۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۹۰۲۰۴

گزارشی از دیدار اعضای شورای ادیان واتیکان با مراجع تقلید و علما

خبرگزاری رسا ـ شورای پاپی گفتگوی ادیان واتیکان در سفری یک‌روزه به شهر مقدس قم با برخی مراجع تقلید و علما دیدار و نشست های مشترکی را با برخی نهادهای حوزوی برگزار کردند.
ديدار هيئت کاتوليک با مراجع و علما در قم ديدار هيئت کاتوليک با مراجع و علما در قم ديدار هيئت کاتوليک با مراجع و علما در قم ديدار هيئت کاتوليک با مراجع و علما در قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شورای پاپی گفتگوی ادیان واتیکان به ریاست اسقف پاپ کاردینال ژان لویی توران، هیات همراه و همچنین سفیر واتیکان در جمهوری اسلامی ایران صبح پنج شنبه بیستم آبان ماه، در سفری یک روزه به شهر مقدس قم، با برخی از مراجع تقلید و علما دیدار و گفتگو کردند.

 تکیه بر مشترکات می تواند در تفاهم و گفت و گوی ادیان بسیار کارساز باشد

شورای پاپی گفتگوی ادیان واتیکان در نخستین برنامه خود در دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید حضور یافته و با وی دیدار و گفتگو کردند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار که از ساعت 30/9 روز پنج شنبه آغاز شد و حدود یک ساعت نیز به طول انجامید، به پرسش های هیات واتیکانی پاسخ داد و با ابراز خرسندی از حضور این هیات عالی رتبه در شهر قم تصریح کرد: من معتقدم به هر میزان این دیدار ها بیشتر شود سبب پیشرفت ادیان و مذاهب در دنیا خواهد شد.

این مرجع تقلید از تشکیل شورای ادیان واتیکان قدردانی کرد و با بیان این که بسیاری از سوء تفاهمات در دیدارها و گفت و گو ها حل می شود اظهار داشت: من به سهم خودم از موضعی که شورای پاپی در مقابل آتش زدن قرآن کریم گرفت، تشکر می کنم.

وی از دین به عنوان عامل مهم وحدت اقوام و ملل مختلف یاد کرد و ابراز داشت: دنیای امروز از نظر مرزهای سیاسی، اقوام و زبان ها، جدایی های بسیاری دارد و آنچه می تواند در میان اقوام اتحاد ایجاد کند ادیان و مذاهب است که تابع مرز، زمان و قومیت خاصی نیز نیست.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: خوشبختانه جهات مشترک بسیاری بین ادیان آسمانی وجود دارد و ما می توانیم بر اساس آن مردم جهان را به صلح و اتحاد دعوت کنیم.

اقدامات وهابیون را به پای اسلام نگذارید/ از اقدامات این گروه متنفریم

وی با اشاره به رواج مساله اسلام ستیزی در غرب و آمریکا، منشا این مساله را اقدامات افراطی وهابیون دانست و تاکید کرد: ما خودمان داریم با آنها شدیدا مبارزه می کنیم و معتقدیم آنها با این اعمال افراطی دارند آبروی اسلام را در دنیا می برند و به صلح جهانی لطمه می زنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه نباید تفکر یک عده اقلیت افراطی نتیجه اسلام ستیزی در غرب شود گفت: بنده چندین کتاب درباره مبارزه با خشونت اقلیت وهابیت نوشته ام و شاید هفته ای نباشد که در سخنرانی های خود به این موضوع اشاره نکنم و از علمای اسلام نخواهم که این اقدامات و جنایات را محکوم کنند.

وی تصریح کرد: تصور ما این است که دنیای امروز از سکولاریسم و مادی گرایی خسته شده و به ادیان و مذاهب تمایل پیدا کرده است و ما باید با استفاده از این شرایط، مسائل مشترک بین ادیان را گسترش دهیم و تبلیغ کنیم.

این مرجع تقلید ادامه داد: تفکر تکیه بر مشترکات می تواند بسیار کارساز و مهم و در تفاهم و گفت و گوی ادیان باشد و ما انتظار داریم شما هیات واتیکانی این مطالب را برای شاگردان و دانشجویان خود بیان کنید و پیام ما را به آنها برسانید که کار یک عده اقلیت افراطی را نباید به حساب اسلام و مسلمانان گذاشت.

وی بیان داشت: اسلام به صراحت از صلح، صفا و صمیمیت سخن می گوید، اما متاسفانه برخی از سیاسی ها بی میل نیستند که بین مذاهب و ادیان اختلاف بیندازند تا در سایه این امر به اهداف و مقاصد خود دست یابند.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: کار به جایی رسیده است که ساخت یک مناره مسجد در سوئیس به یک مساله اصلی تبدیل شده و کار به پارلمان و تصویب منع ساخت مناره کشیده شده است و همچنین در برخی کشورهای غربی کار به جایی رسیده است که اگر یک زن حجاب داشته باشد جور دیگری به او نگاه می کنند.

وی بیان داشت: در قم دانشگاهی به نام ادیان و مذاهب وجود دارد که حتی اساتید کرسی های مسیحیت و زرتشتی آن نیز از خود این ادیان هستند و ما امیدواریم در واتیکان نیز اساتید مسلمانی باشند که مباحث اسلامی را تدریس کنند و باید این مسائل توسعه پیدا کند.
توجه ادیان آسمانی به مشترکات ضروری است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: خوشبختانه بین ادیان آسمانی جهات مشترک زیادی است که ما می توانیم بر اساس آن جهات مشترک مردم جهان را به صلح و اتحاد دعوت کنیم.

 سیاستی که از مکاتب الهی سرچشمه نگیرد به انحراف منجر می شود 

شورای پاپی گفتگوی ادیان واتیکان در دومین برنامه کاری خود در سفر روز پنج شنبه به قم در ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری حضور یافته و با آیت الله محمد یزدی دبیر مجلس خبرگان رهبری و رییس جامعه مدرسین دیدار و گفتگو کردند.

آیت‌الله یزدی در این دیدار که حجج اسلام والمسملین عبداللهی و اسلامیان از اعضای خبرگان رهبری نیز در آن حضور داشتند، به تیین شرح وظایف و ماموریت های مجلس خبرگان رهبری پرداخت و نکاتی را در خصوص ساختارهای حکومتی و قوای نظام جمهوری اسلامی برای هیات واتیکانی تشریح کرد.

وی در ادامه سخنان خود جدایی ناپذیر بودن دین از سیاست را وجه تمایز اسلام با دیگر ادیان دانست و بیان داشت: آنچه ما از اسلام سراغ داریم این است که دین با سیاست یک مساله است، یعنی غیر از خداپرستی، تربیت روح و اشتغال، توجه به مسائل و امور روزانه مردم را یک اصل دینی می دانیم.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه سیاست ما عین دیانت ما است، گفت:‌ اگر سیاست که در زندگی اجتماعی انسان امری لازم و ضروری است، از مکاتب الهی سرچشمه نگیرد انحراف و غلط فراوان به همراه خواهد داشت چناچه دین اگر سیاست نداشته باشد تنها برای مسجد کنیسه و کلیسا است.

آیت‌الله یزدی، داشتن ایمان و اعتقاد و آشنایی به امور اداری و سیاسی جامعه را دو شرط مهم برای مدیران در نظام اسلامی ایران دانست و با تبیین وظایف و رسالت های مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی، نحوه انتخاب نمایندگان در این دو مجلس را کاملا آزاد و بر اساس آرای مردم عنوان کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری مهم‌ترین مجلس در نظام سیاسی ایران است و شرط اولیه اعضای آن اسلام‌شناسی و آشنایی با اداره امور کشور است گفت: انتخاب رهبر از میان مجتهدان رده اول کشور و مراقبت از روش های موجود به صورت مستمر و دائم از جمله وظایف اصلی مجلس خبرگان رهبری است.

رهبر انقلاب با جهان بینی خاص جمهوری اسلامی را مدیریت کرده اند

این استاد حوزه علمیه قم گفت: اعضای مجلس خبرگان رهبری اگر ایراد و مساله‌ای در کشور مشاهده کردند آن را با رهبری مطرح می کنند و طبق روش قانونی اگر رهبری ایرادات را پذیرفت، آن ایردات را اصلاح می کنند، در غیر این صورت باید اعضا را قانع کنند و و اگر گار به اقناع نرسید موضوع در مجلس خبرگان مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: بدین ترتیب جمهوری اسلامی ایران همواره در حالت آرامش به سر برده و می‌برد و مسائل و مشکلات داخلی خود را از طریق شخصیت‌‌های آشنا به مسائل سیاسی دینی حل و فصل می کند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: همانگونه که شما نیز مطلعید رهبر کنونی جمهوری اسلامی ایران یک مرجع تقلید، مجتهد، مدیر، مدبر و آشنا به همه امور و مسائل با جهان بینی خاص هستند و به خوبی نظام و کشور را اداره و مدیریت کرده اند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: سلام ما را به پاپ برسانید و به وی بگویید امیدواریم اسلام، مسیحیت و یهودیت به اهداف عالیه ابراهیمی آن گونه که خواست و صلاح ابراهیم بوده عمل کنند و بتوانیم در فرصتی مناسب تر به صورت خصوصی مباحث را مطرح کنیم. 

بشر بدون اخلاق نمی تواند زندگی کند

هیات شورای پاپی گفتگوی ادیان واتیکان در ادامه برنامه کاری خود که با حواشی جالبی نیز همراه بود، در دفتر حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی حضور یافته و با وی دیدار کردند.

حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، در دیدار با شورای پاپی ادیان واتیکان، با بیان اینکه دین تنها عاملی است که بشر را هدایت می کند گفت: بشر بدون اخلاق و بدون حقوق نمی تواند زندگی کند و هر یک از اخلاق و حقوق نیز داری مراتبی است.

وی با بیان اینکه بین هفت میلیارد بشر نقاط اشتراک فراوانی وجود دارد ابراز داشت: آنچه مهم است این است که این مبانی را باید از منابع مشترک گرفت، اگر دین باشد منبع مشترک هست اما اگر دین نباشد منبع مشترک هم نیست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در توضیح بیشتر این مطلب بیان داشت: به طور مثال مواد حقوقی مصوب سازمان ملل به استناد مبانی همچون عدالت، استقلال، امنیت، وفای به عهد، حرمت امانت، تحریم در خیانت است که آن مواد از این مبانی استخراج می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: در این مقطع بین هفت میلیارد نفر بشر روی کره زمین اختلافی نیست، بلکه اختلاف از این مرحله به بعد است، عدالت مفهوم آن روشن است، یعنی هر چیز در سر جای خود قرار گیرد، اما جای اشیا، اشخاص، اعمال، عقائد، اخلاق و حقوق کجاست؟ این اول اختلاف است.

وی با بیان اینکه آن کس که جهان و بشر را آفرید و بین آنها پیوند برقرار کرد خداوند تبارک و تعالی است و او حرف اول و آخر را می زند ادامه داد: اگر ما دین و آفریدگار جهان را پذیرفتیم این مبانی را از آن منابع می گیریم، چون منبع مشترک است مبانی نیز مشترک می شود و چون مبنا مشترک شد مواد حقوقی نیز مشترک می شود و آن گاه می توان به خوبی هفت میلیارد بشر را اداره کرد.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: اما اگر دین و اعتقاد به خدا پذیرفته نشد، این مبانی را از فرهنگ ها، رسومات، آداب، عادات و سلائق می گیرند و آنکه زور و اسلحه و زر دست اوست، این مبانی را از منابع خودپسند می گیرد و مبانی می سازد که با سلیقه او سازگار است، مواردی را استخراج می کند که با این مبانی هماهنگ باشد.

وی تاکید کرد: در این صورت روزی اگر منافع او در خطر بود یا دستور می دهد، یا ساکت است و دهان و چشم خود را می بندد و قرآن را می سوزانند و او نیز ساکت است؛ اگر روزی انجیل و تورات را هم بسوزانند بازهم او ساکت خواهد بود و چیزی نخواهد گفت؛ چرا چون منبع ندارد و حقوق بشر حقوقی علمی نیست یعنی اگر بخواهیم به یک فیلسوف ارائه کنید نمی پذیرد، یک نخبه درس خوان نمی پذیرد، بنا بر این چاره ای نیست جز این که خود را بشناسیم و بسازیم و بدانیم که آنکه جهان را آفرید و پیوند را خلق کرد، به ما دستور داد که نه ستم کن و نه ستم بپذیر.

شخصیت های علمی مسیحیت، کشتارها و جنایات را محکوم و قرآن کریم را مقدس بدانند

مفسر قرآن کریم گفت: ممکن است کسی دین را نپذیرد ولی او حق انسانیت دارد، همین دین فتوا داده است که ستم و ظلم حتی نسبت به حیوانات و مار و عقرب تا مادامی که در صدد نیش زدن به انسان نباشند حرام است، این فتوای اسلام است.

وی با اشاره به شرایط کشورهایی همچون عراق، افغانستان و پاکستان خطاب به هیات واتیکانی اظهار داشت: شما الان میهمان جمهوری اسلامی هستید که در مرزهای شرقی وضعیت افغانستان و پاکستان آن گونه و هر روز کشتار است، از طرف غرب نیز هر روز در کشور عراق ترور و کشتار است، خاورمیانه را دور بزنید هر روز آدمکشی است.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: این آمریکا از آن طرف آب چه می کند؟ توقع ما از شخصیت های علمی مسیحی به ویژه جناب پاپ اعظم این است که زبان خود را باز و این ظلم ها، کشتارها و آتش سوزی ها و آتش بیاری های منطقه خاورمیانه را محکوم و شرایط را آرام کنند و افزون بر محکوم کردن کار ننگین آتش زدن قرآن کریم، این کتاب آسمانی را همچون انجیل و تورات مقدس بدانند.

روایتی از سفری کوتاه به واتیکان و اهدا وصیتنامه امام خمینی به پاپ

وی بیان داشت: بنده 21 سال قبل مسافرتی کوتاه به واتیکان داشتم که جناب پاپ نیز زنده بود، در نخستین برخوردم با وی وصیت نامه سیاسی و الهی امام خمینی(ره) را به وی اهدا کردم، اگر شما الان خدمت ایشان رسیدید مراتب احترام و سلام ما را خدمت ایشان برسانید و به آن وصیت نامه که مسائل و معارف زیادی دارد توجه کنید.

وی با بیان اینکه ما تا عالمانه سخن نگوییم به صورت مکتب در نمی آید گفت: تا این مطالب به صورت مکتب در نیامد، دانشگاه نمی پذیرد، وقتی هم که دانشگاه نپذیرفت، جامعه نمی پذیرد، زیرا جامعه را علم اداره می کند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه آسیب جامعه در این است که خیال می کند علم غیر از دین است و دین کاری به علم ندارد ابراز داشت: به طور مثال می گویند زمین شناسی، ستاره شناسی که دینی و غیر دینی ندارد، می گویند مؤمن و ملحد هر دو می توانند ریاضی دان و زمین شناس، فیزیک دان و پزشک باشند.

وی بیان داشت: این مغالطه از اینجا پیدا شد که اینها دین را مثله و تکه تکه کردند، اعضا و جوارح آن را بریدند و دین را ناشناخته معرفی کردند، به عنوان مثال چندین سال قبل همایشی درباره رابطه علم و دین در یکی از کشورهای آسیایی برگزار شده بود که مسؤول اصلی آن همایش با مقدمه چینی های فراوان طوری علوم را تفسیر کرده و وانمود کرد که فرقی بین علم و صنعت دینی و غیر دینی وجود ندارد و همه هم در آن همایش برای او کف زدند.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: این سخن در اثر شبیخون و غارت کردن سرمایه های عمل است، سرّ غارتگری آنها نیز این است که صنعت مونتاژ طبیعت است و یک صنعتگر چیزی از خود ندارد و گوشه ای از طبیعت را با گوشه ای دیگر مونتاژ می کند و می شود دوچرخه، هواپیما و سفینه فضا نوردی و امثال اینها.

چیزی در عالم به معنای علوم طبیعی نداریم، هر آنچه هست الهی است

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: ما چیزی در عالم به معنای علوم طبیعی و طبیعیات نداریم، چون خدا بشر، جهان و پیوند را آفرید، پس هر آنچه در جهان هستی وجود دارد خلقت اوست، یک مخلوقی مثل انسان با اندیشه و علمی که او هم مخلوق خداست، دارد خلقت شناسی می کند یعنی یک زمین شناس، اگر این باشد و خائن نباشد می گوید من که مخلوق خدا هستم و دارم کار خدا را شرح و تفسیر می کنم.

وی افزود: معلوم است شما و مسیحی واتیکان که انجیل و تورات را تفسیر می کنید آیا کار شما دینی است یا نه؟ چرا کار شما دینی است چون گفتار خدا را شرح می کنید و می گویید خدا چنین و چنان گفت اما آن دانشمند زمین شناس می گوید خدا چنین کرد، چطور شما دینی شدید و او دینی نیست؟

غارت گران همچون غارت غزه و فلسطین، علم را هم غارت و مثله کرده اند

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه ما دانشگاهی و دانشی غیر از دینی نداریم تصریح کرد: این غارت گران همانطور که فلسطین و غزه و کل نظام را غارت کردند، لاشه علم را به دانشگاه ها دادند.

وی اظهار داشت: لاشه علم و دانش که دینی نیست، بنابر این اگر بخواهیم علم راستین داشته باشیم، - چه اینکه داریم- غیر از دینی نخواهد بود، اگر این مکتب به دانشگاه های ما راه پیدا کند دانش می شود دینی، وقتی اینگونه شد، دانشگاه اسلامی می شود و وقتی دانشگاه اسلامی شد، جامعه اسلامی و دینی می شود.

نصایح اخلاقی بدون پشتوانه علمی قدرت ظهور در مجامع جهانی را ندارد

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه نصایح اخلاقی بدون پشتوانه علمی در مجامع جهانی قدرت ظهور ندارد تصریح کرد: اخلاق قرارداد نیست، اخلاق راز زندگی دنیا به تنهایی نیست.

وی ابراز داشت: اخلاق راز این است که ما بفهمیم در یک مصاف سنگین ماییم و مرگ، آنچه مشکل جامعه کنونی است این است که اینها فکر می کنند در مصاف انسان با مرگ، مرگ پیروز است و انسان می میرد و می پوسد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: دین مطلب تازه ای دارد و آن این است که انسان در مصاف با مرگ پیروز است، مرگ را می میراند و می ماند، مرگ می میرد و ما ابدی خواهیم بود.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: برای ابدیت، فکر ابدی و کار ابدی لازم است و تا این مهم عملی نشود موعظه اخلاقی عوامانه خواهد بود و با عوامی نمی شود جامعه را اداره کرد.

وی با بیان اینکه دین فلسفه اسلامی می خواهد ادامه داد: دین تجرد روح می خواهد، ابدیت انسان می خواهد، اگر انسان موجودی ابدی است ما هرگز از بین نخواهیم رفت و همیشه هستیم که هستیم.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: ما تا مادامی که هستیم نیاز به پوشاک، خوراک، مسکن و امثال اینها داریم، اینها نیازهای بشر است، اگر روح هم باشد نیازهای خاص خود را خواهد داشت، ما در دنیا نیازها را با دو عامل از بین می بریم یا با ضوابط و یا روابط.

وی تاکید کرد: ما اگر به خوراک، پوشاک و امثال آن نیازمندیم یا با ضوابط و یا با روابط، یا با رابطه قومی، حزبی و خانوادگی این نیازها را رفع می کنیم، زیرا خاصیت دنیا این است یا رابطه یا ضابطه.

مفسر قرآن کریم گفت: وقتی انسان از دنیا رفت نه ضابطه ای در کار است و نه رابطه ای، ماییم و احتیاجاتمان، تا زنده ایم باید توشه تهیه کنیم تا ابدیت خود را با آن تامین نماییم، این سخن انبیای ابراهیمی، وجود مبارک خلیل خدا، موسی کلیم و عیسای مسیح و حضرت رسول گرامی اسلام است که سلام خدا بر همه آنها باد.

حضرت آیت الله جوادی آملی خطاب به این هیات واتیکانی تاکید کرد: امیدوارم با دست پر از جمهوری اسلامی ایران به غرب عموما، به ایتالیا خصوصا و به واتیکان بالاخص با احترام بازگردید و مراتب ادب و سلام ما را به جناب پاپ اعظم ابلاغ کنید.

حضور در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

بعد از اتمام این دیدار که در ساختمان پژوهشکده علوم وحیانی معارج واقع در بلوار عمار یاسر قم برگزار شد، شورای پاپی گفتگوی ادیان واتیکان با حضور در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حجت الاسلام والمسلمین ربانی و مبلغی رییس و معاون پژوهشی این مرکز علمی نشست مشترکی را برگزار کردند و به بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل مختلف جهان اسلام و سایر ادیان آسمانی پرداختند.

حاکمیت نظام مادی گرای سلطه، از جمله بحران‌هایی است که بر جهان سایه افکنده است

حجت الاسلام سید حسن ربانی رییس دفتر تبلیغات اسلامی در این دیدار خاطرنشان کرد: متاسفانه حاکمیت نظام مادی گرای سلطه، یکی از بحران‌هایی است که امروز بر جهان سایه افکنده و اجازه نمی‌دهد ارزش‌های الهی به خوبی بر جامعه و بشریت حاکم شود.

وی گفت: متاسفانه امروز خیلی از مردم دنیا به خاطر جهل با آموزه‌های دینی آنگونه که باید آشنایی ندارند و حتی گروهی از پیروان ادیان از آموزه‌های دینی و اهداف پیامبران خود نیز آگاه نیستند.

حجت الاسلام ربانی یادآورشد: گاهی تعصب جاهلانه برخی از پیروان ادیان و عالمان دینی که مدعی پیروی از ادیان هستند باعث بحران خواهد شد این مشکلات از طریق برگزاری جلسات مشترک و گفت و گو حل شدنی است.

بشریت بیش از هر زمانی به آرمان و اهداف انبیا الهی نیاز دارد

رییس دفتر تبلیغات اسلامی همچنین جسارت به ساحت مقدس قرآن کریم در آمریکا توسط یک کشیش افراطی را مورد سرزنش قرار داد و گفت: چنین حرکت نادرستی نیز باعث ایجاد بدبینی و بحران خواهد شد.

حجت الاسلام ربانی همچنین گفت: پیروان ادیان الهی به تبعیت از انبیاء الهی، مجاهدت و راه سختی را در پیش دارند، بشریت بیش از هر زمانی نیازمند آرمان ها و اهداف بلند انبیای الهی است و همه ما باید برای تحقق این آرمان‌ها باید بکوشیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اهمیت گفت و گوی میان ادیان گفت: اسلام و قرآن کریم به ما چنین آموخته است که انبیای الهی را جدا نبینیم، همه انبیای الهی برای تحقق اهداف مشخصی از جمله اقامه عدل، نفی ظلم و ستم وسعادت بشریت آمدند، ما چنین نگاهی را از اسلام فراگرفته‌ایم و در عمل نیز آن را دنبال خواهیم کرد.

قرآن اولین کتاب آسمانی دعوت کننده ادیان به گفت و گو

حجت الاسلام ربانی اظهار داشت: ما پیروان ادیان الهی را در یک مسیر می‌بینیم و قران کریم اولین کتاب آسمانی است که ما را به گفت و گوی میان ادیان دعوت کرده است.

اتحاد و همگرایی صاحبان ادیان، برای مقابله با تهدیدات ضروری است

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رییس مرکز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در این نشست مشترک، اتحاد و همگرایی صاحبان و پیروان ادیان را برای مقابله با تهدیدات ضروری دانست و گفت: دین نیازمند کمک انسان‌ها نیست بلکه انسان ها نیازمند دین می‌باشند، بنابراین گفت و گو میان ادیان به رفع مشکلات و چالش‌های میان بشریت منجر خواهد شد.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: فطرت ضامن بقای انسان‌هاست و انسانیت، فطرت و دین نیز با هم گره خورده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: در قرآن کریم سخن از یک جبهه متحد ادیان به میان آمده است، بر اساس آموزه‌های این کتاب آسمانی ضرورت حفظ اماکن عبادی اهل کتاب حتی یهود و نصرانی نیز لازم است.

تحت تاثیر سخنان آیت الله مکارم شیرازی قرار گرفتم

کاردینال ژان لویی توران رییس شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان با قدردانی از توجه و استقبال مراجع تقلید و علما و پذیرش این هیات عالیرتبه واتیکان، خرسندی خود را از سفر به شهر مقدس قم و دیدار با مراجع تقلید و علما اعلام کرد.

شهر قم با وجهه معنوی و ارزشی در دنیا شناخته شده است

وی با بیان اینکه شهر قم در دنیا به وجهه معنوی و ارزشی و روحانی شناخته شده است اظهار داشت: بنده اولین بار است که به این شهر سفر می کنم و از این بابت نیز بسیار خرسند و خوشحال هستم.

رییس شورای گفت‌وگوی ادیان واتیکان با اشاره به بخش هایی از سخنان حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: من بسیار تحت تاثیر سخنان این شخصیت قرار گرفتم و سخنان وی به گونه ای بود که انگار در جلسات ما حضور داشته است.

وی در دیدار با حضرت آیت الله مکارم شیرازی خطاب به این مرجع تقلید گفت: شما در مورد دنیای سکولاریزه‌ای صحبت کردید که کم کم خدا را پیدا می‌کند و ما نباید در این خصوص تعجب کنیم، زیرا بشر تنها مخلوقی است که پرسش می کند و از خود نیز سؤال می‌کند.

برخی از جوانان وارثان فاقد میراث هستند

اسقف کاردینال با بیان اینکه جایگاه جوانان در این دنیا بسیار مهم است اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از جوانان وارثینی بدون میراث هستند و الگویی برای زندگی فردی و اجتماعی خود ندارند.

وی تاکید کرد: خانواده برای مسیحیان و مسلمانان ارزش مهم و الگوی اصلی برای انتقال ارزش‌ها است و ما در گفت‌وگوهای بین ادیان مختلف متوجه این موضوع شدیم که طرف صحبت ما کسانی باشند که درک عمیقی از هویت خودشان داشته باشند.

رییس شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان خاطرنشان کرد: در حالت ابهام نمی توان گفت و گو کرد، ما اگر به اعتقادات خودمان باقی بمانیم و بتوانیم آنها را انتقال دهیم، می‌توانیم به مرور دنیا را نیز تغییر دهیم.

رییس شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان تاکید کرد: با وجود این گونه اقدامات افراطی عده ای در اسلام، ما باید به گفت و گوهای خود ادامه دهیم و در این راستا تلاش کنیم.

وی افزود: مقامات روحانی مسلمان نیز باید توجه خاصی برای تربیت روحانی و مذهبی جوانان داشته باشند، ما باید دست به دست همه داده و با هم متحد باشیم و از اینکه دین مترادف ترس باشد جلوگیری کنیم.

رییس شورای گفت‌وگوی ادیان واتیکان بیان داشت: واژه دین باید مترادف صلح، محبت، عدالت و صفا و صمیمیت باشد و اگر ما در این راستا گام برداریم، توانسته ایم در راه مشیت و اراده الهی گام برداریم.

علت مقابله با حجاب و منع ساخت مناره در غرب عدم آگاهی و برخوردهای افراطی است

کاردینال ژان لویی توران در خصوص سخنان حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی درباره منع ساخت مناره مسجد در کشور سوئیس و ممنوعیت حجاب در برخی کشورهای غربی، عدم آگاهی و برخوردهای افراطی را از جمله عوامل منجر به این کار دانست.

وی اضافه کرد: همه این مسائل را با گفت‌وگو و آگاه ساختن افراد نا آگاه می توان حل کرد، ما باید همیشه نگاه و توجه مان به جلو باشد و متوجه باشیم که همه جزو یک خانواده و برادر هستیم.

گفت و گوی ادیان با مذاکرات سیاسی متفاوت است

ژان لویی توران کاردینال رییس شورای پاپی گفت و گوی ادیان واتیکان همچنین در نشست مشترک با رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و رییس و مدیران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: ما به کسانی نگاه می‌کنیم که مانند ما فکر نمی‌کنند، در مرحله اول باید کشف کنیم که این افراد چه کسانی هستند و چه عواملی باعث شده که از ما جدا شوند.

وی با بیان اینکه گفت و گوی ادیان با مذاکرات سیاسی متفاوت است تصریح کرد: آنچه که ما را از هم جدا کرده را باید کشف کنیم. و آنها را در خدمت خیر و سعادت جامعه قرار دهیم.

توران کاردینال ادامه داد: باید چالش‌هایی که امروز برای گفت و گوی سازنده میان پیروان ادیان مانع ایجاد می کنند با تلاش و همکاری همدیگر برطرف شود.

وی اظهار داشت: مهمترین چالش میان ادیان مساله هویت است و اینکه ما خود را به خوبی بشناسیم و بدانیم به عنوان یک فرد با ایمان‌، خداوند ما چیست وچه وظیفه‌ای داریم بسیار مهم است.

تشریح اهداف سفر هیات واتیکانی به قم

حجت الاسلام محمد حسین مظفری رییس مرکز گفت و گوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در حاشیه این دیدارها، ضمن معرفی هیات اعزامی واتیکان به شهر قم، اهداف سفر این گروه را تشریح کرد و گفت: مرکز گفت و گوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سال ها قبل گفت و گوها و رایزنی هایی را با واتیکان آغاز کرده است.

وی ابراز داشت: این گفت و گوها بر اساس دوره هایی دو ساله در تهران و واتیکان برگزار می شود و هفتیمن دوره آن نیز در شهر تهران برگزار شد.

گفتنی است این هیات عالیرتبه واتیکان که به منظور شرکت در هفتمین دوره گفت و گوهای ادیان که به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور در تهران برگزار شد به کشورمان سفر کرده بودند، در سفر یک روزه خود به قم از دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی نیز بازدید وبا مسؤولان این دانشگاه دیدار و گفت و گو کردند. /924/ز501/ص

ارسال نظرات