه مشهد ادامه داد: با وجود اینکه این نوع نظام از دید تحقیقات ما بهترین نظام و نزدیک ترین نظام آموزشی به قرآن است دارای دو نقص قانونمند نبودن و نداشتن ارزشیابی است که اگر این دو مولفه نیز به آن اضافه شود قویترین نظام آموزشی را خواهیم داشت.

وی با اشاره به نظام های آموزشی موجود مانند نمره محوری افزود: در نظام نمره ای نمره سرنوشت انسان را تعیین می کند و موجب درگیرشدن حافظه کوتاه مدت می شود و با حافظه بلندمدت کاری ندارد.

این محقق با بیان اینکه در این نوع نظام آموزشی دیگر افرادی مانند آیت حضرت الله فاضل لنکرانی نمی توانند در 17 سالگی مجتهد شوند ادامه داد: نظام آموزشی حوزه دوطرفه است، انتخاب استاد در آن اجباری نیست و مدرک گرایی ارزش نیست بلکه بهره وری مهم است.

وی افزود: حوزه از زمانی تمامی این ارزش ها را از دست داد که به مدرک گرایی و نمره گرایی روی آورد.

این محقق حوزوی با بیان اینکه در فلسفه غرب، برتری طلبی و منفعت و شهوت هدف است، عنوان کرد: رقابت کاذب، بیسوادی و محدودیت از جمله آثار نظام آموزشی برگرفته از این فلسفه است در حالی که نظام آموزشی قرآنی که هدف در آن قرب الهی است دارای نتایج ارزشمندی مانند ایثار، ازادی و پیشرفت و رقابت سالم است و در آن احترام متقابل میان شاگرد و استاد وجود دارد.

وی با تقسیم نظام های آموزشی دنیا به سه نوع نظام عددی، تکوینی و توصیفی بیان کرد: آنچه از دید ما نظام اموزشی مطلوب است نظام ارزشیابی خداوند است که در قرآن بیان کرده و ارزش بودن سعی و تلاش، ضایع نشدن هیچ عملی، رابطه مستقیم اجر و عمل، دادن بهترین پاداش ها به اهل کار و تلاشف مسابقه و رقابت سالم، اهمیت سرعت و زمان و کارنامه همه جانبه از جمله شاخصه های آن به شمار می رود.

این محقق تصریح کرد: نظام اموزشی سعی که ما به آن معتقدیم مطابق با آخرین روش های علوم ارزشیابی و آموزشی روز دنیا است و به خدمت گرفتن تمامی امکانات روز دنیا، توانمندسازی، برنامه ریزی و جهت دهی حتی برای کارهای غیردستی، جلوگیری از اسراف و تبذیر علمی و سرمایه ای و تامین کننده کامل مفاد اصول سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از دیگر ویژگی های آن به شمار می رود./ 925 /پ202/ص
ارسال نظرات