۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۸۹۷۶۵
امام جمعه موقت کوت‌عبدالله اهواز:

تمسک به اهل بیت انسان را در مسیر تقوا ثابت نگه می‌دارد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت کوت‌عبدالله اهواز، ارتباط تنگاتنگ انسان با خداوند را از جمله نشانه های تقوا دانست و گفت: تمسک به قرآن و ارتباط با اهل بیت(ع) از مؤثرترین مسائلی است که انسان را در مسیر تقوا ثابت نگه می‌دارد.
حجت الاسلام و المسلمين جلال جابريان، امام جمعه موقت اهواز، مسؤول دفتر نماينده ولي فقيه در خوزستان
حجت‌الاسلام و المسلمین جلال جابریان، امام جمعه موقت کوت عبدالله اهواز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، اظهارداشت: تقویت تقوا از طریق ارتباط دائم با خداوند میسر می‌شود و خداوند نور فرقان را به افراد باتقوا عطا می‌فرماید.

وی در خصوص معنای کلمه تقوا ابراز داشت: از جمله معنی مشهور که حتی در ترجمه‌های قرآنی و حدیثی از آن استفاده می‌شود، پرهیزگاری است؛ اگر بخواهیم ریشه‌یابی کنیم و کلمه تقوا را از ریشه استخراج کنیم، در زبان عرب معنی در هر کلمه را با توجه به ریشه آن می‌یابند و ریشه کلمه تقوا « وقی » است.

مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان در ادامه خاطر نشان کرد: وقی به معنی نگهداشتن و جمع آن «قو» است، وقی در باب انفعال رفته و شده تقوا، پس اگر معنای ریشه‌ای را بیابیم معنی آن پرهیزگاری نیست، بلکه نگاه‌دارندگی است.

امام جمعه موقت کوت‌عبدالله اهواز، افزود: تقوا دو نوع منفی و مثبت دارد که مرحوم شهید مطهری بر این نکته تأکید می‌کند، کسانی که معنای تقوا را به معنای پرهیزگاری می‌گیرند در حقیقت اعتراف به تقوای منفی ‌می‌کنند؛ تقوای منفی یعنی انسان هیچ جا نرود و نبیند و تقریباً آدمی را منزوی می‌کند، چون افراد در این تقوا باید با اجتماع سرو کاری نداشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین جابریان ابراز داشت: از نظر فقهی تقوا به معنای از حرام پرهیز کردن و واجبات را انجام دادن است و مرحله بالاتری از تقوا وجود دارد، زیرا تقوا بر اساس درجات است.

مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان بیان داشت:کسی که این درجات را طی ‌کند، خداوند چند چیز را به وی عطا می‌کند، که نخستین آن نور فرقان است؛ یعنی کسی که ملکه تقوا را در خود داشته باشد، خداوند نور فرقان به وی عطا می‌فرماید، که بین حق و باطل را تشخیص دهد.

امام جمعه موقت کوت‌عبدالله اهواز، افزود: همچنین کسی که ملکه تقوا داشته باشد، خداوند راه بیرون آمدن از مشکلات را به وی می‌آموزد و سوم خداوند معلم او می‌شود، یعنی خدواند به وی الهام ‌می‌کند؛ چهارم خدواند سختی‌اش را مبدل به آسانی می‌کند و پنجم کسی که به درجه والایی از تقوا می‌رسد الطاف الهی شامل حالش می‌شود و ششم کسی که تقوا داشته باشد خداوند به وی چشم بصیرت می‌دهد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه خوزستان، تقوا را مقوله‌ای بسیار وسیع دانست و گفت: اگر در نهج‌البلاغه امام علی(ع) بنگریم این امام همام این کتاب را به سه قسمت اصلی با موضوعات مرگ، دنیا و تقوا تقسیم می‌کند.

امام جمعه موقت کوت‌عبدالله اهواز، ارتباط تنگاتنگ انسان با خداوند را از جمله علامات تقوا دانست و گفت: تمسک به قرآن و ارتباط با اهل بیت(ع) از مؤثرترین مسائلی است که انسان را در مسیر تقوا ثابت نگه می‌دارد. ارتباط با انسان‌های صالح و متقین است که اثر وضعی این عامل از همه عوامل یاد شده بالاتر است.

حجت الاسلام و المسلمین جابریان در پایان ابراز داشت: تمرین دوری از حرام و تمرین به ایتان واجبات تعلیم و روش شهید مطهری است. تقوا یک تمرین می‌خواهد و مهمترین تمرین آن همین است. ممکن است که انسان در مسیر تقوا در حال حرکت باشد و گناه هم کند، مانعی ندارد اما باید سریع جبران کند چرا که در غیر این صورت آن نوری که از تقوا و بصیرت تقوا در وی به وجود آمده از بین می‌رود./945/ت302/الف
ارسال نظرات