۰۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۹۳۸۲۸
رییس سازمان دارالقرآن کشور:

8 هزار نفر در طرح جامع تفسیر قرآن سال جاری حضور دارند

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان دارالقرآن کشور از حضور 8 هزار نفر در طرح جامع تفسیر نورالمهدی که به صورت تفسیر قرآن کریم است، خبر داد.
8 هزار نفر در طرح جامع تفسیر قرآن سال جاری حضور دارند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، مهدی قره‌شیخلو، رییس سازمان دارالقرآن کشور در نشست خبری که روز گذشته در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار شد، با بیان این که سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان نخستین نهاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی، متصدی فعالیت‌های قرآنی در کشور بوده است، ابراز داشت: در طول سه دهه‌ از عمر این سازمان فعالیت‌ های مختلف قرآنی با همکاری سایر دستگاه های دولتی انجام شده است.

رییس سازمان دارالقرآن کشور با تأکید بر اهمیت این سازمان به بحث آموزش، اظهار داشت: در اساسنامه جدید و قدیم دارالقرآن کشور به بحث گسترش آموزش عمومی تأکید شده است؛ از این رو در این اساسنامه به آموزش کلی از جمله روخوانی، روانخوانی، تجوید، تفسیر تأکید ویژه ای شده که هفتاد درصد از این آموزش‌ها به صورت عمومی و سی درصد به صورت تخصصی است.

وی، مأموریت دیگر سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه فعالیت‌های قرآنی را چاپ و نشر قرآن خواند و گفت: با توجه به این‌که یکی از منابع آموزشی مؤسسات، قرآن‌کریم است؛ از این رو چاپ و توزیع کلام نورانی وحی از سوی سازمان تبلیغات صورت می‌گیرد که تاکنون دو میلیون جلد کتاب چاپ شده و در اختیار مؤسسات و مراکز قرآنی قرار گرفته است.

این مقام مسؤول با اشاره به توزیع قرآن در دو مرحله در سال جاری، خاطر نشان کرد: در نیمه نخست امسال پانصد هزار جلد قرآن در سطح کشور توزیع شده است که در دهه فجر نیز چهل هزار جلد با قیمت هزار تومان در اختیار جلسات قرآنی قرار می‌گیرد.

قره شیخلو، توسعه مفاهیم قرآنی و آشنایی مردم با این مفاهیم را از دیگر اهداف سازمان دارالقرآن کریم کشور دانست و به طرح نورالمهدی اشاره کرد و افزود: از سه سال پیش طرح نورالمهدی که به صورت تفسیر قرآن کریم است، آغاز شده که امسال هشت هزار نفر در این طرح شرکت کرده‌اند و در طی شش سال قرآن‌کریم تفسیر خواهد شد.

رییس سازمان دارالقرآن کشور توسعه حفظ علوم قرآنی در کشور را سبب دو برابر شدن شرکت کنندگان در طرح های حفظ قرآن کریم دانست و بیان داشت: در این راستا برنامه‌ریزی شده که شانزدهم بهمن‌ماه امسال، از چهره‌های قرآن کشور، تقدیر شود.

وی با بیان این که در این مراسم از افرادی که در مسابقات بین‌المللی قرآنی رتبه اول تا سوم را کسب کرده‌اند، تقدیر خواهد شد، ادامه داد: افرادی که فعالیت‌ قرآنی 25 ساله داشته‌اند و همچنین از موفق شدگان به مدارک اول و دوم معادل دکترا و فوق‌لیسانس در آزمون‌های حفظ تقدیر می‌شود.

قره‌شیخلو در ادامه اظهار داشت: راه‌اندازی بانک اطلاعات قرآنی از دیگر اقداماتی که در این سازمان در حال انجام است که بحث آموزشی، جمع‌آوری اطلاعات اولیه قاریان، اساتید، نرم‌افزارهای قرآنی ما مدنظر هستند.

این مقام مسؤول راه‌اندازی کارگاه آموزش مهارت زندگی قرآنی را از دیگر اقدامات سازمان به عنوان برنامه‌های در دست اقدام عنوان کرد و گفت: نخستین دوره این طرح، امسال در تهران برگزار شد که در این طرح بالغ بر پنجاه دوره و کارگاه با محوریت مراکز دانشگاهی برگزار شده‌اند؛ همچنین در سطح کشوری نیز، طرح سال آینده اجرایی خواهد شد.

رییس سازمان دارالقرآن کشور با بیان این که در این کارگاه ها، آموزش به دو صورت حضوری و غیرحضوری انجام می شود که دوره حضوری چهار روزه و دوره غیرحضوری به مدت یک سال برگزار می‌شود، گفت: شرکت‌کنندگان آموزش‌های لازم را به صورت مکاتبه و برنامه‌ریزی اینترنتی، تلفنی و حضوری فرا می‌گیرد.

وی به هدف این طرح اشاره و خاطر نشان کرد: هدف از اجرای این طرح خارج کردن قرآن‌کریم از جنبه قرائت و ثواب، و تبدیل آن به صورت کارآمدی است؛ به شکلی که از این رو افراد شرکت‌کننده در این طرح بتوانند در مواقع تصمیم‌گیری حساس و مشکلات بتوان مبانی قرآن را اجرا کنیم.

قره‌شیخلو، افزود: این دوره با شیب ملایمی در استان‌‌ها اجرا می‌شود و امیدواریم با شناسایی افرادی که از ظرفیت قرآنی و علمی برخوردارند، مربیان را آموزش داد.

رییس سازمان دارالقرآن کشور با اشاره به راه‌اندازی نخستین مرکز مشاوره قرآنی در دهه فجر امسال در تهران ابراز داشت: هدف از راه‌اندازی این مرکز برطرف‌شدن معضلات و مشکلات مردمی با استفاده از قرآن‌کریم است که این طرح‌ها در سال 1390 در استان‌ها اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به آمادگی استان خوزستان در زمینه فعالیت قرآنی، گفت: امیدواریم امسال دو هزار نفر را در زمینه آموزش دوره تخصصی فعال کنیم تا بتوان نیاز استان را تأمین کرد.

این مقام مسؤول در ادامه یکی از مشکلات آموزش حفظ قرآن‌کریم را نبود روشی استاندارد دانست و گفت: باید آموزش علمی به عنوان الگو در مؤسسات و مراکز اجرایی شود؛ از این رو در این طرح در پی شناسایی چند روش محدود و استاندارد است./945/پ202/ص
ارسال نظرات