۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۸۸۲۳۵
امام جمعه اندیمشک:

حوزه‌های علمیه از دیرباز مهد تولید علم و آگاهی بوده است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اندیمشک با بیان این‌که مسؤولیت حوزه های علمیه در این زمان تولید علمی است، گفت: حوزه‌های علمیه از دیرباز مولد علم و مهد پرورش عالم و تولید علم بوده‌ است و هم در نشر و گسترش آن سهم محوری داشته‌ است،
مدرسه فيضيه قم
حجت الاسلام نعمت الله خدامی، امام جمعه اندیمشک،‌ در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، اظهار داشت: قلم و آثار استاد شهید مطهری سبب شد تا میلیون ها انسان مجاهد تربیت شده، در صفوف انقلابی به مبارزه با دشمنان اسلام و انقلاب پرداخته و هزاران شهید جان خود را در راه اهداف اسلام ناب محمدی نثار کنند.

امام جمعه اندیمشک با اشاره به جایگاه قلم و اهل آن در اسلام اظهار داشت: رسالت قلم و اهل آن در اسلام بسیار بیان شده و مسأله خواندن، یادگیری و اهمیت آن در نخستین آیات نازل شده وحی به پیامبر(ص) تذکر داده شده که نشان از اهمیت قلم در این دین مبین دارد؛ بنابر این از این منظر می‌توان گفت اولین فرمان خدای متعال به پیامبر اکرم(ص) یک دستور فرهنگی بوده است.

حجت الاسلام خدامی با بیان این که علم در معارف قرآنی از منشأ ربوبی نشأت گرفته و ابزار مهم انتقال این اقیانوس بی‌کران علوم قرآنی‌، قلم است، افزود: قلم بهترین وسیله برای انتقال دانش و رهایی از جهل است؛ از این رو باید گفت نویسندگی با جهت توحیدی و الهی، مطلوب خالق و خلق و مورد تأیید اسلام است.

وی ادامه داد: اگر جوهره حقیقی انسان را عنصر علم و معرفت معنا کرده اند و قیمت و ارزش هر کسی به اندازه دانایی های مثبت او است، وسیله ی انتقال علم نیز از ارزش ویژه ای برخوردار است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آثار زیانبار برخی نویسندگان که بدون اهداف بلند علمی و معرفتی می‌نگارند، گفت: همان‌گونه که استفاده صحیح از قلم مورد تأکید فراوان اسلام است، به کارگیری از ابزار نوشتاری معارف بدون هدف بلند علمی، معرفتی و اخلاقی آثار زیانباری را بر جای می گذارد که نمونه‌های آن را در کتب ضاله، مقالات بی‌بنیه و اساس، عرضه نوشته‌هایی در عالم مجازی ارتباطات می‌توان مشاهده کرد.

امام جمعه اندیمشک ادامه داد: به راستی زمانی که فن نویسندگی و این هنر آسمانی به دست پلید تزویر و فحشا می افتد، آثار زیانبار آن فوق تصور می‌شود، یعنی همان‌گونه که قلم هدایت نفوس را می‌تواند داشته باشد، اثر تخریبی و ضلالت را در صورتی که ملاک اخلاقی و معرفتی در آن لحاظ نشود در پی‌خواهد داشت.

حجت الاسلام خدامی با تأکید بر این که حوزه‌های علمیه از دیرباز مولد علم و مهد پرورش عالم و تولید علم بوده‌ است و هم در نشر و گسترش آن سهم محوری داشته‌ است، بیان داشت: نمونه آن به گواه تاریخ، حوزه علمیه هزار ساله نجف، قم و دیگر سرزمین‌های اسلامی است که همواره در هر دوره ای، از درخشش خاصی برخوردار بوده است.

وی با اشاره به وظیفه حوزه‌های علمیه در دوران کنونی پرداخت و تصریح کرد: مسؤولیت حوزه‌های علمیه در این زمان تولید علمی است تا نیازمندی‌های جهان اسلام را با بهره‌مندی از الطاف خاص الهی و توجه به تلاش همه علمای مجاهد، امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب برطرف کند‌.

رییس شورای فرهنگ عمومی اندیمشک خاطر‌نشان کرد: اکنون روز تلاش حداکثری، جهت‌دار، انقلابی و با محوریت رهبری انقلاب است که امید است حوزه‌های علمیه در همه عرصه‌های علمی، معرفتی و معنوی پاسدار میراث گران‌سنگ علم و تقدس علمای بزرگ شیعه در طول تاریخ باشند.

امام جمعه اندیمشک در بخش دیگری از سخنان خود به نقش قلم و نویسندگان در بیان رشادت‌های فرزندان این مرز و بوم در دوران دفاع مقدس پرداخت و اظهار داشت: اهالی قلم باید در راستای انعکاس رشادت‌ها و دلاوری‌های جوانان این مرز و بوم تلاش مضاعفی داشته باشند.

حجت الاسلام خدامی خاطر‌نشان کرد: زمان آن رسیده که هنگام تقسیم بودجه، اعتباری هم برای معرفی فرزندان نمونه شهرهای خود که همانا شهدا هستند، اختصاص دهیم.

وی همچنین از مسؤولان خواست اهل قلم را بیش از پیش مورد احترام و اکرام قرار داده، و با تخصیص اعتبارات لازم زمینه را برای فعالیت آنان جهت انعکاس عظمت و حماسه رزمندگان، ایثارگران و شهدا فراهم کنند.

خطیب جمعه اندیمشک در پایان هشدار داد: چنانچه اهل قلم از الگو های ارزشی که مسؤولان باید به آنها معرفی کنند برخوردار و مورد احترام نباشند، گرفتار افکار مسموم دشمنان خواهند شد./945/ت301/س
ارسال نظرات