۲۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۸۷۶۴۲
از سوی انجمن‌های علمی حوزه؛

انجمن علمی حدیث به زودی تأسیس می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه از تأسیس انجمن علمی حدیث در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
حجت الاسلام محسن مهاجرنيا


حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا، مسؤول انجمن‌های علمی حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از تأسیس انجمن علمی حدیث حوزه خبر داد و گفت: انجمن علمی حدیث از انجمن‌های در حال تأسیس بود که این هفته پس از بررسی تصویب شد و در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان این‌که انجمن‌های علمی حوزه در تلاش است تا انجمن‌های حقوقدانان حوزه، روحانیت پژوهان، طب و دین، زبان‌دانان حوزه، تبلیغ و ارتباطات دینی، جامعه‌شناسی اسلامی و فلسفه اخلاق را تأسیس کند، اظهار داشت: تشکیل انجمن‌های مهدویت، مطالعات زنان و فقه نیز به این دبیرخانه پیشنهاد شده است.

مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه یادآور شد: با فعال شدن کمیسیون شورای مجوزها، سایر انجمن‌های در حال تأسیس از هفته آینده و در نوبت‌های تعیین شده، بررسی خواهد شد که اگر با مشکلی مواجه نشویم، تمامی این انجمن‌ها، تا پایان سال راه‌اندازی می‌شوند.

وی با بیان این‌که بیش از دو هزار نفر متخصص در انجمن‌های علمی حوزه فعالیت می‌کنند، داشتن حداقل مدرک سطح سه حوزه یا کارشناسی ارشد دانشگاه را شرط عضویت در انجمن‌های علمی حوزه برشمرد و گفت: برخی از متخصصان حوزوی و دانشگاهی به صورت پیوسته، برخی به صورت وابسته و برخی نیز به صورت افتخاری در انجمن‌های علمی حوزه عضو شده‌ و همکاری می‌کنند.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا در ادامه با اشاره به انگیزه و دلایل تصویب انجمن علمی حدیث، ابراز داشت: یکی از فعالیت‌های انجمن‌های علمی سر و سامان دادن به متخصصان علمی برای تولید اندیشه و دیگر نیاز به تشکیل انجمن در آن حوزه تخصصی است که با لحاظ این دو مسأله و بررسی این نکته که متخصصان متنابهی در این حوزه وجود داشته باشد، انجمن حدیث تصویب شد.

وی با بیان این‌که شرط اولیه برای درخواست تأسیس یک انجمن، مطرح کردن درخواست توسط هفت نفر از متخصصان و چهره‌های شناخته شده حوزوی و دانشگاهی است، اضافه کرد: پانزده نفر از اساتید حوزه و دانشگاه که دارای مدرک سطح چهار و دکتری دانشگاهی بودند برای انجمن علمی حدیث درخواست تأسیس دادند که پس از تأیید صلاحیت، تأسیس انجمن تصویب شد.

مسؤول انجمن‌های علمی حوزه، خاطرنشان کرد: پس از تصویب این پیشنهاد در کمیسیون انجمن‌های علمی حوزه، درخواست فوق در شورای اعطای مجوزها مطرح شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی طی ماده واحده‌ای، مجوز تأسیس انجمن را به حوزه ابلاغ می‌کند که انجمن فوق، پس از دریافت مجوز، فعالیت علمی خود را آغاز خواهد کرد.

وی، ماهیت حوزوی انجمن علمی حدیث را بسیار گسترده توصیف کرد و با بیان این‌که درخواست تأسیس این انجمن، یکسال و نیم در نوبت بوده است، کمبود امکانات را یکی از ضعف‌های تأسیس انجمن‌ها برشمرد و گفت: متأسفانه پس از تأسیس انجمن‌های جدید با مشکل جا مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا، افزود: آیت‌الله مقتدایی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور وعده‌های مساعدی در این زمینه داده‌اند و با زمینی که اطراف جمکران برای انجمن‌های علمی در نظر گرفته‌اند، امیدواریم این مشکل حل شود که البته تا دو سال آینده این اتفاق نخواهد افتاد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که انجمن‌های علمی ادیان و مذاهب، اقتصاد اسلامی حوزه علمیه، تاریخ پژوهان، تعلیم و تربیت اسلامی، روان‌شناسی اسلامی، قرآن‌پژوهی، قلم حوزه، کلام اسلامی، مدیریت اسلامی، ‌مطالعات سیاسی، معرفت‌شناسی را از انجمن‌های فعال هستند، به برخی از فعالیت‌های این انجمن‌ها اشاره کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه، برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نشست‌های متعدد علمی، نقد اندیشه، کتاب و تفکر، چاپ نشریه، برگزاری همایش‌های مختلف و تولید نرم‌افزارهای علمی را از جمله فعالیت‌های انجمن‌های علمی برشمرد و گفت: پروژه کلان ممیزی علوم به درخواست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور 9 انجمن علمی تدوین و جزو کارهای برتر نیز شناخته شد.

وی ادامه داد: تاکنون تفاهم‌نامه‌های متعدد همکاری انجمن‌های علمی با مجلس شورای اسلامی برای طرح برنامه‌ریزی و توسعه علم و برنامه الگوی توسعه اسلامی ایرانی، برای همکاری با آموزش و پرورش و نیز همکاری با مراکز حوزوی، علمی و پژوهشی در زمینه‌های مختلف مانند جشنواره علامه حلی، کتاب سال حوزه، همایش‌های بین‌المللی جامعةالمصطفی و مانند آن امضا شده است. /920/ت302/ع

ارسال نظرات