۰۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۸۹۰۷۴

بازدید معاون پژوهشی وزارت علوم از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در بازدید از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از اجرای آزمایشی دوره دکترای پژوهش‌محور در برخی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها خبر داد.
پژوهش
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مهدی‌نژاد نوری معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در بازدید از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نشست مشترک با مسئولان پژوهشگاه، از اجرای آزمایشی دوره دکتری پژوهش‌محور در برخی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها خبر داد.

وی با اشاره به ضرورت حرکت از دوره‌های تحصیلات تکمیلی آموزش‌محور به دوره‌های پژوهش‌محور به ویژه دوره دکتری، حل یک مساله خاص را، محور پژوهش در تمام دوره دکتری عنوان کرده و آن را در جهت تولید علوم جدید، رفع نیازهای کشور و تربیت پژوهشگران و اساتید مجرب، موثر و کارآمد دانست.

مهدی‌نژاد نوری ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در بازسازی علوم انسانی، اختصاص تمامی استعدادهای این پژوهشگاه را به امر اسلامی و بومی‌سازی علوم انسانی با توجه به منویات مقام معظم رهبری، خواستار شد.

در این دیدار قائم‌مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اهم فعالیت‌های پژوهشگاه در امر اسلامی‌ و بومی‌سازی علوم انسانی، تعداد آثار منتشره پژوهشگاه در این زمینه را 170 عنوان کتاب و 5 نشریه علمی معتبر عنوان کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی، 3 مرحله لازم در امر تحول علوم انسانی را این‌گونه تشریح کرد: دست‌یابی به شاخص‌های تحول در علوم انسانی، تدوین سرفصل‌های متناسب با شاخص ها و تهیه محتوا و متون لازم برای سرفصل‌های تدوین شده و اصلاح متون فعلی .

وی تقویت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را به عنوان یکی از مراکز حساس و قدیمی در بازسازی علوم انسانی، موجب رشد تولید علوم‌ انسانی اسلامی و بومی دانست و ارتقاء اعتبارات عمرانی و پژوهشی، افزایش سهمیه استخدامی اعضای هیات علمی و کارکنان و توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی را از جمله نیازهای مهم پژوهشگاه ذکر کرد.

در ادامه رییس پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن بیان توضیحاتی پیرامون تاریخچه فعالیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و نخستین تلاش‌ها در جهت بازسازی علوم انسانی، هرگونه اقدام شتاب‌زده در زمینه تحول علوم انسانی را موجب آسیب رساندن به این علوم و فاصله گرفتن از هدف مطلوب دانست.

حجت الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد غروی بازسازی علوم انسانی بر اساس اقتضائات اسلامی و بومی را نیازمند سه اقدام مهم دانست و نخستین آن‌ها را شناسایی وضعیت یک علم در دنیا، آگاهی از دانش روز سایر کشورها در آن رشته‌ و شناخت اساتید، صاحب‌نظران و مکاتب موجود در آن رشته، عنوان کرد.

وی دومین اقدام مهم در این زمینه را پژوهش صحیح، کنکاش عالمانه و دست‌یابی به نظریات جدید و سومین اقدام لازم را تربیت اساتید آگاه و اندیشمند، برای تدریس و نشر این علوم، دانست.

رئیس پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه، خواهان توجه جدی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری به این سه اقدام، در تحول علوم انسانی شد.

سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حکیمیان معاونت پژوهش و آموزش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از تصمیم پژوهشگاه برای ترجمه آثار پژوهشگاه به زبان‌های عربی و انگلیسی و نیز راه‌اندازی کتابخانه مجازی و جمع‌آوری کتب و مقالات روز ایران و جهان با موضوع علوم انسانی، خبر داد و حمایت هرچه بیشتر وزارت علوم تحقیقات و فناوری را در این‌باره خواستار شد.

گفتنی است در این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌آقانظری رییس پژوهشکده علوم اجتماعی، دکتر عبداله توکلی معاونت توسعه مدیریت و منابع و حجت‌الاسلام‌و المسلمین محمود نوذری مدیر گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز به بیان نظرات خود پرداخته و برخی از مشکلات و نیازهای پژوهشگاه را در امور پژوهشی و اجرایی یادآور شدند./918/د102/س
ارسال نظرات