۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۹۳۰۰۷
آیت الله استادی:

انحراف از مسیر ترسیم شده توسط پیامبر، مشکلات زیادی را گریبانگیر مسلمانان کرد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،‌ عمده مشکلات امت اسلام را ناشی از انحراف از مسیر ترسیم شده توسط پیامبر گرامی اسلام دانست و هدف قیام ابی عبدالله الحسین(ع) را جلوگیری از انحراف در دین عنوان کرد.
  آيت الله استادي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در هفتمین شب از ماه محرم الحرام در جمع عزاداران حسینی حرم مطهر حضرت معصومه(س)، به تبیین فلسفه قیام ابا عبدالله الحسین(ع) پرداخت و بیان داشت: اگر حوادث بعد از رسول الله بوجود نیامده بود، همان مسیر ادامه می یافت و مسلمانان به این اندازه مشکل نداشتند.

وی بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام در زمان ها و مکان های مختلف امام علی و اهل بیت(ع) را معرفی کرده بودند، اما متاسفانه از مسیر ترسیم شده توسط ایشان انحراف بوجود آمد.

آیت الله استادی با اشاره به روایاتی تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام فرمود: علی مع الحق و الحق مع علی، ایشان مسیر را ترسیم کردند و فرمودند بعد از من علی وصی و جانشین من است و مردم برای گمراه نشدن باید از ایشان و اولاد ایشان تبعیت کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ در بسیاری از کتاب‌های اهل سنت و شیعه نیز این مساله بارها تکرار شده است که حضرت محمد(ص) بارها آیه تطهیر را قرائت و این مساله را به اصحاب و مردم متذکر شده بودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،‌ بیان داشت: از روز نخستی که پیامبر(ص) رسالت خود را معرفی کرد، نسبت به معرفی جانشین خود اهتمام داشت و در همان روز اول ابلاغ پیام، وصایت امام علی(ع) را در مواقع و مکان های مختلف بیان کرد، چون دلشان برای اسلام و مسلمانان می سوخت و می خواستند اسلام از مسیر راستین و مستقیم منحرف نشود.

وی افزود: به دلیل انحرافی که از مسیر ترسیم شده توسط پیامبر گرامی اسلام بوجود آمد، انحرافات بسیار زیادی پدید آمد و مشکلات بسیاری دامن گیر امت اسلام شد.

امام جمعه قم گفت: رسول خدا برای بیمه کردن اسلام و معارف غنی آن تا جایی که توانست برای معرفی حضرت علی و سایر ائمه(ع) تاکید کرد و این مسائل را متذکر شد و بر آن همت گماشت.

وی افزود:‌ بعد از رسول خدا حوادثی پیش آمد و مردم به سوی دیگر متمایل شدند، نقشه ای درکار بود و متاسفانه اجرایی و پیاده شد و امام علی(ع) که حق با او بود، به دلیل فریب خوردن مردم منزوی شدند و کنار رفتند و دیگران که صلاحیت لازم را نداشتند سر کار آمدند و متصدی اداره جامعه و مسلمانان شدند.

آیت الله استادی تاکید کرد: بعد از کنار زده شدن امام علی(ع) بخشنامه ای صادر کردند و گفتند از این به بعد روایات را نباید نقل کنید، قرآن برای ما کافی است، آنها تا جایی که توانستند جلوی احادیث مربوط به معرفی امام علی(ع) به عنوان وصی پیامبر گرامی اسلام را گرفتند و راه کتابت احادیث به قصد جلوگیری از معرفی اهل بیت(ع) را مسدود کردند.

وی با بیان اینکه فضائل ساختگی نسبت به دیگران و دشمنی با امام علی(ع) از زمان معاویه شدت گرفت، تاکید کرد: آنها با این کار می خواستند در برابر امام علی(ع) شخصیت تراشی و شخصیت سازی های دروغین کنند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان داشت: تا مدت ها نام امام علی(ع) و شیعه ممنوع بود، تا مردم به تدریج درباره اهل بیت(ع) بی اطلاع شوند، به محض اینکه مطلبی بیان می شد، افراد را زندانی می کردند و وضعیت بسیار ناگواری در آن دوره حاکم بود.

وی ابراز داشت: مردم در این مدت به قدری از اسلام مدنظر پیامبر گرامی اسلام دور شده بودند که حاضر بودند شخصی همچون یزید سرکار بیاید، هرچند در ظاهر نماز می خواندند و ادعای مسلمانی می کردند، اما آنها در واقع مسلمان حقیقی نبودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ با روی کار آمدن یزید وضعیت دگرگون شد و امام حسین(ع) با وظیفه الهی که داشتند، فرمودند باید فاتحه اسلام را با روی کار آمدن شخصی همچون یزید خواند.

وی گفت: در این دروان وضعیت به نقطه ای رسیده بود که اگر فردی مثل امام حسین(ع) قیام نمی کرد، انحراف کلی و اساسی از اسلام پیش می آمد و امر برای همه مردم و جامعه مشتبه می شد.

آیت الله استادی تاکید کرد:‌ امام حسین(ع) به جهانیان و مردم اعلام کرد که افراد شهوتران و دروغ گویی همچون یزید نمی تواند حاکم جامعه و خلیفه پیامبر گرامی اسلام باشد.

وی با اشاره به نقش شیعیان راستین ائمه اطهار(ع) در حفظ و نگه داری دین رسول الله(ص) افزود:‌ شیعیان امام علی و ائمه اطهار(ع) از همان زمان متوجه خطر شدند و نقش خود را ایفا کردند اما باید توجه داشت که انحراف از مسیر ترسیم شده توسط پیامبر(ص) مشکلات بسیاری را بوجود آورده بود.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اهمیت مساله زیارت قبور ائمه، از واکنش وهابی ها در مقابل این عمل اسلامی و دینی انتقاد کرد و گفت: وهابیون از این عمل شیعیان ممانعت می کنند و به دلیل اینکه از مکتب اهل بیت(ع) دور افتاده اند به زائران شیعه می گویند این مرده است شما می خواهید شما با مرده سخن بگوئید.

وی تصریح کرد: اهل بیت با ریشه وحی که در آنها است زنده هستند و سخن ما را می شنوند و جواب می دهند و می توانند با قدرت الهی که خدا به آنها داده و دارند مشکل ما را حل کنند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه اختلاف ما با وهابیون در این مساله بسیار شدید است، ابراز داشت: ما حتی مردگان معمولی را هم مرده نمی دانیم و آنها فاتحه ای که در سر قبورشان می خوانیم را می شنوند، حال وهابیون این گونه سخن می گویند.

وی بیان داشت: پیامبر و ائمه(ع) از این زیارات که تعریف و ترسیم کرده اند، راه و روش معرفی خود را نیز بیان کرده اند، از این رو ضروری است افرادی که به زیارت می روند باید زیارات شان با شناخت کامل باشد تا همه تبلیغات سؤ دشمنان خنثی شود.

آیت الله استادی با اشاره به اینکه روایات بسیاری در خصوص مساله زیارت وجود دارد، اظهار داشت: علامه امینی نقل کرده بود که این زیارات قبور ائمه(ع) خود یک مدرسه بزرگ است که ما را می تواند با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) آشنا کند. باید بدانیم زیارت کاری است که مؤسس آن رسول الله(ص) است و بر فرض هم ایشان نگفته بود، ائمه اطهار(ع) نسبت به این مساله تاکیدات بسیار زیادی کرده اند. /924/پ201/ص
ارسال نظرات