۲۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۹۳۴۱۵
امام جمعه گرمی:

وحدت حوزه و دانشگاه سبب رهایی از غربزدگی در عرصه علوم انسانی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه گرمی گفت: اگر بین دو کارکرد حوزه و دانشگاه نسبتی باشد و آن نسبت به درستی درک شود، می‌تواند یک وحدت عمیق و مبتنی بر هویت هر دو نهاد را متصور شد.
وحدت حوزه و دانشگاه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام یدالله صفری، امام جمعه گرمی، امروز در جمع بانوان طلبه حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) این شهر اظهار داشت: رویکرد امروز نسبت به مسأله وحدت حوزه و دانشگاه بیشتر جنبه‌های اخلاقی دارد؛ اما نباید این امر را تنها در حوزه‌های معرفتی و اخلاقی خلاصه کرد.

وی با تأکید بر این‌که امروز نیازمند وحدت در هویت و کارکرد اصلی این دو نهاد علمی هستیم، گفت: وحدت بین حوزه و دانشگاه می‌تواند موجبات تحول اساسی در رشته های علوم انسانی که نیازی ضروری است را فراهم کند.

حجت الاسلام صفری ادامه داد: همان‌گونه که یک دانشگاه وابسته به افکار بیگانگان می‌تواند ضربه جبران ناپذیری به جامعه بزند، حوزه علمیه ای که ساکن و بدون تولید علم و جنبش نرم افزاری فعالیت کند، نیز می تواند همان اثرات منفی را بر جامعه بگذارد.

امام جمعه گرمی اضافه کرد: اگر بین دو کارکرد حوزه و دانشگاه نسبتی باشد و آن نسبت به درستی درک شود، می‌تواند یک وحدت عمیق و مبتنی بر هویت هر دو نهاد را متصور شد.

وی شهید مفتح را نماد وحدت حوزه و دانشگاه دانست و گفت: آن روحانی مجاهد از دو تفکر حوزوی و دانشگاهی تاثیر پذیرفته بود و به راحتی درک متقابلی از دو نهاد در راستای اتحاد آنان داشت و وحدت حوزه و دانشگاه را عیناً وحدت پا به پای علم و دین قلمداد می‌کرد.

حجت الاسلام صفری گفت: باید تقسیم کاری بین حوزه و دانشگاه انجام می‌شود تا از تهدیدات جدایی بین این دو نهاد که همانا غربزدگی، عوام‌زدگی، تحجرگرایی و اباحی‌گری و دین‌گریزی است، جلوگیری شود.

وی جدایی دین، علم و سیاست را توطئه دیرین معاندان اسلام دانست و خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای سلب استقلال فکری یا نفی هویت مستقل هر دو نهاد یا سلطه یکی بر دیگری نیست؛ بلکه مفهوم اصلی این وحدت، در جامعیت دین اسلام است.

وی منظور از وحدت این دو مرکز علمی را تأثیرگذاری و تأثیرپذیری محتوایی دانست و گفت: باید منشور توسعه ایرانی اسلامی در حوزه و دانشگاه تدوین شود تا بتوان به وحدت واقعی دست یافت./935/پ202/س
ارسال نظرات