۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۹۰۳۴۹
امام جمعه بابل:

بی عفتی سقوط و نابودی جوامع را فراهم می کند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل عفاف و حجاب را مهم ترین مسأله در جامعه اسلامی دانست و گفت: جامعه ای که از عفت به دور باشد، سقوط و نابودی آن حتمی است.
امام جمعه بابل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل، امروز در ادامه سلسله مباحث عفاف و حجاب در جامعه، ازعفت به عنوان یکی از تدابیر مهم دین یاد کرد و گفت: دین مبین اسلام، عفت را از ضروری ترین مسائل جامعه انسانی در قالب فردی و اجتماعی می داند.

وی به مسأله عفاف در پوشش اشاره کرد و با بیان این که باید عفاف را در جامعه گسترش و فرزندان خود را عفیف پرورش دهیم، افزود: نحوه  گسترش عفاف حیاتی ترین موضوع یک جامعه است که در این رابطه آیات قرآن و روایات فراوانی وجود دارد.

امام جمعه بابل با اشاره به این که عفت یک حالت نفسانی و صفتی در درون انسان است، ادامه داد: راغب اصفهانی(ره) در مفردات از عفت به عنوان صفت و حالتی نام برد که اجازه غلبه شهوت را به انسان نمی دهد و اگر این صفت در انسان به وجود آید نمی گذارد که شهوات در انسان طغیان کند و سرازیر شود و انسان را به هلاکت برساند.

حجت الاسلام روحانی با بیان این که صفات در درون انسان قابل پرورش هستند و صفت عفت از جمله صفات فطری انسان است و خدای متعال ریشه و بنای عفت را در درون انسان ها قرار داده است، ادامه داد: در قرآن آمده است، زمانی که آدم و حوا که به آن درخت ممنوعه نزدیک شدند و از میوه آن خورند ناگهان لباس و پوشش آن ها فرو ریخت و مواضعی در بدن آن ها که به عورت انسان تعبیر می شود نمایان شد و آنها بلافاصله شروع کردند تا با برگ های درختان خود را بپوشانند و این آیه نشان از آن است که مسأله عفت و پوشش امری فطری برای بشر است و انسان فطرتاً می خواهد که مواضع بدن خود را از نگاه افراد دیگر بپوشاند، اما این امر فطری نیز خود نیاز به پرورش دارد که تربیت از مقوله پرورش است، پرورش آن اموری است که خداوند در آحاد انسان ها قرار داد و بذر آن را در وجود ما قرار داده است و ما موظفیم آن را آبیاری کنیم و با پرورش مناسب آن را برویانیم و این وظیفه ما در عرصه تربیت است.

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل اضافه کرد: شهید مطهری(ره ) این تعبیر را به کار می برد که مربی مانند باغبان است، همان گونه که یک باغبان یک نهال کوچک را پرورش می دهد و زمینه رو یش آن را فراهم می کند، مربیان در جامعه نیز وظیفه ای به مانند باغبان دارند که از جمله بذر های در درون انسان بذر عفاف است، این حالت خویشتن داری در درون فرزندان ما و در دل و نهان دختران و پسران ما وجود دارد و ما موظفیم این بذر را آبیاری و با روش های مختلف این بذر را برویانیم و ثمرات و گل های زیبای آن را در همه مصادیق عفاف از جمله عفت در اندیشه، عفت در کلام، عفت در نگاه، عفت در دامن و عفت در معاشرت در فرزندان مان به معرض ظهور بگذاریم.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به این که امکان آن وجود دارد که با روش های غلط این امر را در درون فرزندان خود کور کنیم و اجازه رشد به او ندهیم، ادامه داد: بر اساس برخی از روایات، عفت از طریق وراثت نیز قابل انتقال است و مانند خصوصیات و ویژگی های دیگر می تواند از پدر و مادر به فرزندان منتقل شود اما در عین حال چون عفت یک امر فردی است مربیان موظف اند که آن را برویانند.

امام جمعه بابل با بیان این که خانواده باید اولین روش های تربیت را در فرزندان فراهم کند، گفت: نقش پدر و مادر در بارور کردن این بستر در فرزندان بسیار مهم است و خداوند متعال در قرآن می فرماید که زمانی که مریم بنت عمران خواست که فرزند خود را به دنیا بیآورد از مردم فاصله گرفت تا در تنهایی و خلوت به دنیا بیاورد همراه این کودک وارد بنی اسراییل شد، مردم نگاه کردند که این بانویی که شوهر نداشت فرزندی به دنیا آورد. مردم بنی اسراییل نمی دانستند از چه راهی این مادر فرزند به دنیا آورد. از روی جهل او را متهم به عمل ناشایست کردند. قرآن از زبان مردم بنی اسراییل نقل می کند که اینها به مریم(س) گفتند که ای مریم تو کار زشت و بدی انجام داده ای که فرند بدون پدر به دنیا آوردی؟ پدرت که مرد خوبی بود. مرد آلوده ای نبود مادرت هم زنی نبود که رفتار زشتی از او سراغ داشته باشیم. با آن پدر شریف و آن مادر ارزشمند بسیار جای تعجب است که دختر اینگونه فرزندی به دنیا بیاورد. اگر چه بعدها متوجه شدند که این یک امر الهی است.، دامن مریم فرزند عمران پاک ترین دامن است و خداوند اراده فرمود که این فرزند بدون پدر متولد بشود و این نگاه بنی اسراییل این مطلب را بیان می کند که عفت در دختر و پسر برخواسته از عفاف از ناحیه پدر و مادر است.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به این که این پدر و مادر هستند که باورهای فرزند را منحرف می کنند و زمینه نطفه این انحراف را در اولین گام در فرزند بوجود می آورند، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرمودند که خوشا به حال آن فرزندی که مادرش عفیف است، چون این مادر و پدر عفیف رفتارهایی انجام می دهد که این عفت را به فرزندان منتقل می کند و لازم نیست باید و نباید بکند.
 
وی از جمله جلوه های عفت، را عفت در خانواده ها معرفی کرد و بیان داشت: قرآن سفارش اکید می کنند، پدر و مادر در خانواده در مقابل فرزندانشان باید عفیف باشند./950/پ201/الف
ارسال نظرات