۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۸۹۸۸۱
جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا:

دینداری تاثیر بسزای در برقراری امنیت اجتماعی دارد

خبرگزاری رسا ـ جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا، در همایش نقش فرهنگ‌سازی دینی در ارتقای امنیت اجتماعی، گفت: دین و دینداری همواره نقش مثبت در برقراری امنیت اجتماعی در جامعه داشته است.
سردار محمود تشکري، جانشين معاون هماهنگ‌کننده ناجا،


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سردار محمود تشکری، جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا، پیش از ظهر امروز در همایش نقش فرهنگ‌سازی دینی در ارتقای امنیت اجتماعی، گفت: دین و دینداری همواره نقش مثبت در برقراری امنیت اجتماعی در جامعه داشته است.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا، افزود: اسلام، امنیت را یکی از اصول زندگی و ضرورت اجتناب‌ناپذیر در زندگی جمعی و عنصر حیاتی در بهره‌برداری از مزایا و نعمت‌های الهی می‌داند.

وی با بیان این‌که امنیت از لوازم ضروری و زمینه‌ساز ارتقای بشر و از مقدس‌ترین آرمان‌های بشری و الهی است، به ارائه نظریه «امنیت در گفتمان اسلامی» پرداخت و افزود: چهار اصل توحید، ایمان، ولایت و سعادت در این نظریه قابل بررسی است.

تشکری، اظهار داشت: اصل توحید با مرکزیت دادن به نظام هستی و انسجام بخشی به شبکه ارتباطی، پدیده‌های مختلف انسان را از آشفتگی و پریشانی در سطح جمعی رهایی بخشیده و زمینه میل به آرامش و اطمینان را فراهم می‌سازد.

وی در ادامه و با اشاره به برخی روایات، ایمان را بالاترین مرحله اسلام معرفی کرد و گفت: انسان باید با اظهار زبانی اسلام آورد اما باید این اظهار به مرحله بالاتر ارتقا یابد که به آن ایمان گویند.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا، یادآور شد: آموزه‌های محوری گفتمان اسلامی در خصوص ایمان را می‌توان در سه کارگروه ویژه ایمان تحلیل کرد.

وی، ادامه داد: ایمان از آن نظر که جنبه اجتماعی دارد به تنظیم روابط بین افراد در صیانت جمعی کمک می‌کند، دوری از مفاسد اجتماعی را در بر دارد و در چنین جامعه‌ای است که روابط بر اطمینان استوار می‌شود.

تشکری در بخش دیگری از سخنان خود به اصل ولایت اشاره کرد و با بیان این‌که ولایت به معنای خاص آن بر پذیرش اصل تصدی امور مسلمین از سوی خداوند متعال دلالت دارد، اظهار داشت: ولایت و زعامت به معنای حق رهبری اجتماعی و صیانت از اجتماع است و ولی امر مسلمین مسلط بر مقدرات مردم، هدایت‌ آنان را به عهده دارد.

وی همچنین با اشاره به اصل سعادت، گفت: انسان در اسلام از آن حیث که مورد کرامت الهی واقع شده بر کلیه موجودات برتری دارد و چون این کرامت عام و مشمول تمام بشر می‌شود بر موضوعات نیز اولویت دارد.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا با بیان این‌که دین و ارزش‌های ناشی از آن بیش از هر عامل دیگری در شخصیت دادن به افراد مؤثر است به آثار و وفاید دیندادری در حیات علمی و اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت:‌ درونی ساختن تعلیمات، ارائه تصویر دل انگیز و آرام‌بخش از پروردگار هستی و طرح الگوهای موفق به پیروان از خصیصه‌های اصلی دین است. /920/پ202/ص

ارسال نظرات