۲۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۹۰۷۰۸
استاد حوزه علمیه قم:

حوزه‌های علمیه برای تبیین و تقویت انگیزه طلبگی برنامه‌ریزی کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم اظهار داشت: ایجاد انگیزه‌های قوی در طلاب حوزه های علمیه ضروری است و حوزه‌های علمیه نباید به شیوه های تقویت انگیزه طلبگی کم توجه باشند.
حسن عرفان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسن عرفان، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، با حضور در دومین نشست هم اندیشی مدیران مدارس حوزه علمیه قم که روز گذشته در مشهد برگزار شد، به شیوه‌های تقویت انگیزه طلبگی پرداخت و تفاوت های انگیزه های قوی و ضعیف طلاب را بیان کرد و گفت: انگیزه های ضعیف، بهانه ساز و انگیزه های قوی بهانه سوز هستند.

وی افزود: انگیزه های ضعیف با کوچک ترین مزاحمت دچار انحراف می شوند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم، همچنین ایجاد رقابت، لذت فهم و سیره شناسی در شیوه ها و ایجاد انگیزه های قوی در طلاب حوزه های علمیه را تأثیرگذار دانست و به تشریح، تدوین و تبیین شیوه های ایجاد انگیزه در طلاب پرداخت.

شیوه های تنبیهی

حجت الاسلام عرفان، با بیان اینکه خدای تعالی برای ایجاد انگیزه عبودیت، اطاعت، تقوی و رشد، شیوه های تنبیهی را برگزیده است، عنوان کرد: خداوند شیوه هایی همانند جهنم، انواع عذاب ها، محرومیت ها، اخراج ها، هبوط ها و کیفر های دنیوی و اخروی که در روایات ذکر شده است، را برای تنبیه بندگان گنهکار تدوین و تبیین کرده است.

وی به آیه «انا نخاف من ربنا یوما عبوسا قمطریرا » اشاره کرد و گفت: اهل بیت (ع) پس از سه روز روزه داری بیان می کنند، «ما از پرودگار خود می ترسیم در روزی که آن روز عبوس، سخت و هولناک است».

این پژوهشگر حوزه علمیه قم ادامه داد: باید این شیوه های تنبیهی و گفتار ها در حوز های علمیه کارشناسی شده و به صورت متون درسی تدوین شود.

شیوه های تشویقی

وی با عنوان اینکه شیوه های تشویقی باید کار آمد باشد، تصریح کرد: اسلام برای این شیوه ها انواع مختلفی را ذکر کرده و درجات مختلفی را برای افراد در نظر می گیرد. خداوند متعال می فرماید«والذین اوتوا العلم درجات»، بنابراین باید در حوزه ها از شیوه های تشویقی کارآمد موجود در آیات و روایات استفاده کرد.

ارزش شناسی

حجت الاسلام عرفان، تبیین ارزش علم و تحصیل را برای طلبه ها ضروری دانست و خاطر نشان کرد: نیازهای بشر به سه نوع واقعی همچون نیاز به غذا‌، کاذب همچون مُد پاسخ به نیاز کاذب است که مقوله قناعت و زهد برای پاسخ به نیازهای کاذب است، و پنهان همچون نیاز به معنویت و آرامش‌ دسته بندی می‌شوند.

توسل و خواستن از خدای تعالی

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که آیت الله بهاء الدینی (ره) می فرمایند‌«باید برای تربیت مبدأ میل عوض شود»، در مثالی بیان داشت: علامه طباطبایی (ره) ذکر می کنند که در دوران تحصیل چهار سال علاقه به درس نداشتم و هیچ نمی فهمیدم پس از مدتی از جانب خدای تعالی عنایتی شد و تمایل به درس خواندن پیدا کردم؛ بنا براین باید روحیه توسل و مددجویی از خداوند متعال در حوزه ها ایجاد شود.

حس کنجکاوی

حجت الاسلام عرفان، حس کنجکاوی را در بشر فراگیر دانست و با بیان اینکه این حس نیاز به تحریک دارد، افزود: این حس را خداوند متعال در قرآن به ما آموخته است و برای مخاطبان خود ایجاد سؤال می کند و هیچ صفحه ای از قرآن نیست که در آن سؤالی (ادات استفهام یا به اشکال دیگر )بیان نشده باشد.

مقبولیت اجتماعی

وی بالا بردن جایگاه طلبه‌ها در اجتماع را برای ایجاد انگیزه در طلاب تأثیرگذار ارزیابی کرد و تصریح کرد: بالا بردن جایگاه اجتماعی طلاب در جامعه باید توسط تمام نهاد ها صورت گیرد./968/پ201/س
ارسال نظرات