۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۸۷۵۰۰
مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه:

مراجع تقلید به اتفاق به دنبال تقویت نظام، ولایت فقیه و رهبری هستند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه گفت: هیچ‌یک از مراجع تقلید در شهر مقدس قم درباره اصل نظام، اصل ولایت فقیه، اصل مرجعیت شیعه و اجتهاد اختلاف نظر ندارند و همه به اتفاق به دنبال تقویت نظام، ولایت فقیه و رهبری هستند.
حجت الاسلام محسن مهاجرنيا


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا، مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه، عصر امروز در نشستی خبری با حضور خبرنگاران که در رابطه با سفر رهبر معظم انقلاب به قم برگزار شده بود، با اشاره به موقعیت اهمیت شهر قم، سفر مقام معظم رهبری را دارای ویژگی‌های خاص و متفاوت با سایر سفرهای ایشان به شهرها و مراکز دیگر برشمرد.

وی، افزود: شهر مقدس قم به عنوان مرکز تشیع، پایگاه اجتهاد دینی که به اندازه تاریخ اسلام قدمت دارد، یعنی از دوران امام صادق‌(ع) تاکنون، خالص‌ترین پایگاه تفکر شیعی مطرح است.

مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه، تفاوت قم را با بسیاری از شهرهای دیگر به ویژه در دوره ائمه اطهار(ع) به سبب خالص بودن مذهب تشیع در آن عنوان کرد و اظهار داشت: قم از دوران کوفه که ترکیبی از نحله‌های فکری مختلف بود، شکل گرفت و به سبب خالص بودن تشیع در آن، مورد توجه ائمه اطهار‌(ع) بود.

وی با بیان این‌که امام حسن عسکری(ع) در نامه‌ای به علمای قم در تمجید از قم برای هدایت مردم این شهر دعا کرده‌اند، ابراز داشت: قم از دوره امام حسن عسکری‌(ع) تا پایان غیبت صغری از ویژگی فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و در این دوران نیز کتب اربعه شیعه مانند اصول کافی، تهذیب، استبصار و من لایحضره الفقیه به نگارش درآمد.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا اضافه کرد: قم هیچ‌وقت از مرکزیت تشیع خالی نشد و در دوران اخیر نیز با ورود حضرت آیت‌الله حائری یزدی و بعدها حضرت آیت‌الله‌ بروجردی تقویت شد و همچنان نقش خود را به خوبی ایفا کرد و در دوران کنونی که مواجهه سنت و مدرنیته مطرح بود، نقش اول را در ارائه تفکر ناب شیعه به عهده داشت و آن را به بهترین شکل اجرا کرد.

وی با بیان این‌که، اکثریت مراجع تقلید در قم حضور دارند و عمده تفکر شیعه نیز در قم شکل می‌گیرد، اظهار داشت: حضور رهبر معظم انقلاب به عنوان مسؤول سیاسی، رهبری نظام و یکی از مراجع تقلید در شهر مقدس قم، دارای اهمیت چندگانه‌ است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه علمیه قم، برقراری ارتباط مستقیم این پایگاه تشیع با رهبر معظم انقلاب را دارای اهمیت فوق‌العاده دانست و تصریح کرد: قم به عنوان مرجعیت فکری تشیع از بسیاری فعالیت‌های روزمره همچون مسائل جناحی، فکری و اختلافات روزمره خالی است، چرا که در این شهر تفکر فراجناحی حاکم است.

وی با بیان این‌که مرجعیت شیعه هیچ‌گاه در قالب حزب و جناح مطرح نبوده و فراتر از آن است، با گلایه از رسانه‌های عمومی، گفت: برخی رسانه‌ها یک مرجع را آنچنان رسانه‌ای می‌کنند که تصور می‌شود بقیه مراجع با نظام و یا یک تفکر خاص، ارتباط یا مشکل دارند.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا تصریح کرد: رسانه‌ها مرجعیت به صورت متحد، در یک پایگاه واحد و به عنوان منبعی که اندیشه‌ورزی می‌کند و فکر شیعه را تولید و بارور می‌کند ببینیند و هیچ‌گاه تصور نکنند که مرجعیت مقام معظم رهبری با مراجع دیگر دارای یک دوگانگی است، این شایعاتی برای ایجاد اختلاف است که این روزها دامن زده می‌شود.

وی، ابراز داشت: القای تفکر دوگانگی بین مرجعیت و نظام خدمت به مرجعیت، نظام و رهبری نیست و هیچ‌یک از مراجع تقلید در شهر مقدس قم درباره اصل نظام، اصل ولایت فقیه، اصل مرجعیت شیعه و اصل اجتهاد اختلاف نظر ندارند و همه بالاتفاق به دنبال تقویت نظام، ولایت فقیه و رهبری هستند.

مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمیه حوزه، شایعات ایجاد شده درباره انفکاک بین مرجعیت و نظام را صحیح ندانست و با بیان این‌که رابطه بین رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید رابطه بی‌نظیری است که در سفر معظم له به شهر مقدس قم شاهد آن خواهیم بود، گفت: دشمنان انقلاب نقش مؤثر مراجع شیعه را در کنار هم برای تقویت دین، نظام و رهبری خواهند دید. /920/پ202/ع

ارسال نظرات