۱۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۹۲۲۱۳
حجت الاسلام ادیب یزدی:

مجلسی که در آن از انقلاب وشهدا و رهبری صحبت نشود مجلس اغیار است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجتمع فرهنگی مسجد بلال صداوسیما با تأکید بر ضرورت تبیین مسائل سیاسی روز در مجالس عزاداری گفت: سیاست در سیره امام حسین(ع) جایگاه جدی دارد به طوری که تا آخرین لحظه در پی ایجاد اسباب بصیرت بینی در مردم و شناسایی جریانات روز و چرایی قیامشان به مردم هستند.
2/ حجت الاسلام اديب يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرتضی ادیب یزدی، رییس مجتمع فرهنگی مسجد بلال صداوسیما روز گذشته در دومین روز از همایش بزرگ روحانیان و مبلغان اعزامی ماه محرم با عنوان «طلایه داران هدایت»، به بررسی سیره تبلیغی امام حسین(ع) پرداخت و گفت: حسین(ع) دریای بیکرانی از فضایل است که با اینکه 1370 سال است از فضایل و مناقب ایشان بحث می شود اما هنوز بسیاری از فضایل ایشان پنهان مانده و بیان نشده است.

وی افزود: قیام عاشورا حرکتی بود که در رأس آن، امام معصوم قرار داشت به عنوان انسان کامل که انچه از وجودش صادر می شود اعم از قول وفعل، جوامع الکلم است، در روز عاشورا از لحظه آغاز نبرد مراتبی از بندگی از امام حسین(ع) سر زد که تا ابد مدرس آیات است و می توان درس های عمیقی از ان گرفت.

حجت الاسلام ادیب یزدی تصریح کرد: عمده معارف عاشورایی، انقلابی است که درون خود انسان باید حاصل شود معارف عاشورایی ازطریق طهارت نفس و ارتباط باطن با عالم بالا، دریا دریا و از مطالعه کتب، قطره قطره حاصل می شود از این رو باید با امام حسین(ع) ارتباط قلبی برقرار کرد و به واقع شریک غم ایشان شد و در مصایبشان سوخت چرا که نفس شیعه با نفس امام متحد است.

وی خطاب به مبلغان اظهارد اشت: مردم منتظر دریفات معارف اصلی عاشورا از سوی شما هستند لذا کاری سنگین اما شیرین پیش رو دارید.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: واقعه عاشورا چند ساعت بیشتر نبود اما در این مدت کوتاه تمام مراتب اخلاق از وجود سیدالشهداء(ع) سر زد و به اوج تجلی رسید، اینکه تک تک حالات امام در عاشورا برای چه بود همه جای بحث وبررسی دارد.

وی با شاره به قدرت بیدارگری قیام عاشورا گفت: قیام عاشورا، جهان و جهانیان را بیدار کرد لذا در مجلس عزاداری امام حسین(ع) شاهد تحولات بزرگی در حضار هستیم .

حجت الاسلام ادیب یزدی ابراز داشت: در مجامع اخلاقی، پس از یقظه و بیدرای، توبه مطرح شده است؛ توجه داشته باشید توبه در مقابل گناه نیستر بلکه توبه از وظایف عبودیت است و قران می فرماید هرکس توبه نکند در شمار ستمکاران است از این رو پیامبر و ائمه اطهار(ع) هم توبه می کردند اما توبه آن ها توبه عبودیت و بندگی بود.

وی با بیان اینکه کربلا دریای شگفتی است اظهار داشت: ذکر امام در عاشورا «انالله و انا الیه راجعون بود» باید دید چه سری در این ذکر نهفته است که امام با تکرار آن نیرو می گرفت.

این خطیب رجسته در ادامه به جریان شناسی سیاسی عاشورا پرداخت وگفت: سیاست در سیره امام حسین(ع) جایگاه جدی دارد به طوری که تا آخرین لحظه در پی ایجاد اسباب بصیرت بینی در مردم هستند ومی خواهند یادآوری کنند که فلسفه قیامشان چیست.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) تا اخرین لحظه بر بیداری مردم و شناساندن جریانات سیاسی روز به آنان امید داشتند افزود: اشتباهی که برخی می کنند این است که معتقدند نباید در خطابه های عاشورایی وارد جریانات سیاسی شد و همان سوز و حال اشک کافی است، در حالی که این عزاداری ابتر و بلافایده است.

حجت الاسلام ادیب یزدی تأکید کرد: تعین و خروجی عزاداری باید ملموس باشد و آن این است که حسین و یزید زمان به مردم شناسانده شوند، پیام کربلا زنده ترین وبه روز ترین سخن است به شرط اینکه بتوانیم مصادیق آن را خصوصا در این روزگار فتنه و غربت ولایت بشناسیم و بشناسانیم.

وی با اشاره به اینکه مجلسی که در ان از انقلاب وشهدا و رهبری صحبت نشود مجلس اغیار است ادامه داد: مگر دشمن ما را رها کرده و دست از دشمنی برداشته است که ما آسوده باشیم؟ ان ها روزبه روز بر انسجام و عداوت خود می افزایند لذا معنا ندارد ما که سربازان ولایت هستیم از انقلاب حرف نزنیم. باید قدر نعمت دانست، دشمن درپی فتنه گری واختلاف افکنی است.

حجت الاسلام ادیب یزدی با بیان اینکه مبلغ واقعی کسی است که مردم را متحول و آماده حضور در رکاب ولایت می کند، خاطرنشان کرد: مردم باید با حقیقت و تجلی ولایت که امروز در رهبر معظم انقلاب متجلی است، آشنا شوند، روحانی باید روی مردم تأثیرگذار بوده و شاکله و محورهای تبلیغی اش شکل گرفته باشد نه اینکه تابعی از متغیرهای اطراف باشد.

رییس مجمع فرهنگی مسجد بلال صداوسیما یادآور شد: اگر یاران امام حسین(ع) به موقع می رسیدند جریان کربلا عوض می شد، تجربه های تلخ تاریخی در کربلا را باید به مردم گفت تا به موقع در محضر رهبر و انقلاب باشند، همچون نهم دیماه سال گذشته که حضور به موقع مردم برکات خود را نشان داد.

وی در پایان بر ضرورت اتمام سخنرانی ها با ذکر توسل تأکید کرد وگفت: تمام شرف ما در روضه و توسل به اهل بیت(ع) به منزله امضای پای منبر است. ./930/پ201/ص
ارسال نظرات