۲۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۹۳۳۰۴

سومین همایش نواندیشی دینی در تهران برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ سومین همایش نواندیشی دینی جامعیت و پویایی اسلام با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار می شود.
همايش
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها (مأوا)، سومین همایش نواندیشی دینی جامعیت و پویایی اسلام(اقتصاد و سیاست) با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار می شود.

این همایش سه شنبه 30 آذر از ساعت 8 تا 17 در سالن شهید بهشتی دانشگاه شهید بهشتی همزمان با هفته پژوهش و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه برپا می شود.

بنا بر این گزارش: براساس این گزارش مبانی نظری، سیاست، جامعیت و پویای و اقتصاد، جامعیت و پویایی محور های همایش نواندیشی دینی است و رییس همایش پرویز داودی، دبیر اجرایی آن دکتر حجت رسولی و دبیر علمی دکتر حسین صمصامی هستند.

مبانی نظری شامل زیرمجموعه های تبیین مفهومی جامعیت و پویایی، گستره دین (حداکثری بودن دین، حداقلی بودن دین یا ...)، مقایسه اسلام و مدرنیته (کارآمدی در حل معضلات بشر)، آسیب شناسی و نقد رویکردهای نوین به قلمرو دین، اجتهاد جواهری و نقد قرائت های جدید از دین، روش شناسی فهم علوم انسانی از منابع دینی است.

گرایش های سیاست و جامعیت و پویایی شامل ولایت مطلقه فقیه و نقش آن در پویایی مدیریت جامعه، حکم حکومتی و پاسخگویی به مشکلات جامعه، اختیارات حاکم در نظام اسلامی و نظام لیبرال، حقوق متقابل مردم و حکومت؛ مقایسه تطبیقی، مردم سالاری دینی و مشروعیت دینی، شاخصه های حاکمیت دینی در اسلام، شاخص های مدیریت سیاسی جامع و پویا در اسلام، شاخص های سیاست جامع و پویا در متون دینی،سیاست جامع و پویا در نظام مهدویت و انسان سیاسی می شود.

برااساس این گزارش محور اقتصاد و جامعیت و پویایی شامل، نسبت گزاره های اقتصادی و فقه، هستی شناسی اقتصاد (نقش توحید، معاد، امامت و عدالت در اقتصاد)، جامعه شناسی اقتصاد (منافع فرد و جمع، نقش فرهنگ، آزادی، سنت های الهی، مداخله دولت )، اسلام؛ نهادها و پدیده های نوظهور اقتصادی، ظرفیت منابع اسلامی و نظریه پردازی اقتصادی، ثبات در اقتصاد اسلامی و اقتصاد لیبرال، انعطاف پذیری در سهم بخش های خصوصی، عمومی و دولتی، نقش احکام ثانویه در پویایی اقتصادی، پویایی اسلام و حل مشکلات اقتصادی و انسان اقتصادی است.

حمایت کنندگان از این همایش دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علامه طباطبایی، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موٌسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، پژوهشکده امور اقتصادی (وزارت امور اقتصادی و دارایی)، جامعه المصطفی (ص) العالمیه، سازمان بسیج اساتید کشور دبیرخانه هیاٌت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند./956/د102/س
ارسال نظرات